< Tilbake til oversikten

Diverse nybegynnerspørsmål

#1

oldox sa for siden:

Hei:) har begynt på lavkarbo med endel fett for en uke siden , og har noen spørsmål hvis noen har litt tålmodighet med meg:)

1 Jeg er en kvinne i begynnelsen anv 30, ønsker å gå ned 10-15 kg og ha bedre regulert sult følelse, men først og fremst ønsker jeg jo å leve bra og lenge og igår komjeg over diverse ganske skremmende greier fordi jeg Google lavkarbo kvinner, at svenske studier har vist en økning i hjerneslag og hjertesykdom hos kvinner på lavkarbo. Jeg synes det der er mer skremmende enn utsiktene for å være lett overvektig...
skal ua sett prøve å fortsette på lavkarbo i et par mnd og så få legen til å ta koleste
ol og triglycerider (flere prøver?) Men hvis de øker mye så slutter jeg. Hva mener dere om de studiene?

2Jeg spiser rugbrød (type pumpernikkel) 1 skive om morgenen, prøvde noen dager med bare omelett og ost /bacon, men blir rett og slett kvalm av å ikke spise noe karbohydrater om morgenen. Så leste jeg på pakka og det er noe sirup i brødet, dvs sikkert ikke bra, men er det ok /bedre enn vanlig brød uten sukker allikevel?

3 hva mener dere om bønner og linser? Liker å lage Chili og da spiser jeg den bare uten ris til, dvs 50/50 bønner /kjøttdeig i den. Er det mye karbohydrater?

4 (grafisk!) Avføringa har blitt rar , det haster med å komme seg på do når jeg først må, og den er løs. Sorry at dere måtte lese det der:D går det over eller? Lurer på om det bare er fordi det er mye fett i kosten? eller for lite fiber? Spiser et eple e.l om dagen og rosenkål/brokkoli e.l til middag ellerse lite frukt og grønt.

5: hvis jeg har spist mye fett i et måltid føler jeg liksom nesten på kroppen at blodtrykket går opp, dvs jeg ser for meg at det sirkulerer små dråper med fett i blodet, mulig det bare er psykisk , men føles som om blodtrykket går opp i en time ellerno etterpå:D tror dere det er reelt?

6 og så er jeg skeptisk til at det blir så mye stekt mat,, stekt kjøtt og stekt røkt kjøtt /bacon, stekt og røkt/spekter mat er jo fremdeles veldig kreftfremkallende?

Takk for hjelp:)


#2

TrillTrall sa for siden:

Jeg spiser vel litt mer fedon-aktig uten at jeg har satt meg så veldig inn i hans filosofi. Ligger stort sett unna poteter, ris og pasta, men spiser en del linser og kikerter. Spiser også vanligvis minst 4 ryvita-rugknekkebrød om dagen og er ikke redd for verken fett eller karber egentlig, men tror nok jeg ligger under gjennomsnittet når det gjelder karboinntak.

Om du pøser på med grønnsaker (jeg elsker rotgrønnsaker og spiser mye av det selv om det er litt fy-fy på streng lavkarbo) og rene varer i form av kjøtt, fugl, fisk og skalldyr og egg, nøtter og frø og spiser naturlig fete meieriprodukter så kan du trygt spise linser og bønner og litt grove kornvarer i tillegg - mener jeg personlig. :) Du trenger ikke drukne maten i fett, men ha litt olivenolje på salaten, steke maten i kokosolje eller meierismør/bremykt, spise avokado og naturlig fet mat, da kommer du langt. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.