< Tilbake til oversikten

Info om kunstig søtningsstoff

mofe sa for siden:

Fra gammel.viover60.no/helse/art.2000/sotsaker.html

Thula sa for siden:

Interessant lesning!!

mofe sa for siden:

Fra: snt.mattilsynet.no/nytt/tema/tilsetningsstoffer/helsefare.html

Faxe83 sa for siden:

Du glemte vel Splenda (sukralose) som på kort tid er blitt det mest populære søtningsmiddelet i USA, det er varmebestandig opp til 600 grader og har null ettersmak, samt at det er relativt trygt å bruke - nærmere ideelt søtningsmiddel finnes ikke. Jeg syns det smaker på en prikk som sukker - PÅ EN PRIKK! Det er jo også laget av sukker som behandles på en spesiell måte slik at kroppen ikke tar opp energien. Nå er det endelig også godkjent i Norge, bare se her: www.aftenposten.no/helse/article1051934.ece

Det er bra, for jeg har hittil måttet ta med fra england.

Sjekk også Splenda.com for mer info: www.splenda.com/

Iset sa for siden:

Men Splenda er vel ikke et kunstig søtstoff, men et naturlig, eller? :)

Jeg bruker nesten BARE Splenda. Genialt.

Faxe83 sa for siden:

Hel enig, smaker helt som sukker. Det er vel et kustig søtningsmiddel i den forstand at det ikke hadde kunnet eksistert uten en kunstig prosess, men det er jo basert på sukker da. Og det er jo naturlig, selv om det er kjempeusunt. Skål for splenda!:snill:

Iset sa for siden:

Ja men jeg tror det de mener med kunstige søtningsmidler, er at de er fullstendig kjemiske. Maltitol blir feks regnet som naturlig. :)

Albertine sa for siden:

Enn at jeg ikke oppdaget Splenda før i går....

Faxe83 sa for siden:

HAr de begynt å selge det noen steder i Norge allerede?

Albertine sa for siden:

Nope, har bare hatt det liggende i skapet uten å egentlig prøve det.

Dia-nille sa for siden:

Bor i Skedsmo, noen som vet om man får tak i det her omkring evt Oslo?
Hørtes toppers ut:p .
Kan man både bake, søte bær osv med det?

HP sa for siden:

Splenda/sukralose må fortsatt bestilles fra utlandet

Karin sa for siden:

Det funker til alle ting, nesten. Jeg baker med det, f eks mandelbunner. Og har det på bær og i te og i rabarbragrøt. Jeg vet at Nille har laget marsipan med det.

Men jeg har også kjøpt i England og fått folk til å ta med fra USA. De sier det er "på vei inn i butikkhyllene" her i landet, men har noen sett om det faktisk fins noe sted?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.