< Tilbake til oversikten

Da tester jeg eggefaste

#1

sonjaera sa for siden:

I dag har jeg begynt på eggefaste. Håpet er å kickstarte litt så jeg kan komme igang.

Jeg har aldri veid så mye som nå og prøver den litt mer ekstreme varianten.

Har veid meg og målt fettprosenten. 82.6 kilo og 40.1 fettprosent!!

Jeg skal på lengre sikt ned i 60 kilo......

Planen er å eggefaste frem til torsdag og føre inn litt etter litt med karbohydrater. Startet dagen med to egg, to spiseskjeer majones og 60 gram ost. Er ikke sulten så tror dette skal gå bra :)

Vil oppdatere her for å fortelle hvordan det går om noen er interessert i å følge med :)


#2

Festina lente sa for siden:

Nå ble jeg litt nysgjerrig her - hva er eggefaste? :)



#4

Festina lente sa for siden:

Takk for svar, BenteR og lykke til. Blir spennende å høre om dine erfaringer :-)


#5

sonjaera sa for siden:

Den linken sier ikke så mye om regler, men mer om hva hun mener om det syns jeg.

Her er reglene:

[LEFT]ÆGGEFASTE INTRO
ÆGGEFASTE – BOOST DIN LCHF
IV/
Dette er den eneste, danske version af EGG FAST.
HVORFOR TAGER JEG PÅ, NÅR JEG SPISER LCHF?
Jeg har efter lang tids medlemskab på diverse danske LCHF facebooksider ustandseligt kunnet læse, at folk ikke tabte sig, trods de overholdt alle de regler, som LCHF foreskriver.
Det fik mig til at søge lidt i det store udland, og jeg fik bekræftet mine anelser.
Dem, der spiser LCHF i lang tid, strander pludselig og kan bare ikke tabe sig mere. Der er to grunde;
1. Du spiser for liberalt LCHF og tror, at så længe du blot spiser fedt i alle afskygninger. "Så er det jo LCHF".
a. Det er det ikke, såfremt du vil tabe dig.
2. Hvis du skal tabe dig, skal du overholde reglerne for STRIKS LCHF. Og disse regler kan øjensynligt gradbøjes. Derfor har jeg forhørt mig hos dem, der ved noget om det.
a. STRIKS er max. 20-25 gram kulhydrat i døgnet. Hverken mere eller mindre.
b. Der er masser af henvisninger til, at såfremt du holder dig under 50 gram, vil du tabe dig. Det er ikke jer, jeg henvender mig til. Men alle I andre, som bare ikke taber jer.
Når du spiser liberal LCHF, sker der løbende en "opfyldning" af dine kulhydratdepoter. Noget, du ikke går og lægger mærke til, men det sker og pludselig tager du på, i stedet for at tabe dig.
HVAD ER ÆGGEFASTE?
Du skal faste i minimum tre dage og op til fem dage i træk på en uge.
Du skal leve af følgende ingredienser:
1) ÆG – gerne økologiske.
2) FEDTSTOFFER – smør, mayonnaise, kokosolie og olivenolie – gerne økologisk.
3) OSTE – skæreost, brieost, emmethaler, castelleo – men med MAX 1 GRAM KULHYDRAT pr. 100 gram.
INTET ANDET, bortset fra;
4) Krydderurter
5) Krydderier
6) Kaffe og te.
7) Ingen kunstige sødestoffer, ud over ganske lidt Sukrin eller Stevia.
Er det svært?
Der er masser af utroligt inspirerende opskrifter med disse – troede du, begrænsede ingredienser. Kreative forslag, som du måske ikke lige havde tænkt over. Så lev ikke af hårdkogte æg med mayonnaise.
Der er osse forslag til en kostplan på tre dage æg.
ÆGGEFASTE REGLEMENTET.
A) Æg er hovedkilde til protein og fedt.
B) For hvert æg, du spiser, skal du spise 1 spsk. Uttrykksikonet smile 15 ml) fedtstof;
a. Smør, mayonnaise, kokosolie, olivenolie.
C) Spis/drik senest en halv time efter, du er vågnet om morgenen.
a. Drik en kop kaffe og spis et æg eller to med smør/mayo, eller hvad der passer dig. Eller….
b. Drik en BPC – Bullit Prof Coffee – som er en kop kaffe med 1 spsk. kokosolie og 1 spsk. smør, som blendes. Spis to æg. Eller….
c. Hvis du allerede er LCHF’er, kender du en ÆGGELATTE. Så drik den, hvis du kan. Så har du på en meget nem måde fået både dine æg og dit fedt.
D) Der må max være 5 timer mellem dine måltider.
E) Spis, når du er sulten, men overhold dog 5 timers reglen.
F) Du må spise 30 gram ost pr. æg – dog max 210 gram ost i døgnet.
a. Ost følger æg, så hvis du kun spiser minimums æg, som er 6 stk., må du altså spise 6x30 gram ost=180 gram.
G) Spis minimum 6 æg pr. dag – 7 anbefales. Den første dag, tror du, at du dør af sult. Spis gerne 12 æg, hvis du kan. Men altid med 1 spsk. fedtstof til, og altid kun de 210 gram ost.
H) Spis ikke tre timer før sengetid.
I) Ingen kunstigt sødede drikkevarer.
a. Den amerikanske version tillader kunstigt sødede sodavand, men det kan jeg ikke anbefale. Lad være, for du lærer at slippe den søde smag – fra Cola Cero f.eks., - på kun tre dage, så hvorfor vække den lyst.
J) Drik minimum 6-8 glas vand om dagen.
ALTSÅ – INGEN ANDRE FØDEVARER – HVERKEN KØD ELLER GRØNTSAGER!
ÆGGEFASTE EKSEMPEL PÅ EN DAG.
Morgen
1 kop BPC eller 1 kop kaffe med æg. Hvis du ikke drikker kaffe, så drik te og spis et eller to æg til.
Frokost
2 æg – spejlæg m/ to spsk. smør – eller Scrambled, rørt med to spsk. mayo.
Middag
3 hårdkogte æg – rørt med 3 spsk. mayo, karry og karse – eller omelet med ost. Læg en smørklat på.
Mellemmåltid – eftermiddag eller aften, dog tre timer før sengetid.
En klods ost, drysset med paprika.
HVAD SKER DER UNDER ÆGGEFASTEN?
Når du har fastet mellem tre-fem dage, har du sat gang i at få tømt dit lager af kulhydrater i kroppen. Kulhydraterne holder på vandet, så regn med at du skal "vande" en del.
Nogle kan få lidt forstoppelse. Her kan et par magnesia hjælpe, hvis det ikke går over af sig selv.
De fleste får overgangsbesvær, for allerede anden dag på ÆGGEFASTE kan man få symptomer på KETOSE.
A) Hovedpine, træthed, tunge ben og KETOSEÅNDE. Der er masser på nettet om dette.
Disse besværligheder varer dog for det flestes vedkommende en dags tid, og derefter vil man føle sig let, have masser af energi og man skal "tænke over", at det tid til at spise igen.
Lad være med at tro, at det er smart ikke at spise på tredje eller fjerde dagen. Overhold reglerne og spis dine seks æg med tilhørende fedtstof, som minimum.
HVAD SÅ BAGEFTER ÆGGEFASTEN?
Når du er færdig med at faste dine tre-fem dage, så kan jeg kun anbefale dig at gå tilbage til LCHF, men STRIKS LCHF. Det er meget vigtigt, at du bibeholder de tabte kilo.
Mange falder i og har en fest i weekenden efter en ÆGGEFASTE. Det er ikke meningen, for du vil tage det hele på igen.
Det er vores erfaring, at mange pludselig lærer lidt om, hvor meget de faktisk spiser hver eneste dag, når deres indtag er så begrænset, som på denne ÆGGEFASTE.
Man lærer at vende hver eneste vare i supermarkedet, før det ryger i indkøbskurven. Er der max 1 % kulhydrat i den samme vare eller er der 4,5 %. Jamen, det koster på kulhydratregnskabet, og er det ikke værd.
HVOR LÆNGE MÅ JEG FASTE?
Mit råd til Jer, som vejer mere end 10 kg for meget.
Prøv at ÆGGEFASTE fem dage. Spis STRIKS fem dage og ÆGGEFAST så fem dage igen. Det er 15 dage, hvor du lærer dig selv rigtigt godt at kende. Herefter kan jeg ikke anbefale at man ÆGGEFASTER mere end fem dage om måneden.
NOGET OM GRØNSAGER.
Nogen af os har stofskifteproblemer.
Der spiller goitroner en stor rolle.
Læs mere om goitroner her.
http://forbandedestofskifte.blogspot.dk/…/stofskiftemad-goi…
UDLANDET OG ÆGGEFASTE.
Den amerikanske FACEBOOK søsterside til ÆGGEFASTE – Boost Din LCHF – hedder
EGG FAST STALL BREAKER.
 
1. dag
Morgenmad:
To smilende æg med mayo, karse, urtesalt og friskkværnet peber (s+p), 60 g skæreost
og grøn te med kokosolie
Frokost:
Æggesalat af to æg, mayo, karse, s+p og 60 g hvidskimmelost
Aftensmad:
Tre spejlæg stegt i klaret smør med s+p, tre skiver Havarti og frisk oregano
2. dag
Morgenmad:
To blødkogte æg med s+p, to skiver ost med smør imellem og grøn te med
kokosolie
Frokost:
Æggesalat som på 1. dag + 30 g pestoost
Aftensmad:
Som på 1. dag blot med purløg i stedet for frisk oregano
3. dag
Morgenmad:
Sprød osteomelet af to æg med frisk basilikum og grøn te med kokosolie
Frokost:
Æggesalat som på 1. dag + 40 g hvidskimmelost
Aftensmad:
To smilende æg med mayo og s+ p og to skiver ost med smør imellem
4. dag
Morgenmad:
Æggelatte af to æg og kokosolie, 40 g skæreost og grøn te med kokosolie
Frokost:
To smilende æg med mayo, karse og s+p og 40 g hvidskimmelost
Aftensmad:
Tre pandekager (uden vanilje og sødning) - to foldet med hver en skive ost, en
rullet med vaniljepulver, kanel og sukrin+.
5. dag
Morgenmad:
Som på 3. dag
Frokost og aftensmad som på fjerde dag.[/LEFT]

Er på min tredje dag og det går veldig greit. Var ute av ketose da jeg begynte, men kom i ketose igjen samme kvelden :)

Er ikke sulten og klarer å stappe i meg seks, max syv egg om dagen med fett og litt ost.

Planen er å gå på dette i fem dager, over på streng lavkarbo og ta tre dager eggfaste igjen. Etter det er det kun lavkarbo, men mulig jeg bruker eggfaste i ny og ne hvis dette har effekt.

Har ikke veid med ennå, men tenkte jeg skulle veie meg i morgen eller torsdag. Kjenner at buksa ikke strammer så mye da :D


#6

sonjaera sa for siden:

Har veid med og ned 1 kilo blank siden søndag morgen :)


#7

Lillemy71 sa for siden:

Høres ut som en slags variant av fettfaste dette her egentlig :)


#8

Kanutten sa for siden:

Begynte med dette i dag, jeg. Blir bare tre dager siden jeg har invitert til biff på lørdag. Men jeg skal holde strikt lavkarbo de neste fem dagene før jeg tar en ny runde med eggfaste. Men på lørdag blir det altså biff selv om jeg blir å spise endel egg da også. Tenkte jeg til biffen skal lage brokkoligrateng med både egg og ost.


#9

Lillemy71 sa for siden:

Tenkte jeg skulle prøve fra mandag av, men skal ut på diverse greier frem til søndag med både biff, burger og vin så da utsetter jeg starten enn å lenge :D


#10

Butterfly83 sa for siden:

Jeg tenkte også å prøve neste uke :) Fra tirsdag eller onsdag :) Jeg tar også bare tre dager, så noen dager med lchf, så tre dager igjen. Kan ikke ta flere dager på rad, for jeg går utrolig fort lei av egg!


#11

Spinnerette sa for siden:

Interessant! Blir spennende å høre hva slags resultater dere får! :)


#12

sonjaera sa for siden:

I går var jeg så lei av egg at jeg kunne spy. I tillegg var jeg uvel. Trodde ikke jeg skulle klare fem dager, men nå er jeg straks ferdig med fjerde dagen så jeg tror jeg skal klare det i morra også :)

Et tips er å variere på osten. Kjøpe forskjellige smaker. Det hjelper veldig syns jeg. Jeg kjøpte Brie og Castello som jeg blandet i omelett. Godt :)

Jeg spiser streng lavkarbo i fem dager fra fredag. Tar ny eggfaste fra uka, men da tror jeg det bare blir tre dager.

Lykke til dere andre :)


#13

Renate79 sa for siden:

Interessant!
Hvor mye kan man forvente å miste på en femdagers runde med eggefaste, tror dere?
Mistenker jeg må teste en runde med to femdagers eggefaste med strikt LCHF imellom (og etterpå).


#14

sonjaera sa for siden:

Jeg har lest alt fra ingenting til over 9 kilo!

Tror det mest vanlige er 2-4 kilo. Ser ut som jeg ender opp med to kilo totalt. Har gått ned enda 600 gram fra i går :)


#15

Kanutten sa for siden:

Jeg lager chips av taffelost og har som kveldssnacks.


#16

sonjaera sa for siden:

Da er fem dagers eggfaste over og jeg gikk ned 1,9 kilo. Får bare håpe det varer og at jeg ikke legger på meg alt igjen :)


#17

Kanutten sa for siden:

Jeg har gått i to dager og har gått ned 1 kg. Jeg vet at det ikke er bare vann siden jeg allerede står på store har doser vanndrivende. Det er ikke sikkert vi får biffbesøk i morgen så da fortsetter jeg bare med egga mine. :p


#18

Brøleapen sa for siden:

Vi vurderer å teste ut dette fra mandag av. Nå er jeg så drittlei av at de siste kg ikke vil flytte på seg at jeg er villig til å gjøre noe dramatisk, som egentlig er i mot alt jeg mener er fornuftig 😉

Noen som har noen gode tips for å komme seg gjennom dette?
Har lagd denne matplanen, noen som har innspill. Dette er også for mannen, så jeg kommer til å spise litt mindre porsjoner... 😊

Da har vi pløyd igjennom alle amerikanske forum vi har kommet over på dette, og tenker å sette igang..

Mandag

Frokost:
BPC + 5 gr smør
tre egg

Lunsj:
Omelett fire egg + 30 gr smør + 30 gr majones
100 gr ost

Middag:
Devilled eggs fem hele egg

Tirsdag

Frokost:
BPC + 5 gr smør
tre egg

Lunsj
Eggesalat fire egg + 60 gr majones + karri + salt/pepper

Middag
Kremostpannekaker
ost 150 gr
Onsdag

Frokost:
BPC + 5 gr smør
tre egg

Lunsj
Omelett fire egg + 30 gr smør + 30 gr majones
100 gr ost

Middag
Eggerøre fem egg, 75 gr smør 100 gr kremost salt og pepper

Torsdag
Frokost:
BPC + 5 gr smør
tre egg

Lunsj:
Eggesalat som over
agurk + avocado

Middag

Fredag
Frokost:
BPC + 5 gr smør
tre egg

Lunsj
Eggerøre
100 gr ost
spekeskinke 50 gr
agurk/avocado


#19

sonjaera sa for siden:

Ser jo helt greit ut dette, men jeg hadde aldri klart å få i meg så mange egg. Jeg slet med de 6-7 man skal ha. Dette er ihvertfall ikke en sultekur :D


#20

Brøleapen sa for siden:

Som sagt, jeg satser på mindre posjoner. 😄 tenkte jeg skulle ligge på ca 8 egg om dagen, så får mannen spise litt mer 😃


#21

Kanutten sa for siden:

Jeg synes egg er godt og steker to egg med ost om morgenen.
Til lunsj/middag to kokte egg med majones. Pluss noen ostechipsstaver. Til kvelds stekt egg og ostechips.


#22

Renate79 sa for siden:

Vet dere grunnen til at man ikke kan drikke kunstig sukker på eggefaste?


#23

senka sa for siden:

Hei kanutten :)
Er det ikke kjedelig med egg i 3-5 dager?Som jeg husker du gikk ned veldig
mye for noen måneder siden:confused:
:klem:


#24

Kanutten sa for siden:

Stemmer det; jeg raste ned i vekt, men så ble det mye stress både med jobb og unger og da stoppet vekta opp og jeg merket at den begynte gå sakte oppover. Jeg har gått opp 4 kilo fra siste minstenotering, men jeg vil ikke opp flere kilo. Så derfor prøver jeg noe drastisk for å få stoppet tendensen og det ser ut som det virker. :D


#25

Yonah sa for siden:

Luke bort uvaner og ting som kan trigge søtsug og stoppe vektnedgang. Mange har problemer med at søtstoff trigger sultfølelse eller søthunger og noen har problemer med at det stopper vektnedgang.


#26

sonjaera sa for siden:

Da har det gått en uke og jeg har gått ned totalt 2.6 kilo :) Etter de fem dagene med eggfaste har jeg holdt meg under 20 gram karb om dagen. Skal fortsette med det og tar heller en eggfaste om det stopper opp.

Er kjempefornøyd!

Angående kunstig søtning. Dette er egentlig lov. I de amerikanske reglene kan man drikke sukkerfri brus, men i de danske har de tatt det bort fordi noen reagerer på det. Jeg har drukket te med Natreen, men vært forsiktig med å ikke ta så mange oppi :)


#27

Renate79 sa for siden:

Okei.
For min del vet jeg at det ikke trigger sult/sug, men det er klart at jeg aner ikke om det stanser vektnedgang.
Har sett noen svar Torkil skriver hvor det virker som han ikke mener kunstig søtning er en vektstopper, men det høres ut som du vet om folk som har gjort andre erfaringer. Takk for svar! :-)

Man kan maksimalt gå på eggfaste 5+5 dager (5dager streng ketolyse mellom)?
Eller kan man i prinsippet utvide det til flere perioder uten problem?
Evt hvor lenge bør det gå mellom hver runde?

Spennende å høre erfaringene dere har og resultatene dere har oppnådd!! :-)


#28

sonjaera sa for siden:

Leste at du kan gå på 5+5 helt til du har ønsket vekt. Etter det kan du vedlikeholde en gang i mnd om du vil.


#29

Kanutten sa for siden:

Ned 1.5 kg på tre dager. Etter to dager med vanlig lavkarbo viser vekta fremdeles ned 1.5 kg. Ny eggrunde begynner i morgen! Men da tillater jeg meg agurk og tomat i tillegg. :ja:


#30

Lillemy71 sa for siden:

Starter i morgen, har forberedt for 3 dager så får jeg se om jeg orker noe mer :D


#31

sonjaera sa for siden:

Jeg trodde ikke jeg skulle klare mer enn tre, men det gikk overraskende greit å ta fem :)


#32

langaard sa for siden:

klukk klukk :p


#33

Renate79 sa for siden:

Takk!
Så smart ide å bruke det som vedlikehold når man ser man trenger det! :-)
Tror jeg legger en plan i kveld og starter klukkingen i morgen 😂


#34

Kanutten sa for siden:

Mannen sier jeg må være like raus med høna som jeg er med egga.... Skjønner ikke hva han mener?? :confused:


#35

langaard sa for siden:

:lol:


#36

Lillemy71 sa for siden:

Ha ha ha, jeg dauer :lol:

Får si som hu Ingrid Espelid: "Eg likar no best ein heil kvitlauk i høna" :w00t:


#37

langaard sa for siden:

Hvitløk i høne er godt :p


#38

Kanutten sa for siden:

:lol:

:lol: Ja... det blir liksom en bedre odør... Gamle høner og kjøtt forøvrig har en tendens til å lukte litt surt hvis den/det ligger ubrukt for lenge. Da kan hvitløk og en persillekvast hjelpe litt på. :ja:


#39

langaard sa for siden:

Jesuss.....nå kan vi ikke dra den videre :_ohmy::lol:


#40

Kanutten sa for siden:

Rusler ut på kjøkkenet og lager omelett. :sikle:


#41

Kanutten sa for siden:

Ja, seriøst så vil jeg kjappest mulig til eggfaste igjen. Kroppen ble så myk og jeg følte meg ikke så pløsen. Men to dager med ganske så striks lavkarbo gjorde meg stinn og pløsen igjen. Må gå i tenkeboksen for å finne ut hva det kan være, på tross av lavkarbo, som fikk kroppen til å reagere på den måten....


#42

Butterfly83 sa for siden:

Jeg er spent på i morgen! Da begynner jeg 3 dager eggefaste. Første dagen går nok greit, og også frokost de andre dagene, men lunsj og middag er jeg mer usikker på. Men halloo!! Tre dager av mitt liv :D


#43

Brøleapen sa for siden:

Jeg har satt igang i dag, og det går greit. Eller, helt ærlig, jeg føler meg ganske uggen... Men hvis det er dette som skal til for å komme i mål med de siste 5 kg så fint nok. Eller, i det minste hjelpe til med å få de bort.
Dette bør virkelig hjelpe for noe! 😝


#44

Renate79 sa for siden:

I dag har jeg startet også!
Lunsj og middag har gått veldig greit, men jeg skulle drikke te med kokosolje og smør til frokost og det er kanskje det mest grusomme jeg har smakt noensinne :eek: Har dere noe annet lettvint som smaker bedre?

Er utrolig spent på hvordan dette vil påvirke vekta. Krysser fingrene for at magi skal skje ;)


#45

Butterfly83 sa for siden:

Kaffe med kokosolje er mye bedre enn te! Jeg elsker te, men orker absolutt ikke te med olje i. Kaffen syns jeg er god :) Men du må ikke ha fettkaffe/te heller da. Du kan drikke ren te, og heller bruke ekstra smør/majones til egget :)


#46

Carisma sa for siden:

Te med smør!?! Nei, London herb-teene med kokosolje, eneste som funker!


#47

Renate79 sa for siden:

Hehe, ja Carisma, jeg leste i en matplan i denne tråden at noen skulle ha noe til frokost som bare var tre bokstaver (husker ikke hvilke nå). Når jeg søkte litt mer på dette så fant jeg ut at det var kaffe/te med en spisesje kokosolje og en spisesje smør.
Får nesten håpe jeg har misforstått veldig, for det var på ingen måte mulig å drikke! Jeg klarte fire fem små slurker, og siden har jeg hatt den lukta i nesa hele dagen og kommer definitivt ikke til å drikke det igjen.

Har jeg misforstått hele forkortelsen tro?


#48

TrillTrall sa for siden:

MBC - magic bullet coffee. Jeg drikker ikke kaffe sjøl, men jeg tror dette skal blandes godt med stavmikser før man inntar den altså, ikke bare røres med skje. Da blir det kanskje litt annerledes?


#49

Renate79 sa for siden:

Hahaha, ja det var en liten detalj jeg ikke oppfattet, men som helt sikkert påvirker resultatet! :D
Jeg drikker heller ikke kaffe, men laget min egen versjon med te...tydeligvis en helt koko versjon ;)


#50

sonjaera sa for siden:

Den derre kaffen har ikke jeg turt å prøve meg på heller, men det er utrolig mange som sier den er kanllgod hvis man tar den i stavmikser. Skal kjøpe meg kokosolje i dag og prøve :)

Lykke til dere som skal igang. Det kommer til å bli lettere enn dere tror, men vær forberedt på å bli litt uggne :)


#51

Carisma sa for siden:

Det er nok en grunn til at det heter Magic bullet Coffee og ikke tea... ;)

Nei, da tar jeg heller en eggemelkslatte :ja:
Men som sagt, te med coca er godt, men ikke svart te. Grønn er ok, og fruktteer er kjempegodt.


#52

Lillemy71 sa for siden:

MBC er godt, men cluet ligger i "magic bullet". den er rett og slett laget med en "magic bullet" og det er det som gjør at den skummer opp, blir lett og nesten litt latteaktig. Stavmikser erstatter MB (SMK - Stavmikserkaffe :D). For min egen del fungere det best med en blanding av meierismør og cocosa, ikke bare cocosa, kjørt godt med mixer.

Jeg føler meg ikke uggen, men nå har jeg bare holdt på en dag da og var i ketose med lite kh allerede. Mitt største problem er å spise rett etter jeg har stått opp for jeg finnes ikke sulten siden jeg har kjørt periodisk faste i ca et halvt år nå. Litt usikker på om jeg skal spise etter den planen som er oppgitt eller kjøre matplanen men med periodisk faste :p

Også veldig spent på om det fungerer noe særlig på meg :rolleyes:


#53

Butterfly83 sa for siden:

Jeg bruker en sånn liten melkeskummer fra Ikea til fettkaffen min. Funker fint det. Ikke like bra som stavmikser, men mye raskere og enklere :)

Da var jeg i gang med dag 1. Foreløpig drukket en fettkaffe med 1 ss kokosolje, og bittelitt stevia english toffee oppi, to bløtkokte egg med 1 ss smør tilsammen oppi, og ca 60 gram brie.

Middag blir 3 stekte egg med smør og ost, og kvelds blir omelett av 2 egg og ost.


#54

Butterfly83 sa for siden:

Ble skikkelig dårlig i dag tidlig. Svimmelhetsanfall, kaldsvetta, mageknip og tilslutt skikkelig diare. Trodde jeg hadde fått omgangssyke, men det varte bare et par timer, så jeg innbiller meg kanskje det ble litt for mye med kun egg/ost/fett? Tanken på stekte egg og omelett byr meg i hvertfall i mot nå så jeg vet ikke om jeg klarer de tre dagene. Klarte frokost/lunsj i dag med to bløtkokte egg, fettkaffe og brie, men to måltider til tror jeg blir verre. Redd for å bli dårlig igjen.


#55

sonjaera sa for siden:

Sånn ble jeg også. Orket nesten ikke tanken på mat, men det blir bedre ;)


#56

Butterfly83 sa for siden:

Så du fikk også smerter og diare? Høres ikke helt sunt ut da når kroppen reagerer såpass sterkt som den gjorde. Var liksom ikke bare litt uvel med ubehag, men skikkelig redd for at jeg skulle svime av og bli liggende.


#57

sonjaera sa for siden:

Ja, jeg måtte til og med legge meg ned på jobb. Har fremdeles diare, men litt bedre. Leste at det kan skje fordi kroppen avgifter seg på et sett.


#58

Kanutten sa for siden:

Jeg har også diare, men er i kjempeform! Leste et sted at mange får forstoppelse; da foretrekker jeg diareen. Jeg varierer ikke så mye med egga. Synes det går greitt og ikke måtte planlegge så mye eller bruke så mye tid på matlaging. Bruker maks en halvtime på morgenen og da er mat for to dager ferdig.


#59

Cyan sa for siden:

Spiste dere mye fett før dere startet på dette? Ser jo at dere blant annet drikker fettkaffe, og om ikke magen er vandt med mye fett fra før så er det ikke så rart man får diaré av den, spesielt ikke om den inntas på tom mage.


#60

Kanutten sa for siden:

Jeg drikker hverken te eller kaffe med fett i. Ikke kaffe i det hele tatt forresten, men jeg er raus mrd smør og majones.


#61

Cyan sa for siden:

Nei, det var et spørsmål til de to andre altså (sonajera og Butterfly) , du har vel i tillegg holdt på med lavkarbo og mange år og vil ikke reagere så heftig som noen som kommer rett fra et lavfettkosthold :) Fikk inntrykk av at i hvert fall sonjaera ikke har gått på lchf før, og da er det ikke merkelig om magen slår krøll på seg og man blir uvel når hun går rett på egg/fett/ost kosthold. Og jeg som også har levd på Lavkarbo i årevis, dog moderat med litt mindre fett, kan bli rimelig uggen hvis jeg finner på å drikke MBC eller kaffe/te med cocosa på relativt tom mage.

#62

Yonah sa for siden:

De drikker nok en del fett, og eggefaste gir en ekstra høy andel fett.

Selv opplever jeg samme diaré ved ren vannfaste, og da har det ikke noe med fett å gjøre. Men jeg opplever løs mage ved eggefaste også, det gir seg kjapt.


#63

sonjaera sa for siden:

Jo, jeg har gått på lavkarbo lenge, men brukte eggfaste nå for å kickstarte det etter en sprekk i forbindelse med jul og ferie.

Jeg prøvde fettkaffe for første gangen her om dagen. Det er ikke noe jeg drikker fast. Jeg spør jo om hvordan det smaker tidligere i tråden.


#64

Lillemy71 sa for siden:

Det å "drikke" mye fett, som i kaffe, shotting osv kan lettere gi diare og/eller kvalme enn om man får i seg fett blandet i mat (eller i fast form), spesielt om man ikke er vant til det, det er ihvertfall min erfaring. Det kan også være at såpass mye ost slår ut magen, det gjør det ihvertfall på meg til vanlig.

Jeg har ikke hatt noen problemer hverken med diare, forstoppelse eller annen uvelhet, men var, som nevnt tidligere, allerede i ketose og vant med fettrik kost, men ikke fullt så mye ost.

Jeg har lest en god del om denne egg fasten rundt om på nettet og ikke minst "reglene" til han som opprinnelig startet dette. Det jeg har funnet ut er at osten er ikke noe man skal ha, men kan ha og ikke i for store mengder. Reglene varierer litt fra blogg til blogg, ettersom den enkelte har funnet det som passer for akkurat de. Man kan med fordel heller ha flere egg og fett (men ikke for mye majones for det skal være "renest" mulig). Selv går jeg ikke over 180 g ost per dag og har helst brukt litt mindre. For å få i meg nok fett per egg, har jeg rett og slett pisket sammen egg, smakstilsetning og smeltet smør, før jeg har det i panna. På den måten får man i seg fett uten at det flyter rundt. eller går glipp av noe :D Jeg har brukt litt stevia og kanel i noen av disse omelettene også, med litt brie oppå for å variere.

Som det ser ut nå har ikke dette utgjort noe på vekta for min del, men jeg håper at det har satt i gang fettforbrenningen. I morgen er siste dag før jeg i helga skal kose meg med kjøtt og grønnsaker. Tror muligens at jeg tar en ny runde neste uke og ser om jeg får et bedre resultat av å ta en omgang til så tett på. Jeg synes det har gått veldig greit og tror ikke jeg har brukt så lite tid på mat, siden jeg gikk på spis deg slank for ca 5 år siden. Nå er ikke jeg så opptatt av å ha så stor variasjon i maten heller, kan godt spise det samme over flere dager så lenge det smaker ok og er enkelt :)


#65

Butterfly83 sa for siden:

Ned 400 gram i dag, men avslutter nå. Har ikke sovet i natt pga kvalme og "magebrann". Så da får jeg satse på at to dager holder, og at jeg ikke går opp alt igjen.

Jeg drikker fettkaffe hver dag ellers også, og pleier å spise en del ost. Men pleier jo også å spise kjøtt og grønnsaker så veit ikke om fettet slår seg mer i magen uten alt det andre. Jeg syns ikke det er verdt å ligge søvnløs med smerter, så da får det heller gå litt saktere igjen :) Men da har jeg prøvd det :)


#66

sonjaera sa for siden:

Ja, da har du prøvd og det kan jo hende det satte fart på noe :)

Søvnen hadde jeg ingen problemer med. Sover faktisk som en sten :D


#67

Renate79 sa for siden:

Må man ha "pause" med strikt lavkarbo/ketolyse mellom dagene med eggefaste?
Ser det står det i reglene, men er veldig usikker på hvorfor og hvor nødvendig det er at pausene fra egg er på minst fem dager...
Jeg ser for meg at jeg kunne fått til å spise egg mandag til fredag, deretter strikt ketose på lørdag og søndag, for deretter å sette i gang med egg igjen. Om og om igjen til jeg var happy med vekten/drit lei egg.
Vet dere hvorfor reglene ikke åpner for dette?

Mistet forøvrig 2,2kg på fem døgn med eggefaste, inkludert at jeg hadde mensen det siste døgnet.


#68

sonjaera sa for siden:

De anbefaler 5/5 til ønsket vekt. Deretter eggefaste en gang i mnd.

Jeg har gått ned enda en kilo. Ser ut som det går jevnt nedover en kilo i uka :)


#69

Renate79 sa for siden:

Jeg kjenner også til at de anbefaler 5:5, men er nysgjerrig på om det er en MÅ eller KAN anbefaling..at man også kan gå på lengre egge-perioder uten at det gjør noe.. Da mistenker jeg at vekta mi vil gå raskere ned, og det kan jeg naturligvis like! 😉 Vet du? 😊


#70

sonjaera sa for siden:

Jeg tror det er mer en kan anbefaling. Du kan jo prøve deg frem :)


#71

Lillemy71 sa for siden:

Han som opprinnelig "fant opp" eggfasten kjørte 30 dager sammenhengende. reglene varierer i fra blogg til blogg og jeg tror rett og slett at det skjer ettersom folk finner ut hva som passer for akkurat de.

Jeg har ikke sett noe særlig på vekta etter 5 dager med eggfaste og har spist normal ketogenkost i helgen. I dag er jeg i gang med en ny eggfaste, for jeg synes det var faktisk ganske, enkelt og greit. Tenkte kanskje at en ny uke så tett på kanskje kunne ha en bedre innvirkning :D


#72

sonjaera sa for siden:

30 dager hadde jeg aldri klart. Var ganske lei av egg på slutten, men jeg skal godt klare 5 dager i ny og ne.

Tror også jeg må lære meg flere oppskrifter til neste gang. Var litt lei av omelett :(


#73

Lillemy71 sa for siden:

Søk på "egg fast" og les på alle de bloggene du finner, det ligger en god del oppskrifter der. Jeg tillot meg litt søtning så jeg lagde "pannekaker" med egg, litt stevia og kanel, oppå dette la jeg litt brie som fikk smelte. Fikk litt sånn fleskepannekakefølelse og en grei variant i stedet for bare "vanlig" omelett.

Han som gjorde dette i 30 dager tok av 47lb ( ca 21 kg), men såvidt jeg har klart å finne ut, hadde han ganske mye å ta av også da.


#74

Renate79 sa for siden:

Takk for svar!
Tror jammen jeg skal teste en lang økt med eggefaste fra onsdag av! Kroppen og smaksløkene (og kreativiteten) får avgjøre hvor lenge den varer. :D
På bloggene ser det ut som man bør forvente å øke litt i vekt igjen når man går over på ketogent kosthold/lavkarbo...og i mitt hode taler dette til fordel for å spise egg en lengre periode. :)

Send meg gjerne gode og varierende oppskrifter på pm hvis dere har noe :)


#75

Lillemy71 sa for siden:

Den vektøkningen er bare vann siden man spiser mer kh, det er ikke fettvekt. vannvekt er vanskelig og styre uansett.


#76

Renate79 sa for siden:

Hva tenker dere om å trene kondisjon i tillegg til eggefasten.. Vil det øke vekttapet eller vil det bety minimalt?

Jeg er litt frustrert om dagen. De dagene jeg spiser egg så kan jeg gå ned 2kg på en uke (og er veldig fornøyd med det), men når jeg tar "pause" med ketolyse-kosthold med maks 15kh pr dag så stopper vekta opp umiddelbart!
Synes det er mentalt tøft å spise egg i noe særlig mer enn fem dager i strekk, men synes også det er utfordrende at vekta stagnerer selv om jeg spiser så strengt... :-(

Er det noen som har noen nyttige erfaringer jeg kan dra nytte av?


#77

Drømmepie sa for siden:

Tror nesten jeg må prøve ut dette jeg også :D


#78

Bønna200 sa for siden:

Helt ærlig her, så ser jeg på dette som noe ekstremt. Å bare spise egg i mange dager, ta "pause" med lavkarbo også på'n igjen med egg.. At man går ned mange kilo på dette er jo fint, men jeg veit ikke helt om det er det bra for kroppen? Å forvente så store vekttap er jo helt sykt! To kilo på noen dager er jo nesten mer enn hva kroppen kan håndterer over tid, enda flere kilo mer må jo være veldig forvirrende. 500 gram i uka er vel det som er det "fornuftige".
Jeg skjønner at mange kan bli ivrige og gjerne vil fortest mulig ned i vekt, men det er noe som heter kropp og hjerne også.

Så ingen grunn til å fortvile over et så bra vekttap.

Sånn ellers så tenker jeg på eggfaste som noen man "trenger" når man har mye vann i kroppen. Men dette er bare min mening. ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.