sylwester sa for siden:
Jeg fikk så lyst på Spaghetti Bolognese idag så jeg tenke: Det må det da gå an å gjøre.
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=515&pictureid=3900[/img]
Pasta:
Her bruker jeg Scyric sin oppskrift, nærmere bestemt 3/4 av som foreslått av Mariann S på 3. side. Jeg gjengir den her:
Sett ovnen på 150 grader
Bland:
3 egg
90 g naturell smøreost
27 g fiberhusk.
La det hvile og svelle i 10 minutter. Pisk opp igjen. Legg deigen på en bakepapir. Smør den utover. Jeg legger så et olja bakepapir med den olja siden ned. Så kjevler jeg ut deigen. Bak den i ovnen i 10 minutter med bakepapiret på. La den kjøle av. Skjær den så i strimler. Man kan bruke pizzakutter, eller rulle den samme og så skjære opp.
Bolognesesaus:
2 bokser hermetiske tomater
1 Brokkoli
1 fedd hvitløk
1 buljongternig
1/2 frisk chilli (kan utelates)
1 ss Provencekrydder
1/4 purre
700-800g kvernet kjøtt (jeg brukte kjøttkakedeig)
Skrell brokkolistilken og ta av brokkolitoppene. Skjer stilken i mindre biter og ha i tomatene. Ha i buljong, chilli og hakket hvitløk. Kok opp til brokkolistilken er mør. Kjøres glatt i stavmikser. Ha i brokkolitoppene og finhakket purre. Kok opp mens du steker kjøttet og har i. Smak til med Provencekrydder, pepper og salt.
Friske grønnsaker:
2 Slangeagurker
2 Paprika
2 boks minimais.
Jeg dytter slangeagurkene igjennom en multihakker 2 ganger. En for å få lange strimler og en på tvers så jeg får terninger. Deretter går paprika og minimais igjennom samme en gang. Ferdig på 3 minutter!
Hvis du ikke har stor familie som skal spise så lønner det seg å lage 1/2 oppskrift av grønnsakene og heller lage den flere ganger, slik at den er frisk. Det går også helt fint å halvere hele oppskriften, men jeg liker å lage god mat en gang å spise den flere dager. Jeg får 5 middager ut av dette :D