< Tilbake til oversikten

Nybegynner, forslag til mat

#1

Anna92 sa for siden:

hei alle sammen ! :)

Jeg er både ny her inne og på lavkarbo. Så jeg lurte på om dere kan skrive hva som en kan spise og ikke ?

pålegg, lunsj, middag osv :) ?


#2

Anne sa for siden:

Velkommen😊
Det er litt vanskelig og omfattende å fortelle hva du kan spise. Først må du bestemme deg for hvilken diett du vil følge.
Så vil jeg anbefale deg å enten gå på biblioteket å ta en titt på noen av bøkene som er skrevet om ønsket diett, eller kjøpe deg en bok.

Så kan jeg anbefale deg å gå inn på en av kostholdsidene. Der finner du masse forslag til hva du kan spise til frokost, lunsj og middag.

Forøvrig er det lettere å si hva du ikke skal spise når du har valgt diett, men uansett, siden du er på Lavkarbo, så må du begrense karbohydratinntak.

Det er mye karbohydrater av alt som er laget av feks. sukker, mel, ris. Enten det er spiselg eller drikkbart.

Lykke til.


#3

BenteR sa for siden:

Hei!
Som Anne sier så er lavkarbo flere forskjellige retninger.
Felles er at man unngår alt med sukker, stivelse fra f.eks. poteter, alt som inneholder korn (mais og ris er også korn) og for de aller fleste retninger kjøper man ikke matvarer som inneholder mer enn 5 karbohydrater pr 100 gram.
Hvilken retning du velger bør avgjøres både om du velger lavkarbo fordi du har ønske om å gå ned i vekt eller om du gjør det av helsemessige grunner, eller om du rett og slett ønsker å gå over til et kosthold basert på sunne råvarer og ikke tilsetningstoffer.
Anvbefaler denne nå i starten lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf
og også denne forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970


#4

Jammo sa for siden:

Ost er et godt pålegg :D

Og baconchips til snacks :)

Noe av lavkarbogodtet iallefall.


#5

Marigrete sa for siden:

Jeg går på ketolysekuren. Dvs ikke mer enn 20 g kh pr. dag. Noe av det jeg spiser er: Alt av kjøtt, fugl og fisk. Egg, seterrømme, kremfløte, avocado, nøtter, bringebør,, brisk lavkarboknekkebrød (kjøper jeg på Coop extra), setersmør, ost, kokt skinke, atkins bar noen ganger, vafler etter oppskrift her på forumet, kjøttdeig, bacon og grønnsaker som vokser over jorda. Sikkert mer også, men det var dette jeg kom på i farta. Har lest både Atkinsboka + ketolyseboka. I tillegg har jeg kjøpt 3 lavkarbo kokebøker. Har også lest mye her inne på forumet.

I starten telte jeg kh i alt jeg spiste. Bama sine sider er gode på nøringsinnhold i grønnsaker. Jeg leser nøringsinnholdet i alle matvarer jeg kjøper. Etter hvert husker jeg karbohydratinnholdet i de matvarene jeg spiser mest av.

De linkene over her er et godt utgangspunkt.
Lykke til med lavkarbo:)



#7

Anna92 sa for siden:

Tusen takk for supra tips alle sammen :-)


#8

Jammo sa for siden:

Vil anbefale denne kokkosmelken:

gogreen.no/produkter/melkefritt/kokosdrikk-usukret/

 <strong>Næringsinnhold per 100 ml:</strong>

Energi 100 kJ/ 25 kcal
Fett 2,1 g
hvorav mettet fett 1,9 g
Karbohydrat 1,1 g
hvorav sukkerarter 0,5 g
Fiber 0,1 g
Protein 0,3 g
Salt 0,06 g
Laktose 0 g

Fant denne på Rema 1000, god å drikke slik den er og sikker god å lage til mat eller annen drikke :)


#9

Drømmepie sa for siden:

Velkommen! :)

Den kokosmelken smaker godt i kaffe også ;)


#10

Jammo sa for siden:

:sikle: Lurer på å prøve denne i fettkaffeen i morgen ;) Takk for tips :D


#11

Lillemy71 sa for siden:

Jeg bruker også den kokosmelken fra Rema til f.eks latte og chiagrøt ettersom jeg ikke synes annen kokosmelk er så god. I latten tilsetter jeg gjerne en ts med cocosa for å få litt fett.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.