< Tilbake til oversikten

Hvordan starte med et slikt opplegg

#1

akkove sa for siden:

Hei. Hvordan starter man best med et slikt opplegg. Har lest en del rundt det. Tåler ikke fett noe særlig. Hvilke matvarer er det best å forholde seg til? Må man i ketose for å oppnå dette? Har i tillegg diabetes 1, godt regulert, men kan selvf. bli bedre. Hvordan fungerer en slik diett/levestil i så fall. Fins det noen tråder allerede eller er det noen som ka gi meg noen kjappe starttips?


#2

Anne sa for siden:

Hei og velkommen

Du må ikke spise mye fett for å spiselavkarbodiett.
Jeg vil anbefale deg å lese feks en av bøkene til Fedon Lindberg. Han var opptatt av lavt karbohydratinnhold nettopp for diabetespasienter, som indremedisiner. Og han er slett ikke opptatt av høyt fettinnhold, men riktig fett vil han vi skal spis.

Det er ikke så enkelt å forklare i en vending, men noe vet du sikkert allerede siden du er inne på disse sidene, tenker jeg.

Du vil finne mange tråder om du leter på "Forumet" som tar for seg de ulike diettvariantene. Fedon Lindberg er en relativt moderat variant.

Lykke til😊


#3

Anne sa for siden:

Du finner "Forum" helt øverst på denne siden...


#4

BenteR sa for siden:

Hei!
Anbefaler å lese
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
og
lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

Nå vet jeg ikke helt om du tenker lavkarbo for vektnedgang eller for rett og slett gå over til en ny livstil som også automatisk vil føre til bedre kontrollert blodsukker og mindre behov for insulin.
Jeg har selv diabetes type 1 og bruker kun 12 enheter Lantus i døgnet og ingen hurtigvirkende insulin.
Som diabetiker er det veldig viktig med svært hyppige kontroller av blodsukkeret og minke insulindosen etter behov.
Jeg valgte selv den myke varianten;
dvs. at jeg først kuttet alt av sukker, poteter og kornprodukter (inklusive ris og pasta). Reduserte insulindosen min etterhvert og gikk deretter gradvis over til å kutte karbohydrater i kosten. Jeg har diverse matallergier og kan derfor ikke spise noen meieriprodukter eller mandler/nøtter, men får likevel i meg nok fett ved å velge fettrik kjøtt og fisk, avocado, bruker oljer til steking/i maten, spiser mat laget av frø, bruker kokosmelk, etc.
For min del så spiser jeg aldri mer enn 5-6 karbohydrater pr måltid og aldri mer enn 25 karbohydrater i døgnet.
Du trenger selvsagt ikke å leve så strengt om du ikke ønsker det; du bestemmer selv retning.
Anbefaler å fortelle lege om kostholdsendringen slik at diabetesen din ikke fører til for mye følinger.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.