< Tilbake til oversikten

Kalde hender

#1

Kristian sa for siden:

Normalt er jeg veldig varmblodig men når jeg er i ketose og ikke har trimmet er jeg ofte kald på hendene og føttene. Er det flere som har det slik?
Jeg regner med at det er på grunn av lavere forbrenning på grunn av at jeg spiser mindre da når jeg er i ketose.


#2

Silvandar sa for siden:

Jeg har det helt likt, det dreier seg om tradisjonelt "lavere forbrenning grunnet færre kalorier" ja. Jeg lar meg tenke slik at jeg får "dårlig samvittighet" hvis jeg blir kald på hender, i det at jeg da tydeligvis ikke har vært ute og trimmet på ei stund. :)

:cool:


#3

Maz sa for siden:

Har ikke erfaring med kalde hender og føtter men har vært mye kald ellers. Har en "kladplass" på ryggen. Den er forresten borte nå så jeg skylder på insulinresistensen der også jeg..


#4

MHM sa for siden:

Jeg synes også kalde hender er et dårlig signal, som bør tas på alvor. Hvis man spiser for lite mat, så settes forbrenningen ned, og man vil få problemer med å holde på den oppnådde vekten. Atkins og andre lav-karbo/høy-fett dietter er jo nettopp en motsats til alle disse lavkalori-kurene som setter ned forbrenningen. Man får gode resultater raskt, men man bryter ned muskelmasse, og over tid er ikke resultatet så flatterende... :(

PS: Kalde hender og føtter er også et av hovedsymptomene på hypothyreose/lavt stoffskifte, som kan utredes hos vanlig lege.


#5

magdalena sa for siden:

Har alltid kalde hender og føtter,særlig når jeg legger meg..Hvertfall da det blir komentert mest:rolleyes: . Men har ikke tenkt noe over det tidligere:confused:


#6

Skorpia sa for siden:

Det problemet har jeg ikke merket noe til,jeg har alltid hatt varme hender og føtter. Ketose eller ikke ketose.

Derimot har eldstedattern alltid hatt iskalde hender og føtter,enda hun går på høykarbokost. Det vil si,hun spiser normalt,men drikker nå bare brus i helgene:-)


#7

Carbokiller sa for siden:

Oh yeah... iskalde hender og føtter. Har noen ganger vært plaget av de før men er ille, ille nå. Ligger under ørtogbørti dyner med ullsokker og fryser ihjel. Men... vet jo hva det er. Spiser ikke for tiden og forbrenning på null. Energinivå også. Kommer IKKE av trimming, for det er det eneste jeg gjør!

Jeg setter det i sammenheng med at man på en eller annen måte har spist feil/for lite så forbr. er på nullnivå.


#8

Kristian sa for siden:

Nå spiser jeg mer enn de fleste selv om jeg er i ketose, jeg får ta det som ett tegn på at jeg burde gå en tur hver dag jeg ikke er på trim.


#9

Begod sa for siden:

Jeg har alltid hatt kalde hender.

Årsaker :

På noen personer( meg) trekker de minste blodårene seg fortidlig sammen, altså før man blir kald.

Jeg har hypoterose, det hele er blitt bedre etter at jeg begynte med Tyroksin, men er ikke borte. Nå er jeg varm på hendene når jeg våkner, det var jeg aldri før.

I følge Kawlinski(?) blir det produsert mindre kroppsvarme av å spise metttetfett.

Ingen trening fører til mindre blodsirkulasjon.


#10

Fedonisten sa for siden:

at man har det for surt i kroppen - dvs. syre/base-balansen.
Hvis blodet er surt blir de røde blodlegemene stivere - og dette kan føre til kalde hender og føtter.

Løsningen er da å tilføre kroppen calsium.

.....har jeg blitt fortalt.....;)


#11

Kristian sa for siden:

Kanskje Fedonisten har rett for jeg har ikke tatt tilskudd av kalsium, jeg syns jeg bruker nok penger på kosttilskudd.

Begod; var det Dag Viljen Polizynski som mente at mettet fett gir mindre kroppsvarme? Jeg spiser mye mye mettet fett, så k...
Selvfølgelig får en ikke mindre blodsirkulasjon av å trene, men av å la være å trene.
Takker for svar.


#12

MHM sa for siden:

Eller å spise mer frukt, grønnsaker og bær, som virker basisk. De fleste blir "sure" av kostholdet sitt, med for mye korn og sukker. Nå vil det ikke være aktuelt med korn og sukker i ketose akkurat, men proteiner virker også forsurende. Så dersom man spiser i veg av egg, kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, ost m.m. så virker dette forsurende, og man MÅ balansere det med nok grønnsaker. Dette er en av mine kjepphester, så det er nok ikke siste gangen jeg skriver dette i Karbojunkie... ;)


#13

Kristian sa for siden:

Hm! Kanskje MHM har rett, jeg spiser mye grønnsaker men ikke til alle måltid, Imorgen skal jeg ta med meg selleri på jobb for å ha sammen med osten, så får jeg se hvordan det blir med kalde hender fremover... Jeg spiser mye ost og da burde jeg vel ha nok kalsium....


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.