< Tilbake til oversikten

Feta-ost

#1

Ruggleif sa for siden:

Er det noen her som bruker å kjøpe feta-ost på "innvandrerbutikker"? Et kilo fetaost til 50 kroner er ganske rimelig. Yesilova Krem Beyaz salad topping heter den typen jeg bruker å kjøpe, og den er på boks. Nesten ingen karber. Det jeg lurte på er: det står at produktet innholder 19% vegetabilsk olje. Noen som vet hvilken olje som brukes i slike typer feta-ost? Er det mye transfett i feta?


#2

nellie sa for siden:

Transfettet vi får i oss kommer for der meste fra herdede vegetabilske oljer. Oljen som feta marineres i er som regel varmpresset vegetabilsk olje. Det er ikke nødvendigvis det samme som transfett.

Her er liste over vegetabilske oljer: no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vegetabilske_oljer

Står det ikke presisert hvilken vegetabilske olje de har brukt?

Står det noe ala: delvis herdet vegetabilsk fett er det transfett. Fullherdet vegetabilsk olje er ikke transfett.

Det er kanskje ikke alltid så godt merket, det man får kjøpt i innvandrer butikker.:)
I selve fetaosten er det ikke noe transfett.


#3

nellie sa for siden:

Jeg tror forresten ikke det er fetaost det du har kjøpt. Tror det er "salat ost."


#4

Ruggleif sa for siden:

Takker :) står kun '19% vegetabilisk olje'. ingen presisering om hvilken type. Lettelse å høre at det ikke er transfett i selve osten da.


#5

Ruggleif sa for siden:

Nei det kan nok stemme. Er vel kun greske produsert feta som har rett til å kalle seg fetaost. Dansk feta har ifølge EU ikke lov å hete det, og heter derfor appetina. Men denne osten jeg har kjøpt da smaker feta, ser ut som feta, har samme konsistens som feta ergo er det feta ;)


#6

nellie sa for siden:

De salatostene jeg har smakt smaker mer gummi enn de smaker ost, men det er vel som alltid sånn at smaken er som bajen.:)

For å kalle det fetaost må det være lagd av geite eller sauemelk, så jeg vil si det er stor forskjell på fetaost og denne salatosten, som utlukkende er lagd på kumelk. Den har ingenting med feta å gjøre.



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.