< Tilbake til oversikten

Kaffe under lavkarbodiett

#1

trollissima sa for siden:

Nå er jeg snart ferdig med introduksjondietten.
Det var helt ok, jeg fikk ikke noe stort behov for godteri eller brød.
Men jeg savnet kaffe, trodde det er bare første to uker som kaffe må unngås.
Men leser i dag i "Dr.Atkins`nye slankerevolusjon" at det fortsatt anbefales kofeinfritt :-(
Jeg pleier å drikke kaffe med litt melk 1-2 kopp om dagen.
Kan denne yndlingsdrinken min øddelegge dietten?
Såvidt jeg forstår kan kaffe påvirke dietten ugunstig dersom man får større behov for godteri etterpå.
Men hvis dette er ikke tilfelle, kan den nytes med god samvitighet?


#2

Carisma sa for siden:

Siden du følger Atkins kosthold bør du følge rådene til dietten. Melk skal man uansett ikke drikke.
Regner med du vet at den norske boka inneholder mange feil, og at man bør lese den engelske for å være sikker på at man gjør riktig?


#3

trollissima sa for siden:

Takk for svar! Nei , jeg viste ikke at norske boka inneholde feil. Det var ikke snakk om å drikke melk, men å ha litt melk inn i kaffen.
I den norske Atkins bøka står noe om koffeinfrie drikker , også i løpet av VVT (vedværende vekttap) Men har lest her et sted at det er kun de to første ukene som skulle være koffeinfritt. Ikke lett det hele når man er nybegynner. Og så hører jeg nå at det er mange feil i bøka. Herlig å få høre det når man er midt i prosessen.


#4

Borghild sa for siden:

Jeg gikk på Atkins og drakk koffeinfri kaffe med fløte. Dropp melken og bruk litt kremfløte. Funka for meg....


#5

Photobscura sa for siden:

Liker du svart kaffe? Jeg har gått ned over tredve kilo på ketogen diett, og fulgte atkins ganske lenge, og slutta aldri å drikke kaffe.


#6

Spinnerette sa for siden:

Også gått ned med enn 30 kilo, og har drukket kaffe hele veien. Jeg blir personlig mindre sulten av kaffe, så dette var nytt for meg!

Hentet fra verdensveven;
Consuming coffee on a low carb diet may help or hinder your weight loss effort. According to the Atkins diet, coffee should be eliminated because caffeine can cause a drop in blood sugar levels which may lead to sugar cravings and binge eating. Other low-carb plans suggest that you continue to drink coffee, as the caffeine acts as an appetite suppressant and has a thermogenic effect, meaning you burn more calories.

According to Dr. Atkins, coffee should not be consumed on a low carbohydrate diet because it interferes with weight loss. Caffeine causes a drop in blood sugar, which may trigger sugar cravings and binge eating. Decaf coffee is allowed on the Atkins diet, as long as there are no hidden carbs in flavorings.

Om dette med søtsuget stemmer for deg, så kan du tydeligvis drikke koffeinfri. Hvis du ikke får søtsug, så kan du helt sikkert drikke det, kan ikke begripe annet.


#7

Photobscura sa for siden:

Ja, dette ser jo ut til å være en ganske konkret mekanisme?! At blodsukkeret dropper når jeg drikker kaffe, har jeg aldri kjent på (og jeg er ganske vàr på blodsukkerendringer). Jeg har aldri blitt mer sulten på verken det ene eller det andre når jeg har drukket kaffe. Men kanskje det er sånn at for mange er det en assosiativ greie, da det jo ikke er uvanlig med diverse kaffemat. Jeg har aldri vært en "kaker-til-kaffen"-person, så jeg assosierer ikke kaffe med noe annet enn kaffen i seg selv. :)

Når jeg tenker meg om, går det faktisk andre veien. Om jeg kjøper noe sukkerfri sjokolade eller is e.l. får jeg lyst på kaffe, aldri omvendt. ;)


#8

Spinnerette sa for siden:

Jeg tenke også på dette med "kaffekos" og søtsug, at det kanskje henger sammen for enkelte? Foreldrene mine "må liksom" ha noe til kaffen, mens jeg ikke helt ser greia.. Dog får jeg ofte røyksug til dagens første kaffekopp :p


#9

Photobscura sa for siden:

Kjenner til den der. Søstera mi står på hodet for å finne noe kaffemat til meg, når jeg synes det viktigste er kaffen og selskapet. :)

Uansett, da. Jeg har til dags dato ikke hørt om noen som har hatt kaffe som partystopper, kanskje om man har melk/fløte i, men ikke bare svart kaffe.


#10

trollissima sa for siden:

Takk for svarene. Skal observere det med søtsuget. Tror jeg har kanskje fått mer lyst på Atkins bar siden jeg har begynt å drikke vanlig kaffe. Det var noen enkelte dager hvor jeg har spist to bar per dag sammen med kaffe.


#11

nellie sa for siden:

Hvis du rekker å spise baren sammen med kaffen så har vel neppe kaffe noe med saken å gjøre.

Høres ut som at du har skapt deg den vanen. Da er det å kutte Atkinsbaren som er løsningen. De er ufattelig vanedannende.

For all del, det skader ikke å kutte ut kaffen heller, men høres mer psykisk enn fysisk ut.


#12

Miranda13 sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle dempe inntaket av/ slutte med kaffe, men ser at mange drikker kaffe og går ned i vekt uten problem her :)

Hovedgrunnen er dog at kaffe setter i gang produksjon av stresshormoner og at jeg er veldig stressa for tida. Men jeg klarer egentlig ikke tanken på å slutte, og jeg er visst ikke i stand til å dempe inntaket heller. :(

Noen som føler at de drikker for mye kaffe (koffein) eller at det har samsvar med stress?


#13

Mints sa for siden:

Jeg drikker kaffe hver dag. Mye kaffe. Gjerne med en spiseskje smør og cocosa oppi. Og på dager der jeg ikke har så lyst på frokost har jeg også oppi et egg på morgenen. For meg er ikke kaffe noe problem. Vekten min raser nedover, og jeg føler ikke at jeg blir stresset av det heller. Men vi er jo alle forskjellige så jeg tror man bare må finne ut hva som fungerer for seg selv :)


#14

Photobscura sa for siden:

Noen er jo ekstra sensitive for koffein, og da kan man bli urolig av kaffe. Selv forbinder jeg kaffe med en god og rolig start på morgenen. Kjæresten min, derimot, blir fryktelig rastløs og nervøs av mer enn en kopp. Vi er alle forskjellige!


#15

Carisma sa for siden:

Jeg har i perioder forsøkt å kutte ned kaffeinntaket ved å bytte ut noen av koppene med te, og å drikke bare halve kopper kaffe. Da føler man liksom ikke på tapet. Det har nok helt klart hatt positiv effekt på kroppen :ja:


#16

Miranda13 sa for siden:

I dag har det allerede blitt dobbel morgendose kaffe :(

Ikke at jeg blir stressa eller urolig av kaffe. Jeg er i utgangspunktet stressa for tida. Hvis jeg hadde klart å slutte å være avhengig av koffein, så kanskje jeg hadde gitt meg sjøl mulighet til å roe meg ned, tenker jeg.

Da jeg begynte med LCHF for ti år sida, drakk jeg ikke kaffe de to første ukene. Det var rådet den gang. Jeg var usigelig trøtt hele tida den perioden. Hjernen ble lissom ikke våken. Jeg fikk ikke kobla meg på i det hele tatt. Det hjalp da jeg dag nr. 15 fikk 'medisina' mi igjen. :o

Ikke at jeg egentlig har lyst til å slutte å drikke kaffe... og det er ufattelig vanskelig å dempe inntaket. Nei, jeg vet sannelig ikke.


#17

Miranda13 sa for siden:

På vilken måte merker du det på kroppen?


#18

Carisma sa for siden:

Først og fremst så har jeg sår på spiserøret som blir verre ved mye kaffedrikking... Nå er det lenge siden jeg har tatt en skikkelig nedtrapping, men den perioden jeg var flinkest på det var den eneste perioden jeg har gått jevnt ned i vekt. Og sovet bedre (mindre søvn, men mye mer uthvilt.)


#19

Miranda13 sa for siden:

Sår på spiserøret høres vondt ut :(

Interessant det andre du forteller. Jeg skal virkelig vurdere om jeg kan dempe kaffeinntaket. Jeg er fryktelig interessert i å gå ned i vekt :cool:


#20

Newstart sa for siden:

Jeg reagerer kraftig på koffein. Så jeg bruker 50/50. Jeg bruker vanlig traktekaffe og tar halvparten oppi med koffeinfri kaffe. Da får jeg en liten oppkvikker samtidig som jeg ikke reagerer negativt. Funker veldig for meg. Men litt verre når jeg er på besøk, da holder det med en liten kopp.
Har aldri merket noe på vektnedgang, men jeg blir enda mer ømfintlig ved lavt karboinntak. Får lettere halsbrann og slike ting også. Men så har jeg jo en tendens til å drikke endel også da. :p:D


#21

Miranda13 sa for siden:

Kjempegod idé med 50/50 :D


#22

Tirill77 sa for siden:

Det er jo faktisk også noe forskning som sier at kaffe øker forbrenningen så jeg tror det er hva man spiser ved siden av som evnt er problemet.
Folk som trener på tom mage anbefales jo o drikke svart kaffe før kondisturen for å øke fettforbrenningen under turen og kickstarte den .
Så men mindre det er andre regler under lavkarbo ...


#23

Miranda13 sa for siden:

Tja, jeg vet ikke.

Foreløpig drikker jeg kaffe som vanlig. Endrer så mye med kosten at jeg tviholder på kaffen. :forstoikk


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.