< Tilbake til oversikten

Kalorier i nakkekotelett?

#1

Newstart sa for siden:

Har googlet litt men får masse forskjellige svar. Noen som vet mer nøyaktig hvor mange kalorier det er i en nakkekotelett? Nå varierer de jo i størrelse, noen tynne og små mens andre ganske store og tykke. Men litt usikker på hvor mange jeg skal regne......:confused:
(neida jeg teller ikke kalorier sånn til vanlig:p)


#2

nellie sa for siden:

Du sier det jo selv her. Det varierer veeeeeldig, så det er helt umulig å si noe ca eksakt.

Må nesten bare veie en før du steker og trekke fra vekta av eventuelle bein etterpå.


#3

index sa for siden:

Spiser mye nakkekoteletter. De er i snitt 200-250 gram pr stk. Men kaloriene har jeg aldri telt. Driver ikke med denslags...:D


#4

langaard sa for siden:

Stekt nakkekotelett 322 kalorier pr 100g :)


#5

Photobscura sa for siden:

I følge matvaretabellen, 225 kcal per 100 gram rå nakkekotelett. Stekt 322, men det står jo ingenting om hva den er stekt i ...


#6

TrillTrall sa for siden:

Du må rett og slett veie den. :) Det er like vanskelig å svare på som "hvor mye veier en kvinne?" :)


#7

Cyan sa for siden:

En kvinne veier 65 kilo :D


#8

TrillTrall sa for siden:

fnis Ikke denne kvinna her! ;)


#9

Newstart sa for siden:

Nesten to kvinner her da :uskyldig::spisesnak


#10

silje21 sa for siden:

guri-- om en kvinne veien 65 kg så er jeg på ville veier :D


#11

sylwester sa for siden:

Det betyr at man mister 30% av vannet når en steker nakkekoteletter. I realiteten så mistes det jo fett og så kalorimengden burde igrunn ikke være så mye som 322, men men..

For de aller fleste fileter kan man regne med 25% svinn av vann. dvs. at 100g kjøtt blir 75g stekt kjøtt. Måler man opp stekt kjøtt vil alle verdier (protein, fett, karber, kcal, etc) være ca 33% høyere enn råvektsverdiene. F.eks. 100g stekt kyllingfilet har 24*1,33= 32g protein.

For deiger vil 30-35% svinn være mer riktig. Dvs. 50% økning av verdiene. F.eks. 100g stekt kjøttdeig har 13,2*1,5=20g fett.


#12

Photobscura sa for siden:

Selvfølgelig. Det er jo logisk. Takk for utdyping! :)


#13

Newstart sa for siden:

Hjelpes.... har aldri tenkt sånn før. Nå lærte jeg noe nytt..:D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.