< Tilbake til oversikten

Mandelkvern ... Jeg blir gal!

#1

Lilibird sa for siden:

Jeg har prøvd 3 forskjellige måter å kverne mandler på og jeg blir ikke fornøyd.

  1. med stavmixer i "hakkeboksen" - fungerer greit, men mandlene blir oljete...
  2. En superfancy kaffekvern som til og med ble anbefalt til nøtter og mandler fra butikken --> alt satte seg fast og ble klissete i hullet der kaffen vanligvis kommer finmalt ut. www.expert.no/kaffekvern/krups-gvx242-kaffekvern/p/10046/?q=kaffekvern
  3. Mandlekvern fra Kitchn, som malte ekstremt ujevnt, så noen biter ble store og andre ble helt finmalte. www.kitchn.no/Default.aspx?Cat=176&Id=28198

Mitt spørsmål er HVordan får dere mandlene finmalte nok?
Kom gjerne med linker til ulike produkter, så jeg slipper å google alt selv :)


#2

Lemen sa for siden:

Jeg er veldig fornøyd med min mandelkvern fra Tupperware, den maler fint og jevt. Ellers så har jeg også prøvd Sveico sin, som bl.a kan kjøpes på Chlas Olson, og den maler også fint og jevnt, men man må da ha en plass å montere den (noe jeg ikke har).

Fordelen med den fra Tupperware er at den har oppsamlerboks, bakdelen er at den boksen ikke er så stor, og at boksen kan skli litt på kjøkkenbenken.


#3

Lemen sa for siden:

Når du putter mandlene i hakkeboks, så kverner du dem ikke, men hakker dem. Derfor får du ut fettet i mandlene. Jeg gjør det også innimellom, men det spørst hva jeg skal bruke mandlene til. Lager jeg suksessterte, så synes jeg det er helt ok å hakke mandlene i hakkeboks, skal jeg lage kranskekake derimot, så vil jeg ha tørre, finmalte mandler fra kvern.

Ellers så husker jeg at det står i den gamle husmorskoleboken til mamma (som var biblene hennes på kjøkkenet) at for å få skikkelig finmalte mandler, så måtte de males 2-3 ganger i kvern. Det har jeg aldri sett poenget med...



#5

smgj sa for siden:

Og... det er lettere om mandlene er kjølige (sånn kaldloft-kalde) før maling. Da svetter de ikke like fort.


#6

TrillTrall sa for siden:

Ulempen med disse er at de er så smale i "skruingen" at de ikke passer på verken bord eller kjøkkenbenk hos meg. :( Og jeg har helt vanlige plater overalt. Bordplatene må ha vært mye tynnere før i tiden.


#7

Karma85 sa for siden:

Mor fester den på strykebrettet :p


#8

TrillTrall sa for siden:

Det var faktisk en god ide, men strykebrettet er jo så lett og ustødig at det må da bli litt ekkelt å male mandler da?


#9

Lilibird sa for siden:

Tusen takk for svar og tips :)

Ulempen med de som skal skrus fast er at jeg ikke har hverken benk eller bord til de. strykebrett er en ikjent ting her i heimen, må jeg innrømme.

Men da har jeg hvertfall fått litt å tenke på


#10

Karma85 sa for siden:

Tja, det var litt klønete i begynnelsen når jeg prøvde, men det gikk egentlig greit etterhvert altså. Og av de forskjellige måtene å kverne på som jeg har prøvd, så ga den det beste resultatet :D Hva gjør man ikke for gode kvernede mandler? hehe:p


#11

vaskeklut sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg kjøper ferdigmalte mandler nettopp pga slike problemer :p


#12

Lemen sa for siden:

Og hvis man skal male mye mandler, så er mandelkvernen som hører til Kenwood super! :D



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.