< Tilbake til oversikten

Mat og drikke i Syden

#1

@Maja sa for siden:

Hei :)

Skal snart ei veke til Maspalomas med min kjære. Vi skal bu i leilighet, så tenker å ta med brød/knekkebrød og at vi ordner frukost sjølv. Men ønsker gjerne tips til mat når vi skal spise ute. Er det noko spesielt eg må tenke på? Og korleis (alkoholholdig) drikke kan vere ok?

Eg tåler minimalt av sukker, mjøl og karbo generelt før eg blir sjuk(are), så er heilt avhengig av å passe kosten om det skal bli ein hyggelig ferie.


#2

Photobscura sa for siden:

Gran Canaria, sant? Jeg vil tro at du har en mengde alternativer å forholde deg til, det er mye kjøtt, fisk og grønt på menyene som regel! (Om man tar omveien av de største turistfellene, som gjerne serverer pommes frittes til alt. :p). Tapas, diverse typer mix grill og annet grillkjøtt. Velger du helt kjøtt, vet du som regel hva du har å forholde deg til. Velg gjerne en salat ved siden av, dersom alternativene er uheldige. Spanske viner er veldig ok. Tørr rødvin, og ditto Cava (brut) er stas i Syden. Det er lett å få tak i nøtter som snacks, og det er vanlig med bl.a. rista mandler i butikkene. Det er nom! Jeg og min kjære har vært en del i Spania, også Gran Canaria. Vi pleier alltid å lage vår egen tapas-tallerken. Da kjøper vi inn diverse gode skinker og manchego og en flaske cava eller to, som vi nyter på balkongen/terassen. God tur! :)


#3

@Maja sa for siden:

Mange takk, Photobscura!! :-)

Kom til å tenke på flyreisa... Er vell ikkje lov å ta med mat gjennom sikkerhetskontrollen? Og det er sopass langt at eg treng nok litt mat underveis. Korleis er det å få kjøpt lavkarbovennlig mat på Flesland?


#4

TrillTrall sa for siden:

Jo, mat som ikke er flytende får du med deg, vi har ofte med oss rundstykker og polarbrød. :) Men suppe på termos kan du glemme... ;)


#5

Cyan sa for siden:

Angående å ta med seg mat på flytur kan det være greit å ikke kun basere seg på f.eks. nøtter, egg eller andre typiske allergener. På to flyturer i sommer opplevde jeg at det ble gitt beskjed over høytaler om person med ekstrem nøtteallergi om bord og at man ikke kunne åpne poser med nøtter eller som inneholdt spor av det. Dette skjer jo ikke så ofte, men kjipt om det skulle skje akkurat den dagen du sitter der med kun en pose nøtter å snacke på.


#6

Carisma sa for siden:

Jeg har opplevd dette på alle flyturer i det siste, både utenlands og innenlands, så jeg tror de har begynt å si det for å sikre seg.


#7

@Maja sa for siden:

Aldri opplevd slike beskjeder, men sikkert lurt å ikkje satse alt på egg og nøtter då :) Greit å kunne ta med rundstykker, kan overleve lenge på det


#8

index sa for siden:

Kokte egg i trange rom er skjelden spesielt populært:D. Jeg tar gjerne med meg litt frukt, mandler og 70% sjokolade på flytur. Men så har jeg en litt fleksibel diett med intil 50-60 gram karbo da...


#9

Lillemy71 sa for siden:

Eggerøre, avokado, smør noe lavkarbo bakst med noe (og ta med en plastgaffel til å spsie med), det er mange muligheter og det pleier aldri være problem å få det gjennom sikkerhetskontrollen. men ikke prøv å ta med tubeost, små bokser med kremaktig pålegg, det går rett i søpla i kontrollen. Nå er jeg usikker på hvordan det er på utenlandsdelen av Flesland, men innenlands er det lite å hente, ihvertfall til å ta med seg. Det er brød, pizza og litt mere brød.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.