< Tilbake til oversikten

Amatør vil bli lavkarbofrelst

#1

arndal88 sa for siden:

Jeg vil begynne på lavkarbo.

Jeg vil vite litt hva jeg bør kaste ut å hva jeg bør kjøpe inn.
Ikke noe glad i fisk, bønner, mais å erter.

Har brødbakemaskin å vil gjerne ha tips til lavkarbobrød.
Jobber skift å da er brød eller lignende nødvendig.

Har krukker med pasta og ris ved komfyren. Er det noe jeg kan erstatte det med?

Det går mye i pasta, kylling å ris taco å annet tull.
Kjører 5:2 diett, så to dager i uka kjørerute jeg 500 kcal.

Vil også vite hva dere spiser på lørdager.


#2

index sa for siden:

Velkommen! Bønner, mais og erter er uansett ikke det store på lavkarbo, og hvis du ikke spiser fisk nå trenger du ikke gjøre det med nytt kosthold heller. Jeg spiser stort sett natulig fett kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Spiste lavkarbobrød før, men ikke nå lenger. I stedet for poteter/pasta/ris kan du spise f.eks. blomkål og brokollimos, stekt eller fløtegratinert sellerirot, eller masse grønnsaker av de som vokser over jorden. Skjønte ikke helt den med lørdager, jeg spiser mat da også;-))

Vil jeg ha litt ekstra kos blir det gjerne 70% sjokolade, mandler, hasselnøtter og litt peanøtter. Og litt Easy iskrem.

Matboksen min inneholder som regel en salat med en nakkekotelett og et egg til. Eller et par kyllinglår. Jeg synes ikke lavkarbobrød er særlig spennende, og det finnes jo så mye annen god mat man kan spise i stedet! Jeg lover deg at når du først er avvent med brødmat vil du ikke fatte hvorfor du syntes det var så godt...


#3

Newstart sa for siden:

Velkommen hit.

Det er ikke vanskelig å bli lavkarbofrelst for å si det slik. :D
Jeg bryr meg heller ikke om fisk så her går det i diverse kjøtt, kylling, egg, blomkål og grønnsaker som jeg ellers tåler.
Jeg spiser faktisk det samme lørdagene også jeg. :) Jeg bruker av og til å lage meg en lavkarbo dessert. Men prøver å ikke gjøre det så ofte.
Spiser en skyr hver dag.

Brød er ikke nødvendig selv om du jobber skift. Jeg bruker å ta med egg, salat, fårepølse eller annen deilig mat..... Noen bruker jo middagsrester til jobb mat.

Ta en titt på den tråden for nybegynnere du som ligger inn på lavkarbo generelt forumet. Der står myyye nyttig. Lykke til iallefall. :D:)


#4

arndal88 sa for siden:

Må kjøpe inn koteletter. Lager blomkålmos i stedet for poteter. Til saus tenkte e Johannesbrød kjernemel.


#5

kristih sa for siden:

Linfröknekkebröd som nistemat eller en cottage cheese/yoghurt med flöte og bringebär er deilig istedenfor brödskiver.


#6

BenteR sa for siden:

Jeg er en av de som IKKE liker JBKM (johanneskjernemel) i sauser da det får en for meg lite apetittelig slimete følelse.
Og bruke for eksempel fløte og la den koke og tykne er bedre, eller hva med å tykne sausen med en god ost?
Nå tåler jeg ikke lenger meieriprodukter og derfor er min enkle måte og tykne sausen enten og bruke stavmixer og mose grønnsakene i kraften eller så bruker jeg rett og slett hjemmelaget kraft som jeg lar koke helt ned til 1/3 og får da en ikke helt tynn saus.


#7

Spinnerette sa for siden:

Annet tips til erstatning for ris; reven blomkål som du såvidt koker, og eventuelt også steker i panne. Knallgodt å lage risotto av! Taco kan du helt fint spise, men lag ditt eget krydder (utrolig lett, masse oppskrifter på nett) ettersom det man får kjøpt er en skikkelig sukkerbombe, og bruk salatblader istedet for skjell/tortillas. Som snacks, vil jeg anbefale salte mandler, fins en veldig god oppskrift på det her inne. 90% sjokolade fra Lindt har jeg også skikkelig sansen for. Nannah's frøknekkebrød er kjempegodt (spiser de ofte med et hardkokt egg på), ellers er tyrkisk/gresk/naturell yogurt med litt søtning, frø og nøtter (kan også lage din egen müsli!) supert. Ellers er det bare å tenke ren mat, ingen halvfabrikata, masse grønnsaker og litt fantasi. Lykke til! :)


#8

arndal88 sa for siden:

Tenkte på å bruke disse.
www26.netrition.com/low_carb_tortillas_page.html

Lapskausblanding er vel fyfy?


#9

BenteR sa for siden:

Lapskausblanding inneholder stivelserike varer som potet, gulrot og kålrot.
Om jeg ikke husker helt feil inneholder blandingen 13 karbohydrater pr 100 gram (og en vanlig porsjon er mer enn det).
Jeg spiser ikke potet i det hele tatt fordi det gir svært rask blodsukkerstigning, men spiser litt gulrot og/eller kålrot.

Du har skrevet at du følger 5:2 dietten så da aner jeg ikke hvor mange karbohydrater du planlegger å ligge på, men potet er noe av det som de aller fleste lavkarboretningene unngår eller er svært forsiktige med .


#10

Alkazelters sa for siden:

Lag hjemmelaget lapskaus, da kan du redusere potetmengden og erstatte med andre rotgrønnsaker om du ønsker. Det er mye godt og rimelig grytekjøtt i butikkene om dagen (høyrygg, bog). Frys deretter ned i porsjoner, så har du din egen lapskausblanding, nesten like enkelt.


#11

Spinnerette sa for siden:

Jeg lager lapskaus med selleri-, persille- og litt kålrot og gulerot. Blir fortsatt en del karber, men innimellom er det så innmari godt med lapskaus :) Om jeg lager til andre i tillegg, har jeg ofte oppi èn potet som jeg overkoker til mos, for å få mer konsistens.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.