< Tilbake til oversikten

Uutholdelige bivirkninger, lurer på å snu ...

#1

Cec- sa for siden:

Hei hei!
Jeg begynte på denne Ketolysekuren på Mandag, var allerede i Ketose ifølge stixene på kvelden (spiser lite brød, pasta osv fra før av). Har sjekket hver dag siden og har holdt meg i ketose.

MEN formen derimot, fyttikatta! Jeg har intense smerter i nakke/øverst i rygg, i hode, jeg er ufattelig kvalm (kastet opp i går kveld og er skikkelig kvalm nå), er heelt slapp og er veldig veldig trøtt. Sovnet ca 23:30 i går, våknet 12:15 i dag, sovnet igjen 16:00 og våknet 18:07, jeg er fortsatt trøtt og så tung i hode og sur at jeg holder på å bli gal.

Så jeg vurderer faktisk å gå tilbake til mitt gamle Grete Roede kosthold som funket veldig bra for vektnedgang (begynte på Ketolyse da det er så mye positivt om ketolyse for de med PCOS).

Hadde dere like fæle bivirkninger, og hvor lenge varte de?
Om jeg går tilbake til vanlig Grete Roede Kosthold nå etter fem dager, vil kroppen bli noe særlig påvirket av det med tanke på vektoppgang?


#2

Cec- sa for siden:

I tillegg så blir jeg veldig svimmel, type må sitte meg på sengekanten når jeg står opp fordi det føles som om jeg skal gå rett i bakken om jeg reiser meg opp med en gang.


#3

kamp sa for siden:

Det er vanlig å,bli dårlig i det man kommer i ketose de første dagene/ukene. Mulig du kan kutte ned litt roligere det hjelper for de fleste, det er en stor omveltning for kroppen å gå fra glukose til fett som energi.


#4

TrillTrall sa for siden:

Høres ut som du har startet litt i hardeste laget. Trapp heller ned litt saktere på karbene, da vil du forhåpentligvis ikke reagere så sterkt. :)


#5

kloppsi sa for siden:

Du trenger ikke å være i ketose for å gå ned i vekt!

Du beskriver vanlige "start symptomer" og det vil gå over.
Selv så er jeg ikke så glad i å være i ketose, jeg får vondt i hodet, slapp, trøtt, sur og får noen anfall med kvalme. Jeg ligger vanligvis på ca 50 kh pr dag og da fungerer jeg optimalt.

Hva med å begynne med generell lavkarbo og deretter se om ketogen diett er noe for deg/er nødvendig.


#6

Spinnerette sa for siden:

Jeg har ikke opplevd så sterke bivirkninger som du har, selv om jeg går rett fra sukkerfest til ketose, det høres jo virkelig ikke morsomt ut! :( Hadde nok fulgt det de andre her sier, trapp ned langsommere, og prøv generell lavkarbo før du eventuelt prøver deg på ketolyse igjen. :)
Forresten, så er det ikke nødvendigvis ketose som er gunstig for de med PCOS, lavkarbovarianter som ligger høyere på karbene er like bra (så vidt jeg vet) i den sammenheng! :)


#7

Carisma sa for siden:

Får du i deg vitaminer og mineraler? Hvor lavt ligger du på karbene? Drikker du nok? Spiser du nok?
Og ja, ketose er det mest effektive mot PCOS. Ikke bare for vektnedgang, men mest for å få kontroll på syndromet.


#8

Mighty sa for siden:

Det er helt normalt å bli dårlig de første par dagene i allefall. Jeg ble skikkelig dårlig selv. Hodepine, blek, kaldsvetting, kvalm etc. Jeg velger å kalle det karbohydrat abstninenser. Det samme skjer når man kutter ut div typer narkotika f.eks :) Det går over.


#9

Karma85 sa for siden:

Holder også en knapp på nedtrapping, eventuelt finne ut hvor mange karbo du må spise for ikke å bli helt grønn. Kan godt være at du forblir i ketose selv om du spiser 20-40 KH også, men at kroppen tåler det bedre. Men da er det viktig å samtidig passe på at du ikke glir inn og ut av ketose, det kan gi ubehag. Og velg dine karbohydrater med omhu ;)


#10

amritam sa for siden:

Du får sannsyligvis i deg for lite salt. Kroppen trenger mer salt når den er i ketose, og spesielt i overgangen. Volek og Phinney (forskere på området) skriver om grunnene til dette i boka "The Art and Science of Low Carbohydrate Living". Magnesium og kalium er også mineraler man kan vurdere om man trenger mer av, men det er mer om man får kramper.

Prøv med å drikke buljong/kraft, eller spis mye spekemat og salt maten godt...

Som regel inneholder jo maten også mindre salt på dette kostholdet fordi man spiser lite ferdigprodukter som inneholder masse salt.


#11

Torkil sa for siden:

Hei
Enig, dette høres ut som saltmangel. Jeg forutsetter du tar ketolysetablettene. I tillegg kan jeg anbefale deg Farris som tørstedrikke og noe seltin på/ i maten noen dager.
Lykke til videre
Torkil :)


#12

Miranda13 sa for siden:

Jeg har til tider følt meg dårlig (trøtt, svimmel, kvalm osv) de to ukene jeg har holdt på. Da har jeg tatt ekstra salt. Enten rett i munnen eller i et glass vann. Formen blir bedre etter kanskje en halv time. Nå passer jeg på å salte maten slik at jeg kjenner at den smaker. Ikke at den smaker salt, men at smakene i maten min 'spisser seg' litt.

Jeg bruker havsalt i kvern. Jeg stoler på smakssansen min. Hvis maten smaker friskt og oppløftende (vrient å finne gode ord) , så er den riktig saltet. Hvis den derimot er platt og emmen, så trengs det salt for å 'løfte' smaken. Så lenge jeg føler for mer salt, tar jeg det et tegn på at kroppen min trenger mer salt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.