< Tilbake til oversikten

Ferie ...

#1

GjenStarter sa for siden:

Hei! Jeg har ikke vært på ferie noen gang (vel, før jeg var tenåring, sammen med familien... men det teller vel ikke i denne sammenhengen.) Nå har jeg spart opp litt, og tenkte å ta ei ukes ferie alene. Men jeg har ingen aning hvor, eller hva det skal gå ut på! Det kan gjerne være i Norge altså. Trenger ikke å dra på andre siden av kloden, liksom.

Er det noen som har noe forslag? Og hvor mye koster det egentlig for en "vanlig" ferie som varer ei uke?


#2

grotingeling sa for siden:

Både hvor du skal reise og hva det vil koste er helt avhengig av hva du har lyst til å gjøre i ferien.

Er det sol og varme så finnes det nok fortsatt en god del billige restplasser hos alle de store reiseselskapene (Apollo, Ving, Startour osv), der får du både reise og hotell som en pakke og trenger bare lommepenger utenom.

Ferie i Norge kan jo f.eks. være en av Norway in a nutshell-turene
Hvis du liker å ta toget, kan jo en tur til Bodø være en mulighet.
Ellers har jo Norwegian en del tilbud som de legger ut hver tirsdag.
Kielferga kjører ofte kampanjer på 2-dagers cruise hvis en båttur kunne friste.
Eller hva med en tur til Polen? Billig å bo, billig shopping.....

Ja der har du noen tips men som nevnt, alt avhenger av hva du har lyst til å gjøre i ferien.


#3

sonim sa for siden:

Et rimelig godt kompromiss mellom Norge og syden hvis "valuta" for pengene er av betydning så kan jeg anbefale 2 steder som er veldig rimelige å feriere i akkurat nå.

Polen (Krakow) er særs rimelig å fly til fra Oslo og pengene rekker fantastisk langt både på kostsiden og losji siden. I tillegg er det en by med mye kultur og historie, samt at det er mer enn nok muligheter for shopping og kulinariske opplevelser. Engelsk snakker de bra og temperaturene i Krakow er rundt 19-25 grader for tiden. Dvs shortsvær. Var der for 3 uker siden og anbefales.

Budapest er også et attraktivt reisemål hvor det er gode shoppingmuligheter, gode temperaturer og ikke minst ekstremt billig ift en norgesferie. Var der for 1 år siden i mai og absolutt å anbefale.

Begge steder har jo særlig spa, kosmetikk og lokalt håndtverk som spesialitet og særs billig sådan.

Meget gode byer å ha en aleneferie, venninneferie for uteliv også.

Men norgesferie er jo selvsagt veldig bra, men prisnivået er jo relativt stivt både på reise, opphold og kost/shopping.

En annen ting som heller ikke er så kjent er jo spaniaferie, da særlig i Alicanteområdet. Joda, masse pensjonister og nordmenn der, men veldig billige reier med fly og flust av muligheter med leilighet/hotell. Spania sliter jo litt med konomien, så prisnivået utenfor de mest opplagte turistsenter og nærområder til typiske reiseoperatørsteder, er svært lavt. Synes alle stedene har bedre muligheter for å spise lavkarbo om det er et ønske. Bedre enn i Norge, da du gjerne spiser en ren lavkarbomiddag for under 100 lappen både i Alicante, Budapest og Polen. De to sistnevnte så får du vel snarere en tre-rettersmiddag for 100 lappen...


#4

sonim sa for siden:

Ja, i Krakow hadde jeg problemer med å bruke mer enn 2000,- i lommepenger. jeg betalte 3700 for 6 dager, 5 netter på 5-stjernes hotell med alle måltider inkludert samt guiding på de mest kjente turiststedene (salt minene, auschwitz/birkenau, schindlers fabrikk, gamlebyen og jødekvarteret)

Så fjerner du guiding etc, så tipper jeg du kommer langt med 3-5000 for en uke i Krakow.

Men det fordrer at du antakelig holder deg unna reiseoperatørene Star Tour, Wing etc og bestiller fly, hotell selv.
Det er ofte også enklere og du vil mest sannsynlig få en langt høyere standard enn hos de aller rimeligste turoperatørene sine billigste tilbud.


#5

Spinnerette sa for siden:

Anbefaler også Krakow, flott by, svært billig og generelt mye å oppleve der. Dog har de en farlig god sjokolade/kakesjappe ved navn Wedel, som jeg bestandig TILFELDIGVIS ramler innom når jeg er der... :o


#6

GjenStarter sa for siden:

Takk for mange flotte svar. Det er jo som dere sier, det blir litt vanskelig å gi innspill når jeg ikke har peiling på hva jeg vil. Så da tenkte jeg kanskje det kunne vært moro å ta en shoppingtur til Sverige ei helg, med hotell-overnatting! :D Billig ferie, og definitivt utenfor normalen (for meg). Så får jeg trappe opp derifra.


#7

Karma85 sa for siden:

Tipper du får dobbelt så mye for pengene, og dobbelt så bra hotell med noen dager i Krakow fremfor Sverige :D Personlig forelsket jeg meg i Praha når jeg var der!:hearts:
Uansett hvor du drar, god tur og :goodluck: !! La oss få høre hvor du bestemmer deg for å dra da!


#8

TrillTrall sa for siden:

Bortsett fra mat - er Sverige spesielt billig da? Fikk definitivt ikke det inntrykket da vi var i Mora i sommer.


#9

sonim sa for siden:

Sverige er ikke et spesielt billig land å feriere i. Dette tror jeg har mer med historikk og vane å gjøre, enn at det faktisk er så veldig billig.

Ja, snus og enkelte kjøttvarer er billigere, men ikke så mye mer enn 10-20% enn tilsvarende varer på kampanje i Norge.

Men forstod pris ikke hadde vesentlig betydning for ts, snarere å starte ferie et sted som "oppleves" tryggere enn å dra utenfor landegrensene (tur til sverige kan vel knapt kalles å dra over landegrensene kanskje :-))

Så i den virkeligheten er nok Sverige et fint sted som er helt likt som i Norge og man får allikevel smake på et annet språk uten at det blir for skummelt...

Er det penger og økonomi som betyr mest, ja da er Sverige det dårligste valget, særlig hvis man bruker egen bil.


#10

Cyan sa for siden:

Dersom du vil til Sverige, så er Gøteborg en fin by å feriere i.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.