< Tilbake til oversikten

Askepottsuppe

#1

Supera sa for siden:

Dette er altså gresskarsuppe. Jeg synes bare det høres kult ut med askepottsuppe, hehe. Dette blir en ganske tykk suppe, så liker du tynn suppe må du tilsette mer væske.

[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=12095&amp;stc=1&amp;d=1412183112[/img]

3-4 porsjoner:
1000 g gresskarkjøtt i små terninger
1/2 ts ceylonkanel (vanlig kanel går nok også bra)
smør
10 dl vann
fond (evt buljong)
1 dl fløte (eller mer hvis du ønsker)
1 ss tomatpuré (evt. ketchup / pizzasaus / rød pesto)
skall fra en appelsin
2 løk, finhakket
1-2 båter hvitløk
2 ss revet parmesan
Salt og pepper
Serveringsforslag: små biter sprøstekt bacon, tørr-ristede pinjekjerner

Skrap ut innmaten til gresskaret (frøene kan du spare og bruke til annet). Kutt gresskaret i biter og fjern trådrestene fra innmaten og kutt bort skallet. Jeg synes det var lettest å bruke grønnsaksskreller for å få bort skallet og de siste trådene av innmaten.

Ta gresskarbitene og smør i panna og stek på middels varme til gresskarbitene begynner å bli myke.

Finkutt løk og hvitløk, og rasp skallet av en appelsin.

Kok opp 10 dl vann i en kjele.

Når gresskarbitene er klare, strø over kanel og bland. Putt gresskarbitene i kjelen. Tilsett fond, fløte, tomatpuré, revet skall fra en appelsin og en god klump smør. La koke på lav varme.

Stek løk og hvitløk i smør på middels varme til løken blir blank. Hell løk og hvitløk i kjelen.

Kok suppen til gresskarterningene er myke nok til å moses. Enten kan du ta suppen i en foodprocessor eller blender, eller du kan bruke stavmikser rett i gryta. Mos til du har en jevn blanding uten biter. Ta i revet parmesan og gi den en omgang mosing til. Smak til med salt og nykvernet pepper.

Serveres med små biter sprøstekt bacon og tørr-ristede pinjekjerner.



#3

Camomilla sa for siden:

Ser fantastisk ut!


#4

bærrgen sa for siden:

Ser deilig ut! Jeg elsker tykk suppe!


#5

Spinnerette sa for siden:

Så spennende! Har aldri spist gresskar før.. Men tror jammen jeg må prøve, ser utrolig digg ut!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.