< Tilbake til oversikten

Går ikke ned - blir ikke kvitt de siste kiloene

#1

LeParisien sa for siden:

Hei,

Vil starte med å si at jeg har spist lavkarbo i en årrekke, men de siste 4-5-6 årene har vekten vært ganske stabil. Men det er akkurat det som er problemet. Jeg ønsker å bli kvitt de siste 5-10 kiloene, men kroppen sier NEI!! Jeg tror - ifølge mine analyser at jeg spiser for mye kjøtt - hver dag. Ifølge Skaldeman vil det på sikt resultere i vektøkning.
Så det er akkurat det jeg vil høre med dere (menn) om: Hvor stort er det daglige konsum av kjøtt (målt i gram)? Jeg viser til menn her siden de sikkert har et annet konsum enn damer, men damer, svar gjerne!


#2

kamp sa for siden:

Hvor mye veier du nå og hvor høy er du?


#3

jankph sa for siden:

Nå spiser ikke jeg kjøtt hver dag, for jeg er nok mer opptatt av proteinrike matvarer, og det behøver jo ikke være kjøtt, men om jeg skulle anslå et forbuk så er det nok ikke så mye mer enn 1 kg for uken om jeg legger til bearbeidet kjøtt som pålegg og pølser.

Personlig tror jeg ikke det er kjøttet som er problemet ditt, men den vekten du er på nå. Er det bare 5-10 kg igjen som du sier, så er du kanskje ganske normalvektig allerede, og det eneste som hjelper på ytterligere vektnedgang da, er mosjon og trening. Ihvertfall gjør det det hos meg.

Selv gikk jeg ganske raskt ned 15 kg fra januar til juni og da manglet jeg bare 5-7 kg til, men så stoppet det opp og det var ikke før jeg la inn litt ekstra trening nå i det siste at jeg har fått til en ny (og liten) nedgang.


#4

Daartho sa for siden:

Ligger nok også under 1 kg kjøtt i uken.
Jeg for min del har langt igjen til å ha "problemer med de siste kiloene", så kan ikke hjelpe der :)


#5

langaard sa for siden:

Spiser ca 400gr kjøtt hver dag, jeg trener mye styrke og er normalvektig ;) (dame:))


#6

index sa for siden:

Jeg er mann og spiser en hel del kjøtt. Har ikke opplevd det som noe problem. Det kan godt være at kroppen din anser deg for å være normalvektig, selv om hodet sier noe annet? I så fall er det vel bare å akseptere fakta, sultekurer fører uansett ingenting godt med seg...


#7

LeParisien sa for siden:

168cm; Har ikke badevekt men bruker buksestr. som indikasjon og så der ligger jeg på 34-36" og skjorter 42 (l - hvis disse har komfort-snitt) og 43 (xl). Jeg har aldri sultet meg ned i vekt. Men altså - det er torsoen som jeg ønsker en viss reduksjon på. Benstrukturen finner jeg ingenting galt med.
Teorien min med et høyt konsum av kjøtt er at det kanskje bygger mer enn det minker, så i det siste har jeg prøvd å redusere det ned. Jeg kunne fint konsumere f.eks 1/2 kg kjøtt/kjøttdeig el. l. til middag, dog med lite grønsaker (av den riktige sorten dvs. det som vokser over jordsmonnet) til. Normalt konsumerer jeg 1 -2 flasker vin i uken (1/2 flaske pr. måltid).


#8

jankph sa for siden:

Hm...mulig vi har en mulig årsak her. Har du sjekket sukkerinnholdet i vinen? Her kan det være store variasjoner og kanskje litt for mange karbohydrater. Dessuten vil leveren ønske å forbrenne alkohol før fett, slik fettforbrenningen blir satt litt på vent og kanskje ikke kommer skikkelig i gang. Hos meg er det ihvertfall slik at jeg ikke tåler mer enn en halvflaske i uken før alt stopper opp. Jeg ville forsøkt en uke, kanskje en måned, uten vin og sett om ikke det hjelper.


#9

Daartho sa for siden:

Jeg for min del har ikke rørt alkohol siden jeg gikk in i ketose for snart 4 uker siden. Har også forstått det slik at alkohol setter alt på vent (spesielt forbrenning av kroppsfett) så lenge alkoholen forbrennes ut av kroppen.


#10

nellie sa for siden:

Du spiser nok for mye kjøtt ja. Den halve kiloen kan du fordele ut over hele dagen. Og vel så det.

Kommer så klart an på hvor mange måltider du spiser per dag, og hva slags kjøtt du spiser, men.


#11

Carisma sa for siden:

Høres ut som du har lite fett i måltidet om du klarer så mye kjøtt? De pleier å ta litt plassen til hverandre.


#12

LeParisien sa for siden:

Kjøttmengden er nok redusert iforhold til før. Hvor mye pr. dag nå?? tja.. Hvis vi sier ca. 100-150 til lunch og 300 til middag...Kanskje noe der.


#13

LeParisien sa for siden:

Åneida! Det spares ikke på fettet her. Men er snillere nå enn før.


#14

LeParisien sa for siden:

Det er stort sett kvalitetsviner jeg konsumerer. Men jeg skal se an på denne og prøve 1 måned uten. Men får ikke startet før ut i oktober en gang!


#15

nellie sa for siden:

Ja, da spørs det hva slags kjøtt?:)


#16

Lemen sa for siden:

Drikker du nok vann i løpet av en dag da? Jeg stopper fort opp om jeg ikke får i meg et par liter vann, og vin er vel dehydrerende, og da skulle man tro at man må drikke enda mer vann for å kompensere for vinen?


#17

LeParisien sa for siden:

Rent kjøtt av okse og svin.


#18

nellie sa for siden:

Det er relativt magert kjøtt, som gir mye proteiner.


#19

nellie sa for siden:

Det er ofte relativt magert kjøtt, som gir mye proteiner og lite fett.


#20

Kanutten sa for siden:

Men ts sier jo at han spiser mye fett i tillegg? Jeg satser også på disse flaskene med vin. :ja:


#21

nellie sa for siden:

Hjelper det å spise masse proteiner, bare man spiser mye fett? Poenger er at for mye proteiner kan føres til stopp.


#22

Kanutten sa for siden:

Du ser meg likavel! :D Spør heller ts om han snakker om mengden kjøtt eller proteiner. Jeg spiser gjerne tre-fem egg til frokost samt bacon/skinke. I vekt utgjør det flere hundre gram, men som proteiner er det desto mindre. Det samme med middag. En biff på 200 gram er minimum! Kjøper frosset indrefilet og deler dem opp (i tinet vekt til biffer ca 250 gram). Sper på med god fet saus og masse brokkoli. :sikle:
Spiser vektmessig mye mer fisk enn kjøtt siden jeg synes at fisk metter litt mindre enn kjøtt. Men godt med fett til all mat her også. :ja:


#23

LeParisien sa for siden:

Det er jo akkurat slik jeg har spist siden jeg la om kostholdet for 8 år siden! Det er bare det at det har ikke skjedd noe på lenge - som jeg nevnte og det er nettopp det som er et mysterium for meg. Skaldeman nevnte i en bok at for mye kjøtt kan forårsake en viss vektøkning - les for mye proteiner. Han filosofi - 0-GI eller noe slikt tilsier prosentvis mer fett enn proteiner pr. måltid. Det som bekymrer meg mest her er hva nyrene tåler. Det sier seg selv at det skal mye vann for ikke å forulempe nyrene. Til tider har jeg gjort det og nyresmerter kommer i løpet av natten - ikke så altfor behagelig...så jeg har tonet ned fettforbruket i det siste.
Som dere ser så har jeg gjort alt riktig, men det stopper der...

En tanke som har slått meg er om ikke forbrenningen går på "sparebluss". Noen som kjenner til dette og evt. hvordan få det i full fyr igjen?


#24

index sa for siden:

Løsningen er vel som du antyder, mer fett og mindre protein! Gjerne supplert av mye gode grønnsaker.

Angående vinen: Snakker vi søte eller mindre søte viner her? Uansett så kan alkoholen forårsake at vekttapet stopper opp, så en periode med moderasjon kan være et forsøk verdt.

Det høres ut til at vekttapet ikke burde stoppe riktig enda, jeg for min del er 190cm og bruker 31 i bukser og stort sett L i overdeler nå. Da er jeg innenfor "normal BMI" grensene, øvre halvdel..


#25

LeParisien sa for siden:

Forresten; hva regner dere brukere som "masse fett" i maten?
Igår lagde jeg (siden jeg ikke hadde opptingt kjøtt i kjøleskapet) eggerøre av 4 egg og supplerte med en "skikkelig" skje med creme fraiche + selvfølgelig olje til steking samt en halv boks "boks-skinke" med tilhørende gelatin. Boks-skinke kan vel ikke defineres som spesiel rent kjøtt, men den har vel ingen uønskede tilleggsstoffer.


#26

index sa for siden:

Det hørtes skikkelig fett ut! Et solid og godt sammensatt måltid. Vet ikke om jeg hadde klart et så stort måltid da, men sammensetningen er det ikke noe å si på. Bortsett fra grønnsaker da, det hadde gjort seg...


#27

jankph sa for siden:

Nå er jo Skaldeman ikke spesielt opptatt av grønnsaker, og jeg fulgte selv samme prinsippet i første lavkarbo-forsøk for 8 år siden. Her stoppet også jeg opp etterhvert.

Årets forsøk siden nyttår er nærmere Ketolysekuren, eller kanskje en slags Skaldemann med grønnsaker. Det funker for meg. Masse salat med rå grønnsaker pluss litt ost, reker, egg, ikke så mye kjøtt, men godt med majones og olivenolje på toppen og gjerne en håndfull salte peanøtter for smakens skyld. Det funker for meg, og nå går det bare én vei: nedover.


#28

Carisma sa for siden:

Skaldeman har vel blitt mer grønsaksvennlig enn han var i begynnelsen han også.


#29

TrillTrall sa for siden:

Har du lest innholdsfortegnelsen på sånn boks-skinke?

Her er innholdet i Terrina sin, antagelig ganske så likt alle de andre bogskinke-boksene:

Svinekjøtt (64%), vann, gelatin, stivelse, salt, glukose, løpstikkeekstrakt, hydrolyserte vegetabilske proteiner (hvete), konserveringsmiddel E 250, Surhetsregulerende E 508, Stabilisator: E 407 og E 450, smaksforsterker E 621 og E 631. Antioksidant E 307 og E 301. Antiklumpemiddel E 551og E 559.

Ikke f*** om jeg spiser det der. Etter at jeg begynte å lese innholdsfortegnelsen på alle typer skinke (boks og pålegg) har jeg fått mer og mer avsmak for det... Jeg er klar over at flere av disse e-stoffene sikkert er naturlige, men 10 e-stoffer?! Nah. Ikke i denne kroppen. Det er ikke engang 2/3 rent kjøtt i den.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.