< Tilbake til oversikten

Cheat days. Har du det? Isåfall hvor ofte?

#1

Tropicana sa for siden:

Hei! Jeg lurer på hvor mange av dere som har cheat days? Isåfall, hvor ofte?

For min del har jeg prøvd dette to ganger nå og angrer like mye hver gang. For det første, etter å ha vært på lavkarbo i noen uker, så blir jeg mye fortere mett. Så når jeg faktisk skulle unne meg en porsjon grøt til frokost og pasta carbonara til middag, klarte jeg nesten ikke spise noen ting. Føltes ikke verdt å "jukse" når man får i seg SÅ lite før man er STAPPMETT. Jeg spiste virkelig ikke mye, tidligere når jeg dreit i hva jeg spiste, kunne jeg spist x5 det jeg får i meg nå.

For det andre ble jeg skikkelig uvel etterpå, ubehagelig mett. Hadde lyst å kaste opp, prøvde til og med å stikke en finger nedi halsen for å få det ut igjen, men uten hell. (Jeg vet dette ikke er så veldig lurt å gjøre, men så uvel følte jeg meg). Dagen etterpå føltes kroppen min blytung også.

Hva er dine erfaringer med cheat days? :)


#2

jankph sa for siden:

Jeg har cheat days eller cheat måltider rett som det er, og det kommer nok av at jeg begynner å nærme meg målvekten og er blitt litt mer avslappet i forhold til den. Dessuten er det min erfaring at litt ekstra karbo i ny og ne ikke gjør mye til eller fra, men jeg vet jo at andre på forumet her ikke opplever det like greit. Noen tåler det, noen ikke.

Det hender at jeg tar et pizzastykke som mellommåltid, en is til dessert eller litt kake til kaffien, men jeg stopper også der og tenker at det får være dagens ekstra karbo, og om jeg gjør det, så lar jeg det ofte være dagens siste måltid, slik at jeg ikke blanderhøykarbo og lavkarbo mer enn jeg må.


#3

kristih sa for siden:

Jeg har ikke cheat days men iblant har man dager der det ikke er mulig å unngå karber( Hvis barna har bakt og vil att mamma skal smake eller naboen har bursdag og kommer med boller). Da spiser jeg uten problem for det er umulig å leve helt perfekt.
I det lange løp er det jo utholdenhet som teller og jeg liker faktisk å skeie ut en gang i blant. Mange har jo det problemet at de ikke klarer å stoppe og da er det nok ikke så lurt å skeie ut.


#4

Daartho sa for siden:

Cheat days går ikke når man er i ketose... det straffer seg!


#5

nellie sa for siden:

Noen trenger faktisk å fylle på med karbohydrater en gang innimellom. Les om leptin. :)


#6

Daartho sa for siden:

hmmm, interessant!


#7

index sa for siden:

Prøver å unngå å jukse. Får så vondt i magen av det, og blir uvel i hele kroppen. Så for meg er det rett og slett ikke verdt det....


#8

ludviga sa for siden:

Jeg har cheat days, det er det beste med å være på diett!

Ja, jeg går litt opp, men for meg går det raskt av igjen. For meg handler det om å lære meg å kunne kose meg. Og det jeg merker med planlagte cheat days, er at jeg da er flinkere de andre dagene, go når cheat dayen kommer, ja, så har jeg et mer bevisst forholdt til å absolutt ikke spise meg stappmett, men ja, sånn som normale mennesker gjør ;)

Jeg har virkelig fått øynene opp for cheat days.


#9

BenteR sa for siden:

Jeg er så "heldig" at jeg ikke kan ta cheat days siden jeg er nødt til å regulere blodsukkeret med kosten.
Føles absolutt ikke som noe savn siden jeg har lært meg å virkelig digge maten jeg kan spise :)


#10

sylwester sa for siden:

Jeg har cheat weeks. Mot at jeg ikke sprekker så planlegger jeg pauser. Jula og deler av sommerferien samt noen få andre tider på året. Det viktigste er uansett å unngå å gå på en smell, men det har hendt det og gitt :-/


#11

Photobscura sa for siden:

Cheat days var et nytt begrep for meg! Selv "jukser" jeg ikke, men det er på grunn av personlige helseutfordringer (diabetes bl.a.) som gjør det veldig lite verdt det.


#12

Rin sa for siden:

Jeg har fire av-dager i året, en per kvartal. Litt på grunn av det Nellie nevner med leptin - jeg merker positiv effekt av det - og litt fordi det fungerer godt for meg mentalt/disiplinmessig å gjøre det på den måten; jeg lever fint ketogent til hverdags, og det er aldri mer enn tre måneder til jeg har anledning til å smake på en ny iskrem eller lignende. :p

Men dette er et mønster jeg har landet på først de siste par årene - de første årene jeg levde ketogent hadde jeg ikke et slikt mønster, men i snitt tror jeg antallet "cheat days" ble omtrent det samme. Jeg legger ikke disse dagene til feks jul eller andre anledninger hvor jeg heller vil fungere optimalt enn være i sukkerkoma.


#13

Daartho sa for siden:

Hvor lang tid bruker du å komme tilbake i ketose?


#14

millah sa for siden:

Jeg spiser ganske liberal lavkarbo, og får ikke panikk om jeg får i meg litt potet eller frukt iblant, derfor kjenner ikke at jeg har det store behovet for å jukse. Da mener jeg sånt som brød, pasta, pizza, kaker og godteri. Jeg tror kanskje jeg har smakt på to små kakestykker, og en dessert siden den 17. februar i år, når jeg har vært på hotellseminar, og det har ikke vært verdt det. Vekta stoppet opp, og det irriterer når jeg vet det fins minst like gode lavkarbokaker og -desserter! Meeen jeg gir nok meg selv lov til å spise litt sukkerfri sjokolade og annet snacks for ofte, da, og jeg merker faktisk at det innvirker på vekta, det også. Spesielt hvis jeg ikke klarer å begrense meg til bare et par biter...


#15

Rin sa for siden:

Ca tre dager. Det er nok individuelt hvor lang tid det tar!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.