Jeg er vegetarianer (av medisinsk grunn) og må derfor av naturlige grunner vokte hva jeg spiser slik at jeg ikke får for mye karbohydrater og lite proteiner. Jeg har fulgt 'SouthBeach' dietten en stund, men det fungerer ikke optimalt da jeg må bytte ut kjøtt/fisk med soy-alternativer, noe som gjør at jeg avviker fra dietten en del.
Er det noen som vet om en bra bok eller web-site hvor jeg kan finne gode lav-karb oppskrifter og måltidsplaner for slike som meg?
Videre skulle jeg gjerne hatt tips om noen bra lav-karb/GI snacks om egner seg til mellom måltider! Anyone?
[quote=proteinfan]Jeg er vegetarianer (av medisinsk grunn) og må derfor av naturlige grunner vokte hva jeg spiser slik at jeg ikke får for mye karbohydrater og lite proteiner.
Det finns ingen medicinsk grund för att vara vegetarian. Den vegetariska läran är en tro, med förtjänster och brister, men det finns inga människor som är avsedda att leva vegetariskt. Har någon läkare sagt det så har han eller hon lurat dig.
Ser det var flere som ikke har hørt om et slik tilfelle tidligere. Jeg har en medfødt gastronomisk komplikasjon som gjør at kroppen ikke klarer å fordøye de fleste kjøtttyper. Følgene av det er store magesmerter og svikt i avføringssystemet. Det er grunnen. Etter at jeg som barn måtte legge om kostholdet er jeg et nytt menneske! Jeg kunne nok spist noe fisk, men siden det virker optimalt slik jeg har det nå, har jeg bare utelatt det også.
Men siden du er her å skal gå igang med et lavkarbokosthold så antar jeg at det er fordi du kansje veier litt mer enn du vil, eller har endel mindre muskelmasse en det du ønsker. Og da tenker jeg at kansje det vil være lurt å revurdere dette med fisken? Og eventuellt kalkun/fugl?
Lise her inne har samme problem som deg, hun tåler kun fisk og kalkun - litt lam. Hun tåler ikke kylling.
Håper du vil dele de vegetar-lavkarbo oppskriftene du lager! :smile:
Har du vektproblemer, eller er du bare på jakt etter gode kilder til proteiner? Og kan du spise egg og melkeprodukter? Ser du kan spise fisk, det hadde sikkert vært lurt å eksperimentere litt med å innføre mer av det, for utenom soya er det ingenting som kan konkurrere med animalske proteiner.
Men ellers er det jo det vanlige som du helt sikkert kjenner til: tofu (soya), nøtter, belgfrukter, avocado, grovt korn - pass i det hele tatt på å få i deg den grove delen av alle kornsorter inkludert ris.
Jeg hadde jukset litt, og kjøpt proteintilskudd og blandet i maten på ulike måter. Smoothies er veldig populært her inne, finnes en lang tråd om det :) sunt, og godt!
Takk HP! Jeg skal selvsagt dele det jeg finner av gode oppskrifter! Jeg har lenge hatt en god del bra oppskrifter men mange er noe høye på karbs. Jeg skal gjøre litt mer research så kommer jeg tilbake med noen "godbiter" :p
Hei! Mange takk for gode råd. Jeg har alltid 'supplert' kostholdet med litt egg i tillegg til masse forskjellige soya produkter, og kjøpte faktisk en burk med protein tilskudd sist helg for å jukse litt som du sier. Jeg skal i første omgang kaste meg på smoothie bølgen :D
PF.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.