< Tilbake til oversikten

Lavkarbo irsk brød (irish soda bread)

#1

Kanutten sa for siden:

Jippi!! Brød slik jeg liker det! :sikle:

Spiser seff irsk sodabrød hver gang vi er i Irland, men har ikke liksom tenkt på å lage det selv. Men prøvde i dag og det ble kjempegodt!

2 dl surmelk (ca 4 karber pr dl)
60% passelig mengde avfettet mandelmel
40% frø/nøtter/kli etc
1/2 ts salt
1 ts natron

Gå utifra mengden surmelk.
Bland mel og frø/nøtter/kli sammen med salt og natron. Lag en grop i midten og ha i surmelka. Bland godt sammen. Deigen skal bli ala trolldeig/plastelina, dvs den skal ikke henge fast på bordet. Trill en stor bolle og klapp den litt flat. Snitt et kryss med en skarp kniv.

Stekes i stekovn først på 230 grader ca 15 min, deretter ned til ca 180 grader til ferdig, ca 25 min +-.
Eller den kan klappes flat til en ca 1 cm tykk rund sak som kuttes opp i "kakestykker" og stekes på stekepanna.

Nydelig godt brød! Men glemte seff å ta bilde under baksten....


#2

Hubba Bubba sa for siden:

Denne fikk jeg lyst til å prøve. Er det viktig at det er avfetter madelmel? Og skal det være hele nøtter frø etc i resten eller skal de knuses eller males?

Jeg er på jakt etter brøderstatning som ikke er svampete:eek:


#3

TrillTrall sa for siden:

Er det ikke natron og solsikkefrø som blir lysegrønt når det blandes og stekes sammen? Jeg bakte ett eller annet lavkarbobrød en gang og det ble i alle fall lysegrønt! :lol:


#4

Kanutten sa for siden:

Har ikke prøvd med ikkeavfettet mandelmel så jeg vet ikke om det er viktig eller ei. Men vet at noen tilsetter smør/olje i deigen. Prøv deg frem og gi gjerne tilbakemelding! :D


#5

Kanutten sa for siden:

:lol: Jeg får grønnfarge i mine brød når jeg bruker gresskarkjerner. :p


#6

Hubba Bubba sa for siden:

Lysegrønt brød:p Jeg skal prøve. Skal kjøpe surmelk og prøve ut brødet.


#7

TrillTrall sa for siden:

Jeg husker ikke hva det var som gjorde det lysegrønt, men det var natron og noe - jeg tror solsikkefrø var en del av det. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.