< Tilbake til oversikten

Kjøttdeig - tacokrydder/sauser?

Starbush sa for siden:

Hei dere! Jeg har desverre lite penger å rutte med. I min lokale matbutikk får jeg kjøpt billig kjøttdeig, så det går mye i kjøttdeig om dagene.

Problemet er at bare kjøttdeig i seg selv er så smakløst. Har dere noen forslag til sauser eller lignende jeg kan bruke? Jeg spiste kjøttdeig med tacokrydder igår - Kjempe godt men det er for mye karber i det. Finnes det noe annet enkelt jeg kan blande med kjøttdeigen? Eventuelt en ferdigpakke med tacokrydder som ikke har så mye karber?

Hva med kjøttbuljong? Går det ann å bruke?

Takker for alle svar og tips :)

Starbush sa for siden:

Jeg prøver å leve på så lite som mulig karbohydrater. Helst 10-, max 20g. Så buljongterninger fra Toro er helt trygt å bruke? :) Det står ikke hvor mye karbo det er per terning.

BenteR sa for siden:

Det står pr. 1 dl tilberedt drikkebuljong, altså blir det 0,2 karbohydrater av en halv terning.....
"SOM DRIKKEBULJONG: 1 terning til 1 kopp eller 2 dl kokende vann"

0,2 karbohydrat er jo ikke akkurat mye synest jeg, og man bruker jo ikke mye buljong i en saus......

karbo-hell sa for siden:

Jeg legger mine favoritt oppskrifter med kjøttdeig så kan du bare velge og ta noen ideer hvis du liker noe.

Kjøttdeig med tomatsaus hvitløk urter (gjerne tørka hvis du synes de blir dyre) buljong pepper salt karri gurkimeie chili pulver stekes godt og legges lagvis med auberginer og squash som er forhånds stekt. Som en lasagne topper det med creme fraiche mixa med egg og ost.

Kjøttboller av kjøtt urter løk hvitløk og samme krydder som over stekes i olje så legges i en tomat sauce eller andre sauser for eksempel en soya/ketChup mix er hit hos oss (sukkerfri ketchup)

Kjøtt deig fra første oppskrift minus tomat sauce kan du lage en burger av som du spiser med sopp tomater løk og masse blåost! Blåost sauce er kjempegodt som bare smelta ost eller med rømme! Masse urter kan du også bruke!

Ellers er jeg tar jeg på hvitløk sitron saft og soya sauce rett før servering for mer smak!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.