< Tilbake til oversikten

Hjelp til å finne ut kalorier

#1

blomst1 sa for siden:

Jeg vet at jeg bør veie maten jeg spiser i begynnelsen.

Det gjør ikke, men jeg har nogenlunde koll på hvor mange karbohydrater jeg får i meg i løpet av dagen.
Tror det ligger rundt 25 karbohydrater.

Vet jeg er litt lat, men jeg lurer på om noen med erfaring kan hjelpe med til å finne ut hvor mange kalorier det er i hva jeg spiser ?
Noen som har det i fingrene og hue på en måte.

I dag har jeg spist : 4 egg, 2 smale skiver spekeskinke, 5 skiver Fiberrik solsikke,10 skiver ost, 6 kyllingvinger, noen reker, 4 skiver kokt skinke, en halv tomat, 1 dl fløte.
Det var vel alt tror jeg.

Som dere ser så spiser jeg ikke noe særlig grønnsaker, fordi jeg ikke er noe glad i det.
Men jeg tar vitaminer som skulle dekke det jeg ikke spiser av det.

Noen som vil hjelpe meg, sånn fort å gæli :)


#2

blomst1 sa for siden:

Funnet ut at det er ca.185 kalorier i Fiberrik solsikke.


#3

index sa for siden:

Hva skal du telle kalorier for? Du er på lavkarbo nå! Har aldri telt en kalori jeg, gått ned 28 kg likevel...


#4

Furine sa for siden:

Vitaminar er ikkje ei erstatning for grønsaker. Les oppskrifter, leit etter inspirasjon til å prøve nye ting. Kvifor er du ikkje glad i grønsaker? Smaken? (Mykje kan gjerast med krydder og smør) Konsistens? (Steik, kok, smørdamp, wok, rå...?) Det er meininga at mesteparten av karbohydrata du et skal kome frå grønsaker.

Ikkje for å vere ekkel eller vanskeleg, men skal du kome nokon veg med lavkarbo, så er det ein ide (for din eigen del) å sjølv lære seg kva dette er, ikkje berre spør andre om å gjere det for seg. ;) Les deg opp, her inne, lån bøker på biblioteket. Sjølvsagt er det lov til å spørje om råd, men å byrje med å seie at ein er litt lat, og be andre gjere jobben for ein, er kanskje ikkje beste innstillinga. ;) Dette er ikkje meint som kritikk, men som eit velmeint råd. :blomster:


#5

blomst1 sa for siden:

Vet ikke hva jeg skal si.

Får se med tiden om vekta går riktig vei...


#6

Furine sa for siden:

Som sagt, det er ikkje for å vere vanskeleg eller ekkel. Det er ikkje berre berre å kome med informasjonen du jaktar på, fort og gale. Eg ser ikkje heilt korleis det skal vere løysinga.

Mitt første råd er å blåse i kaloriane, gløym det ein har lært oppgjennom åra med kaloriar ut og inn. Lær kva lavkarbo er. Det kan nemlig vere så mykje, alt frå strikt ketogent kosthald på under 20kh, opp til liberalt opp til 150kh. Målet i seg sjølv er ikkje å ete minst mogleg karbohydrat, målet er å finne noko som passar for deg, og du trivast med. Det står litt om dei forskjellige kosthaldsfilosofiane her inne på forumet. Eg har til dømes ete à la Lindberg ved tidlegare høve, og gått ned på det (med ein del trening), men kroppen min ser ut til å trivast best på striktare versjonar no.

Har du sett Lavkarbo på 3 minutter? Skriv den ut og ha den i veska og på kjøleskapet, grei og kjapp indikator på kva som er greit og ikkje. Les lavkarbobloggar og få inspirasjon frå matoppskrifter der.


#7

Lillemy71 sa for siden:

Og hvis du absolutt må finne ut hvor mange kcal det er, finnes det diverse apper og nettsider der man kan legge inn alt man spiser som regner dette ut for deg. Ellers signerer jeg på det Furine prøver å si deg :)

P.S: Du må også veie alt for å få et tilnærmet kaloritall.


#8

TrillTrall sa for siden:

Skal man legge om livsstilen og vil telle både karber og kalorier så MÅ man legge ned en porsjon jobb i det. Samme hvor lat man påberoper seg å være. Kjøp en kjøkkenvekt, digital sådan. Matvaretabeller finner du på nettet. Vei alt du spiser og bruk matvaretabellen for å regne ut, eller bruk en app eller en nettside til å finne ut hvor mye karber/kalorier det du har spist inneholder. diett.no f.eks.

Å forvente at andre skal gidde å gjøre jobben for deg er rett og slett ufint. Det er lov til å spørre om hjelp om man står fast på noe selvfølgelig, men å be noen gjøre all den kjedelige jobben for deg - nei, den gjør du selv. Sånn er det bare.

Og 10 skiver ost kan veie alt fra 50 til 150 gram, umulig å anslå næringsinnhold uten at du har veid dem og at du vet hvilken type ost det er snakk om.


#9

blomst1 sa for siden:

Det var egentlig bare et enkelt spørsmål jeg ville ha svar på.

Stilt til noen som er erfaren på dette området og kunne se dette på ca. øyemål.

Det har jeg ikke fått, men det er ingen big deal heller. Heller ingenting enn alt dette.

Jeg har vært lat ( har innrømmet det selv), det er en ting, men at jeg har vært ufin synes jeg er å dra det litt langt.
Det er jo bare til å svare eller ikke svare det.
Eller bare scrolle over og bite i seg irritasjonen.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har lest at for mye inntak av kalorier, kan bremse vekta, selv om han spiser lite karbohydrater.

Jeg er nybegynner, og har startet med lavkarbo generellt.
Jeg bryr meg ikke noe om det er Skaldermann, Atkins, Ketolysekuren eller hva alt heter.

Jeg vet hva slags matvarer som blir anbefalt på lavkarbo. Og hva jeg skal holde meg unna.
Jeg holder meg til det foreløpig. Så får jeg gjøre meg erfaringer på det.

Takk for Lavkarbo på 3 minutter, furine.


#10

nellie sa for siden:

Du har ikke spist for mye.:) Men spiser du måltider, eller bare småspiser du? Mulig det er mangelen på grønnsaker som får det til å se ut som en snackliste.:)

4 egg? Stekt i smør? Kokt?


#11

blomst1 sa for siden:

Hei

Kl. 10.: 3 skiver Fiberfrisk med 6 skiver ost ( meierismør)

Kl. 13 : Eggerøre i meierismør ( 2 egg) og 2 skiver spekeskinke

Kl. 16 : 6 kyllingvinger

Kl. 19 : Salat med bladsalat, 2 kokte egg, en neve reker, litt kokt skinke, en halv tomat. Litt fransk dressing og thousand island.

Kl. 21 : 2 skiver Fiberfrisk med 4 skiver ost.( meierismør)

Kl. 22.30: 1 dl piske fløte m/ noen bringebær


#12

kamp sa for siden:

Du trenger mer grønnsaker :) hva med avokado (vel, det er egentlig en frukt men det er lite kh i den go mye bra fett)


#13

missK sa for siden:

Hei. Finn deg en App som du bare kan plotte inn det du spiser. Jeg bruker MyFitnessPal. Synes den virker grei, og den er gratis.


#14

blomst1 sa for siden:

Takk begge to.

Er som sagt ikke så glad i grønnsaker, men hvordan smørdamper man det ? Kanskje det smaker bedre da..


#15

Cyan sa for siden:

Ved smørdamping slenger du bare en klædd med smør i vannet. Har du forsøkt å lage mos av grønnsaker? Da smaker det ikke grønnsaker på en måte. Mos av f.eks. blomkål og sellerirot tilsatt en god dæsj smør, litt fløte og krydra med salt, pepper og muskat er veldig godt.


#16

blomst1 sa for siden:

Takk for tipset av mosen.

Jeg måtte bare spørre mannen min, og fikk greie på det da :rolleyes:

Måtte prøve da.
En stor smørklatt og godt saltet direkte på grønnsakene gjorde smaken mye bedre av både brokkeli og blomkål.
Går ann å spise da. så det skal jeg begynne med.

Man lærer så lenge man lever :)


#17

Carisma sa for siden:

Det kommer jo an på hvor mye vann man bruker. Om man koker grønnsaker på vanlig måte vil ikke det fungere særlig bra. Det må være vann bare helt i bunnen av kjelen.
Selv foretrekker jeg å koke grønnsakene vanlig, hele av vannet og så surre dem i litt smør i kjelen etterpå.


#18

thessis sa for siden:

Jeg damper grønnsaker, på 2 min, i en boks med risten i bunnen som gjør at væske samles under maten. Da kan man ha smøret på når man måtte ønske, før eller etterpå, vet ikke om dette kan kalles smørdamping da men ... ;)


#19

Cyan sa for siden:

Ja, jeg mente selvsagt å bare ha smør i vannet når man damper. Da blir det smørdamping. Har man smør i vannet når man koker blir det vel smørkoking da :p


#20

Carisma sa for siden:

Det er det jeg også forbinder med damping. Å ha grønnsakene rett i vannet er ikke damping for meg, uansett hvor lite vann, derfor jeg tar det på etterpå.


#21

Cyan sa for siden:

Ja, det er det som er damping. Legger man grønnsakene rett i vannet blir det koking.


#22

blomst1 sa for siden:

Jeg har spist smørdampede grønnsaker siden sist. Det smaker ikke så verst :)

Brokkoli og blomkål.

Bruker det som et måltid, og det metter godt.

Vet dere hvor mange gram som er anbefalt pr. dag ?

Og hvorfor er det så viktig å spise grønnsaker når man går på ketolyse ?
Har det noe å si for vekttapet ?


#23

Lillemy71 sa for siden:

grønnsaker inneholder mange viktige mikronæingsstoffer som er viktige for totalinntaket og for at kroppens kal fungere optimalt. Du trenger rett og slett disse næringsstoffene. For lite og varierte grønnsaker kan virke på vektnedgangen. Jeg mener det er i ketolyseboka (har du forresten lest den?) at Torkil skiver at ved undersøkelse viste deg seg at en del av han pasienter som ikke gikk ned på ketolyse, spiste for lite og hadde for liten variasjon i grønnsakene (for lite farger). Så ja det kan absolutt ha innvirkning på vekta og spise for lite grønnsaker, samt at man kan få i seg for lite av diverse vitaminer og mineraler.
[CENTER]
[/CENTER]


#24

nellie sa for siden:

Anbefaler å lese ketolyseboken!:) Kan lånes på bibliotek, om de har den inne.


#25

blomst1 sa for siden:

Takk, det skal jeg gjøre, eller så bestiller jeg den på nettet.


#26

blomst1 sa for siden:

Håper jeg får mer sans for boken enn mannen...kom tilfeldigvis borte i en gammel tråd da jeg skulle bestille boken :kadetgaar


#27

nellie sa for siden:

Du finner i hvert fall svar på mye av det du lurer på!:)


#28

Ethereal sa for siden:

Altså, hvis du har noe i mot noen som også fortsatt er en aktiv bruker på forumet, og som gir råd her uten å få noen kompensasjon, så kan du jo i det minste begrunne det, eller spare deg for sånt.


#29

blomst1 sa for siden:

Har ikke det miste lyst til å begrunne det.


#30

Ethereal sa for siden:

Da kan du la være å poste sånt. Du står fritt til å ha dine meninger, om hvem som helst, men hvorfor behov for å poste dine negative meninger om en annen bruker? Hadde det vært hyggelig om noen du overhodet ikke kjente skrev sånt om deg her inne nå?

Torkil Andersen tåler sikkert at du ikke synes noe om ham, men det er rett og slett dårlig folkeskikk å skrive sånt på et forum om en annen bruker.


#31

Photobscura sa for siden:

Her på forumet ønsker vi ikke uting som ullen baksnakking av andre medlemmer. Torkil Andersen er legen bak ketolysekuren, men han er også et menneske som alle oss andre. Skjerpings!

Moderator.


#32

blomst1 sa for siden:

Tråden jeg snakket om mer over 5 år gammel, og dere vet sikkert hvem jeg sikter til.

Ikke visste jeg at han var her inne ennå heller, uten at det kan unnskyldes.

Fortsetter dere slik som nå, så blir det en lignende tråd her, og det vil dere vel ikke.

Hvorfor er ikke tråden slettet når dere synes den er så hårreisende når jeg refererer til den ??

Kan ikke tenke meg han trenger noen barnepiker til å forsvare seg..

(...med fare for å bli hevet ut av forumet...)


#33

Rin sa for siden:

For oss som leser postene dine er det ikke klart i det hele tatt at du sikter til en spesiell tråd, eller hvilken dette er. Ut fra hva du har skrevet ser det jo bare ut som om du har uttalt deg negativt om en person helt generelt og ubegrunnet, og det er jo innmari utrivelig uansett hvem det kommer fra.


#34

Vibeke-67 sa for siden:

Fortsetter med hva? Om å be deg å ikke skrive nedsettende til brukere på forumet? Det kommer vi til å fortsette med helt til du skjønner hva vi mener. Du referer jo ikke til en tråd, men til hva en bruker har skrevet i en tråd du ikke refererer til. Så her er det ikke en gammel tråd som er hårreisende, men du og din reaksjon.


#35

blomst1 sa for siden:

Vet ikke om jeg skal le eller gråte jeg...

Som sagt så visste jeg ikke at det var en aktiv bruker her.

Skriv "Kari Jaquesson" her inne, og du skal høre enda verre utsagn og personangrep, enn det jeg kom med. Men det går jo veldig greit, siden hun sikkert ikke leser her ( eller kanskje hun gjør..)

Men jeg er overbevist om at om han leser dette, så TROR jeg ikke den mannen bryr seg nevneverdig om at jeg ikke skulle ha sansen for han.

Han har sikkert fått pepper både fra det ene eller andre holdet i og med at ketolye er et "sært" tema, sett i fra de norske ernæringskonsulenter som snakker om"tallerkenmetoden" og "kostsirkelen".

Kanskje jeg skulle klistre inn tråden jeg snakker om, slik at dere alle skjønner hvem jeg mener ? Tipper den blir slettet ganske så fort !
Men jeg har såpass medfølelse ( tro det eller ei), at jeg aldri i verden ville gjort det.

Fatter ikke at dere gidder å henge dere opp i utrykket "ikke ha sansen for".

Sikkert like lite som at dere sikkert ikke har sansen for meg....;)


#36

Lillemy71 sa for siden:

Dersom du har funnet en tråd som du synes er så ufin eller på annen måte krenkende synes jeg at du bør ta det opp med administrator slik at de kan se på det og evt kan slette.

Det er også veldig vanskelig for oss andre å forstår kommentarene og påstandene du kommer med når du konsekvent nekter å linke til den omtalte tråden. Personlig synes jeg det er rart at ikke tråden ble stengt og/eller slettet for lenge siden hvis den er så "fæl".


#37

blomst1 sa for siden:

Skjønner deg godt.

Supermoderator vet helt sikkert hvem tråd jeg sikter til.

Mulig det ikke går an å slette den, ellers så hadde den vel blitt det for lenge siden.

Den setter i alle fall personen ( forretningmessig, ikke filosofiens retning) i et meget ugunstig lys, sett med mine øyne.

Jeg har bestilt boka, og ser fram til til å lese den, uansett.


#38

Cyan sa for siden:

Moderatorer er bare mennesker og holder ikke oversikten over 5 år gamle tråder. Vi er avhengige av at forumbrukerne rapporterer inn støtende tråder og tråder som bryter med forumreglene. Ønsker du å rapportere et innlegg gjør du det ved å trykke på den røde trekanten nederst i det grønne feltet til venstre for innlegget.

  • Moderator

#39

Lillemy71 sa for siden:

Jeg tror ikke du skjønner meg, for jeg aner ikke hvilken tråd du sikter til og det tviler jeg på om noen andre gjør heller. Det er tusenvis av tråder her inne og det kan bare bli ryddet opp dersom man varsler om det man synes er ufint og krenkende. Så jeg tviler på om moderator vet hvilken tråd du sikter til. Nå blir det bare rykter og tåkeprat fra deg om noe/noen du ikke liker.

Og dersom du mener Torkil har gjort/sagt noe galt, send han en pm da vel og diskuter det med han i stedet for å insinuere en masse greier.


#40

Photobscura sa for siden:

Vi har både brukerjustis og moderering på dette forumet. Det vil si at vi er tildels avhengige av at brukerne hjelper til med å rapportere tråder for å holde oss oppdaterte. Vi kan ikke være over alt på en gang, og vi får ikke betalt for jobben. Moderering er et frivillig verv, vi er også vanlige brukere i tillegg. Enten får du gjøre oss klar over hvilken tråd det er snakk om, eller så får du la det ligge.

"Supermoderator" er forresten ikke noe vi selv har funnet på, antagelig er det ment motiverende fra admins side. ;)

  • Moderator.

#41

blomst1 sa for siden:

Tror ikke det er en tråd som bryter forumreglene.

Det var et åpent og ærlig innlegg fra en annen bruker som satte lys på hvordan personen driver foretningsmessig.

Det var en laaaang tråd som engasjerte mange, det meste var negativt.

Dermed sier jeg i en BISETNING , at "jeg håper jeg får mer sansen for boken enn personen"

Det må vel være lov til å skrive det, uten at det blir huskestue fordet ?

Jeg kan gå så langt som si at det bare er å søke på Torkil og ketolyse på google, så dukker den opp.

Supermoderator har selv skrevet flere kommentarer i tråden for 5 år siden, så hun vet nok.


#42

blomst1 sa for siden:

Dette er storm i et vannglass.


#43

Vibeke-67 sa for siden:

Så la det ligge, da vel, ikke bare fortsett?
Du har fått mange tilbakemeldinger her om hva man gjør hvis man leser noe som er upassende.
Du har fått mange tilbakemeldinger om at måten du beskrev Torkil på i en bi-setning er noe mange, også moderatorer reagerer på.
Det er lurt å av og til bare la det ligge da. Bare skriv ok, beklager, skal ikke gjenta seg, istedet for å fortsette å kvelrulere på dette.
Det er nok en fillesak, men den er ganske prinsippiell. Du er ganske ny her, så derfor er det mange som gir deg tilbakemelding på at dette ikke er ok på dette forumet, slik at du tenker deg om neste gang, og også andre som dumper innom tråden din, f eks om 5 år.
Jeg opplever at det kan være ganske høy temperatur her inne, og innimellom kan vendingene en tråd tar være litt krass og ufin. Vi er mange medlemmer, og det eneste vi har felles er lavkarbo. Altså er vi veldig ulike, med ulike regler for hva vi antar er ok eller ei. Derfor har moderatorene en veldig viktig rolle her inne, for vi kan gi beskjed om vi mener en tråd sklir ut. Og de har også en enighet om hvilket formun vi ønsker å ha. Nå har du fått tilbakemelding på en ting som ikke er greit på dette forumet.


#44

Photobscura sa for siden:

Da går jeg nesten ut fra at du mener innlegget som er et åpent brev til Torkil Andersen?
Jeg regner med at du skjønner forskjellen på et innlegg formet som et åpent brev, hvor den som adresseres både er kontaktet og etterhvert involverer seg, og en kjip og ullen slengbemerkning som din. Og jeg går ut fra at du fikk med deg at vi som er moderatorer også er vanlige brukere i tillegg, noe som betyr at ikke et hvert innlegg f.eks. jeg skriver kan tolkes inn i moderatorrollen. Derfor underskriver vi også med "Moderator" når det er nettopp denne hatten vi bruker, for å unngå misforstålser.

Det hadde vært så greit om du bare hadde sagt "Sorry, det var unødvendig av meg", da hadde saken vært over på et knips, og ingen storming i noe vannglass.

  • Moderator

#45

blomst1 sa for siden:

Jeg har ikke gjort noe annet enn å svare på innleggene som er stilet til meg.

Det er vel ren høflighet det. Jeg har vel i grunnen ikke spurt dere om noe, mulig jeg husker feil.

I mine øyne er det dere som har gjort tråden lang og meningsløs.

Jeg avslutter her, bare ikke stil til meg, så tier jeg stille.

Jeg synker ikke så langt at jeg skal si unnskyld eller beklager for noe jeg skrev, bare for at noen synes jeg skal gjøre det...


#46

blomst1 sa for siden:

Er dette virkelig et representativt utvalg av medlemmene på forumet, så blir jeg litt redd...

Blir nok mest lesing på meg heretter.

Tusen takk til alle som har gitt meg gode råd og svart saklig på spørsmål jeg har stilt :)


#47

nellie sa for siden:

De har ikke sagt noe galt, så vidt jeg kan se. Om noen i en tråd hadde sagt : "Jeg har ikke noe vidre til overs for hun der blomst1." så hadde du sikkert satt pris på at noen sa skjerpings.


#48

index sa for siden:

Det er det nok. Alminnelig høflighet er en utbredt sak her på forumet;-)


#49

blomst1 sa for siden:

Har de tre siste dagene sendt 2 kontaktskjema til de som styrer dette forumet.

Jeg ønsker å bli slettet som medlem.
( det står i FAQ at jeg skal gjøre det på den måten)

I dag har jeg sendt det samme til to moderatorer på forumet.

Ingenting skjer, og ingen svar ?



#51

blomst1 sa for siden:

Hvor da ?

Ingen i private meldinger. Der har jeg null ( 0)

Ingen på Windows mail.


#52

Photobscura sa for siden:

Nei, men så sendte du ikke melding, men skrev på veggen på profilen min, da. ;) Jeg svarte på din vegg.


#53

blomst1 sa for siden:

Ok, jeg ser nå. Takk


#54

Yonah sa for siden:

Utrolig leit at du forlater forumet. Jeg håper du ikke gir opp lavkarbo bare fordi du opplevde deg tråkket på her.

De fleste svarene du har fått har du fått av erfarne medlemmer med gode råd, så jeg håper du tar akkurat de rådene med deg på veien mot et sunnere kosthold.


#55

blomst1 sa for siden:

Takk Imse, det var koselig sagt.

Jeg gir ikke opp lavkarbo, fordi jeg ser det går riktig vei.

Synes jeg har fått masse god informasjon på forumet( stort sett), så det kommer jeg til å fortsette med.


#56

index sa for siden:

Lykke til videre på lavkarbo, uansett om du velger å bli på forumet eller ei;-)


#57

blomst1 sa for siden:

Supermoderator, kan du vekke admin ?


#58

blomst1 sa for siden:

Kan noen moderatorer melde seg ?


#59

nellie sa for siden:

Jeg tror ikke dette er måten å få tak i dem på. Skriv en PM til brukeren som heter HP. Han fikser sletting av brukere. Ellers så har du jo på ingen måte identifisert deg her, så om brukeren din står, så gjør det ikke noe.

Håper det går bra med deg!:)


#60

blomst1 sa for siden:

Takk, Nellie, det går bra både med meg og lavkarbolivet :-)
Hvordan går det med ditt ?

Det går stadig nedover på vekten, selv om det var full stans i uke 3. Målebåndet rundt magen har faktisk skrumpet med 9 cm !

Jeg kunne sikkert vært medlem her lenger, men jeg synes ENKELTE her inne har en så ovenfra og ned holdning, at jeg orker rett og slett ikke å vite at jeg er med på et felleskap med dem. Beklager, men sånn er det.

Jeg har lest mye på forumet, og jeg ser at jeg ikke alene med å få nærmest belærende, nedverdigende og "jeg vet best" svar på enkle spørsmål. Jeg vemmes.

Men hvorfor denne treneringen med å avslutte medlemskapet ?

Etter 3 forsøk på å melde meg ut( hvorav en av dem som supermoderatoren personlig skulle kontakte admin og si ifra), så kan man lure på om det bare er for å irritere...

Jeg lar meg ikke irritere, men det bare gir meg en bekreftelse på at dette stedet ikke er noe for meg.

Når det er sagt, så synes jeg det er mange nydelige mennesker her, som gir masse av seg :-)


#61

Photobscura sa for siden:

Jeg har gitt flere beskjeder til admin, det er dessverre ikke noe mer jeg har mandat til å gjøre. HP er av flere grunner en opptatt mann, så hvorfor det trenerer har jeg ingen forutsetning for å vite. Jeg rapporterte inn det siste innlegget ditt i går for å se om det kunne bli noen fortgang, men utover det får jeg ikke gjort noe før han logger seg på og utfører sin admingjerning. Beklager.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.