Jeg var på sommerferie i Skottland i år, og smakte da på Caramell Shortbread. Utrolig deilig, men vanvittig high carb også. Så i dag prøvde jeg meg på en lavkarbo variant, og de ble kjempe gode!! :) Her kommer oppskriften:
Karamell Shortbread
Kjeksbunn:
2,5 dl mandelmel
50 g smør
Tagatesse (her bare slumpet jeg, ble vel 1,5 ss omtrent)
Rørte (eller knadde om du vil) sammen romtemperert smør, mandelmel og tagatesse. Trykket ut deigen i en form (jeg brukte en liten aluminiumsform og brukte en bit bakepapir i bunnen. Stekte bunnen på 175 grader i 10 min. Avkjøl.
Karamell:
100 g smør
100 g Tagatesse
2 dl Kremfløte
1 vaniljestang.
Blandet alt i en kjele og kokte opp. Lot massen småputre på svak varme uten å røre, i litt over en time. Så lot jeg karamellen avkjøles noe før jeg helte den over kjeksbunnen. Sett formen kaldt og la karamellen bli stiv.
Sjokoladetrekk:
200 g sjokolade (jeg brukte sukkerfri sjokolade, en plate mørk og en lys)
1 ss smør
Smeltes på svak varme og avkjøles noe før den helles over karamellen. Så er det bare å vente til sjokoladetrekket har stivnet :)
Dette ligner fryktelig på det de kaller Millionare's Flapjack - og det eeeeeeeer så godt! Skal jammen prøve meg på denne ved en senere anledning, nå har jeg en god unnskyldning til å prøve tagatesse! :D Takk for oppskrift! :)
Siden det går an å lage karameller av sukrin, så regner jeg med at en fint kan bruke sukrin i denne oppskrifta. Jeg hadde tenkt å prøve i allefall. Jeg reagerer ikke like heftig på sukrin som på tagatesse.
Imse, da prøver jeg nok heller med sukrin, for det veit jeg iallefall hvor jeg får tak i, og jeg reagerer heller ikke like mye på det som annen søtning (utenom stevia, det tåler jeg mye av!). Sjekka nå hva tagatesse faktisk er, og ser det er isomalt i det, er jo det de bruker mye av i sukkerfrie sukkertøy, om jeg ikke tar feil? Og det får jeg vondt i magen av.. :o
Jeg laget denne med ica strö, ligner sukrin +, funka utmerket. Laget den karamellen slik jeg lager de karamellene som ligger her inne et sted. Kjempegodt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.