< Tilbake til oversikten

Kalorier i egg?

Newstart sa for siden:

Kan noen svare på hvor mange kalorier det er i egg? Er ikke et egg sånn ca 80g? Satt og leste en artikkel om at du bør spise egg til frokost. Og det gjør jeg, syns det er perfekt å starte dagen med to egg. Men så sier sønnen i huset at det er kjempemasse kalorier i egg.... :eek:
Joda jeg vet vi lavkarboere ikke skal tenke kalorier men bare lurer jeg..:D

karbo-hell sa for siden:

1 Medium Raw Whole (44 g) – 66 calories
1 Large Raw Whole (50 g) – 75 calories
1 Extra Large Raw Whole (58 g) – 86 calories
1 White Large (33 g) – 17 calories
1 Yolk Large (17 g) – 59 calories
Fried, in margarine with salt 1 Large (46 g) – 92 calories
Hard cooked, shell removed 1 Large (50 g) – 78 calories
Poached, with salt 1 Large (50 g) – 75 calories
Scrambled, in margarine with whole milk & salt 1 Large (61 g) – 101 calories

nellie sa for siden:

Jeg regner 85 kcal per:) I forhold til hvor mye egg metter vil jeg overhodet ikke kalle det mye.

Newstart sa for siden:

Ok. Jeg har alltid regnet sånn ca 100 jeg. :p

Tiger sa for siden:

Jeg har fått meg vaktler.

Næringsverdi pr 100g er 678 kalorier. I tillegg inneholder det 6 ganger mer B1, 15 ganger mer B2, samt jern og andre mikroelement.
Er skikkelig spent på å prøve eggene! :)
Ett egg veier bare 15 g da. ;)

Foruten å være en delikatesse, skal det være veldig sunt.

Lillemy71 sa for siden:

Vanlig hønseegg har ca 142 kcal per 100 g (plomme og hvite i sammen). Dette vil variere litt ettersom plomme kan variere i størrelse, men det har liten betydning. Et "vanlig" egg fra butikk i størrelse L er ca 65-75 g med skall. tar man bort skallet ender man på ca 55-70 g per egg, noe som gir ca 78-100 kcal per egg. Ikke mye synes jeg med tanke på hvor mettende og sunt det er :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.