< Tilbake til oversikten

Hvordan telle KH i sukkerfri mat?

karbo-hell sa for siden:

Jeg er på ketolyse kur og holder meg til 10-20 KH hver dag. Jeg har ingen planer om å spise mat med søtningsmiddel som en del av kostholdet men engang i blant er det deilig å kunne spise en sjokolade eller en iskrem uten å ha dårlig samvittighet

Jeg kjøpte en is som heter "ice crime" fra life. Det står ikke tilsatt sukker på den og stevia + malitol er brukt som søtningsmiddel. Ok so far so good! Akkurat i det jeg skulle åpne den ser jeg :eek:22 KH per 100 g!!!!!

Tilbake til fryseren!

Hvordan teller jeg da? Den veier 120g totalt. Spiser ikke den for da ødelegger jeg 2 dagers KH kvota! ?

karbo-hell sa for siden:

Det jeg egentlig lurer på er hvorfor så mange KH i noe sukkerfri?

Kanutten sa for siden:

Du sier det stod: ikke tilsatt sukker. Mangt kan ha mange karbiser uten at det er tilsatt sukker. Eks syltetøy, saft, juice +++

nellie sa for siden:

Dette er noe du aldri vil få noe entydig svar på.:) Sukkeralkoholer inneholder karbohydrater.. Så er det en eeeeeeviiiig diskusjon om de påvirker blodsukkeret eller ei. De endelige svarene varierer fra "ingen verdens ting" til "påvirker akkurat like mye som andre karbohydrater".

nellie sa for siden:

Her er det vel snakk om is?

Kanutten sa for siden:

Åhh, var det det?? :D
Fløte har noen karber. Både sjokkis og jordbær har også karber. Til og med vanilje har karber. Så den kan utmerket godt ikke være tilsatt sukker og likevel ha karber.

karbo-hell sa for siden:

Melk kaffe stevia og malitol

Photobscura sa for siden:

Mitt blodsukker reagerer ikke på maltitol, så jeg kan trekke fra sukkeralkoholene fra totalmengden karbohydrater i et produkt som inneholder maltitol, og gå ut fra det, men dette gjelder ikke alle.

Hvor kjøpte du denne, forresten?

Ah, det skrev du jo over. Takk. :)

Kanutten sa for siden:

Diplom sin lettis ligger på færre karber. Ca 15 hvis jeg ikke husker feil.

karbo-hell sa for siden:

smaker fantastisk by the way! spiste den og er fremdeles I ketose og gikk ned 0,2 gram siden så det kan jo ikke være så ille! anbefaler den som heter MOKKA fra denne serien! kjempe god hvis man har lyst på is.

ellers har jeg undersøkt litt og skjønner at man skal unngå søtningsmiddler som endel på OSE.... da det er same som vanlig sukker. mens de som ender på -ol eller annet er ok?....

splenda stevia malitol osv er greit I følge amerikanske lav carbo forum.... kan jo ikke være helt festbrems heller da med stevia/malitol!

Som sagt er det individuelt hvor mye av sukkeralkohol den enkelte tar opp i kroppen, selv om det teorien sier noe annet. Men uansett hvordan man reagerer er det lurt å begrense seg på ting som ikke er mat. Jeg for mitt vedkommende kan ikke spise sånne ting særlig ofte om jeg vil gå ned, selv om blodsukkeret mitt tåler det. Jeg har målt. Magen min derimot, den putrer og styrer om inntaket av ting med sukkeralkoholer er høyt nok. Noen mener dette er et tegn på at det taes opp langsomt og ufullstendig, sånn at de ikke går over i blodet som sukker gjør.
Ellers tror jeg nok at vekt fra den ene dagen til den andre ikke sier noe særlig om hvordan du reagerer på denne isen. Eventuelle virkninger vil nok være mer langsiktige. (Og jeg går ut fra at du mente 0,2 kilo, ikke 0,2 gram. :D)

karbo-hell sa for siden:

0,2 kg ja hahaha !!! Jeg spiser ikke sånt til vanlig . Men deilig å vite at man har muligheter når man har lyst uten dårlig samvittighet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.