Måtte ut og Google.:) Er sikkert greit å bare lage sin egen fettfestivaltråd. Kanskje noen slenger seg med. Begynner å bli gammel og oppbrukt den gamle.
Jeg følger ikke noen ketolysekur men lever ketogent. Mine måltid inneholder max 5-6 karbohydrater pr måltid, og jeg er aldri over 25 karbohydrater i døgnet.
Jeg spiser stort sett det meste som finnes av grønnsaker, men balanserer mengden av de forskjellige grønnsakene slik at måltidet toltalt er under 5-6 karbohydrater.
Jeg spiser ingen meieriprodukter, så derfor mister jeg heller ingen av måltidets karbohydrater i sauser og slikt.
Brokkoli et en sunn næringsrik grønnsak og bør absolutt være med. Selv om du bruker 4-6 karber på den er den verdt det.
Vil gjerne vite hva du mener er bedre enn brokkoli siden du skyver den litt til side.
Du skal ligge mellom 15 og 20 karbohydrater pr dag og det meste av disse skal komme fra grønnsaker. En middag hos meg består f.eks. av både blomkål, gulrot og broccoli (eller helt andre grønnsaker der mengden blir 5-6 karbohydrater.
Til brødmat passer det supert å ha på f.eks paprika, vårløk eller tomat og agurk.
Spiser jeg chiagrøt, har jeg på bær.
Lager jeg supper eller gryter, så har jeg i grønnsaker der.
Ingen problem å få i seg nok grønt; bare vær kreativ!
Jeg var vel den som startet den første fettfestivalen, og det var ok, det, men det funka ikke sånn kjempebra for meg i forhold til å gå ned i vekt, men det var nyttig for å komme over sperra jeg hadde for å spise meg mett nok. Jeg spiser fortsatt en del fett, men jeg velger heller naturlig fet mat, enn å gå inn for mest mulig, selv om fett fortsatt er det siste jeg er redd for å spise. :)
Du får MYE brokkoli på 20 gram karbohydrater. Du får i det hele tatt en god del grønt daglig. Du vil jo ikke spise mer tilbehør på Ketolyse enn på såkalt normalt kosthold?!
Hva jeg må fokusere på når jeg skal ned i vekt, er å spise akkurat passe sånn at jeg er behagelig mett, kutte ut alt av mat jeg strengt tatt ikke trenger utover næringsbehovet. Hovednæringskilden skal være fett, men om man velger de rette matvarene skal det faktisk ikke så mye til for å kommer opp i 70-75% fett, som i ketose er ca optimalt.
I butikken her er de 400 gram, men for min egen del så bruker jeg broccolitoppene i noen retter, mens stilken, som er den tunge delen av broccolien, brukes i andre retter, spesielt woker og slikt.
Samme gjelder for meg når jeg skal gå ned: er nødt til å se på mengden av maten nå etter 4 år på lavkarbo. I begynnelsen kunne jeg spise "ubegrenset" med mat, bare jeg var under 15 karber for dagen. Spiste masse feite oster som snacks etc. Det går ikke lenger. Har merket det tydelig nå i sommer igjen når det er blitt mye ekstra kos med mat og en del lavkarbokaker. Godt, men legger på meg selv om alt er "tillatt" og jeg ligger for meste mellom 15-25 karber/dag.
Når jeg slanker meg må jeg telle kaloriene også. Metabolismen har forandret seg igjennom disse 4 årene med lavkarbo. Kroppen vår er avansert... Har også merket at når jeg er "på toppen av verden" og alt går min vei, går jeg lettere ned i vekt. Det mentale påvirker også.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.