Hei.
Har for første gang forsøkt meg å komme i ketose, det gikk fint det, harvet av meg ca 5 kg første uken.
At vekten har stagnert noe i uke 2 har jeg skjønt at er helt normalt, men det jeg lurer på er;
Er det SÅ veldig viktig at jeg spiser mye fett underveis?
Mye fett, og mye vann! Og plenty med grønnsaker. Da har du menyen din;-)
Når du mistet hele 5 kg første uka så er det ikke uvanlig at du står stille de neste par ukene. Egentlig helt greit, man bør helst ikke gå ned mer enn 0,5-1 kg i uka i snitt om huden skal følge med og trekke seg sammen som den skal. Men vi kan jo ikke "bestemme" hvor mye eller hvor fort vi skal gå ned, dette må kroppen selv ta seg av. Spis riktig mat og nok mat, så ordner resten seg helt av seg selv. Noen går sakte ned, andre fort. Og som regel rykkvis. Men over tid vil du se store resultater både på vekt og helse/velvære.
"Mye fett" er jo relativt. Det er jo ikke snakk om å drukne maten sin i fett, men spise mat som er naturlig fet - som fettrike kjøtt- og fiskesorter, hele meieriprodukter fremfor lettvariantene, steke maten i smør e.l., gjerne bruke dressinger og sauser. Du må ikke pøse på, det er aldri snakk om å spise mer enn du trenger for å bli mett, men det er ikke noe poeng i å gå kategorisk for de magreste produktene som du ville ha gjort på en lavkaloridiett. Fett er over dobbelt så energirikt som karbohydrater (9 vs. 4 kcal per gram), så selve mengden med mat vil jo også gå ned for de fleste. Så glem lavkarbomyten om bacon med smult som skylles ned med kremfløte (satt litt på spissen. ;)), og spis naturlig fet mat, og godt med grønnsaker. :)
Som Photobscura sier - og jeg tipper misforståelsen ofte oppstår fordi en del av presentasjonene av ketogene dietter er skrevet for folk som allerede har "lavfettdietthjerne". Om man har bestrebet nullfett i noen år høres det gjerne ut som "masse fett, kjempemye fettrik mat!" å ha saus til kyllingfileten sin og steke i vanlig smør.
Med "mye fett" mener jeg selvsagt mye i forhold til lavkalori der man har panikk for alt som minner om fett. Jeg velger f.eks naturlig marmorerte kjøttstykker for å få i meg nok fett, men tykke fettrander skygger jeg unna. Fløte bruker jeg også lite av, bortsett fra i sauser og på jordbærene og denslags. Jeg spiser mye egg og naturlig fete kjøttstykker/fisk, men pøser absolutt ikke på med fett for å "fete opp" maten. Og som Photobscura sier, du spiser mindre mengder mat totalt med en slik sammensetning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.