< Tilbake til oversikten

Ketose i går, ikke i dag

#1

Fancy sa for siden:

I går kveld testet jeg veldig bra på ketosesticken. Den var bare 2 hakk unna mørkeste lilla. Men i dag på morgenen var den helt nøytral igjen... hva kan det ha seg ?? :confused::confused:


#2

Fancy sa for siden:

Kan medisiner gjøre noe utslag på tilstanden??


#3

Fancy sa for siden:

Mannen testet det samme som meg i går, å nå på morgnen... Hmmm...


#4

synsegulla sa for siden:

Man skal bare teste om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid. Mitt råd: ikke fokuser på ketosticksen, fokuser på å spise riktig. Det er nemlig det som er viktig. God sommer og lykke til


#5

Fancy sa for siden:

Hm, forklarer jo hvorfor.. men er man bare i ketose på kveldene da? :eek::confused:


#6

Spinnerette sa for siden:

Mørkere stix betyr ikke at du er "mer" i ketose, utslag er utslag. Usikker på om medisiner kan gjøre noe med utslaget, men om du drikker mye vann, kan stixen brått finne på å ikke gi utslag selvom du er i ketose. Men, prøv å ikke heng deg opp i dem, spiser du som du skal, er du jo i ketose uansett ;)


#7

Kitt sa for siden:

Om morgenen er urinen gjerne ganske så utvannet siden det er lenge siden du var på toalettet. Selv om fettforbrenningen nok skjer hele døgnet, har du ikke hatt nok ketoner i urinen til at det ga utslag.
Som det sies her, du skal bare måle om kvelden minst 2 timer etter forrige måltid, ellers er feilkildene for mange.
Stiksene sier bare noe om innholdet i urinen akkurat her og nå. Morsomt å se at man har kommet i ketose, men ellers er det hvordan man føler seg og utslaget på vekten som er det viktigste å følge med på! :)


#8

Fancy sa for siden:

Ærkh! jeg har jo tenkt at jeg ikke er det, når sticken ikke har utslag, blir hekta på dem. Kanskje fjerne dem fra doen. Har dyttet vekk vekta å. Veier heller om en måndes tid!!


#9

Hildemor på slanking sa for siden:

Det stemmer vel ikke det du sier at urinen er utvannet om morgenen så da har man mindre ketoner😗Det er vel nettopp motsatt at etter en natt med faste er urinen mer konsentrert og man kan ha mer ketoner i urinen og ketostiksen da kan være misvisende. Det er derfor vi skal teste om kvelden😊


#10

Lillemy71 sa for siden:

Ketosticksene har også kort holdbarhet etter at de er åpnet og kan også gi feil utslag pga av det. Som du har fått svar av andre sier dette bare noe om hvor mye overskuddsketoner du har i urinen, og du trenger ikke å ha det selv om du er i ketose. Det er mange feilkilder her, så fokuser på kostholdet, dropp sticksa og stress ned. Lykke til :)


#11

Kitt sa for siden:

Utvannet var nok muligens feil ord (fibromyalgitåkehjernen slår til når jeg minst aner), men urinutskillelsen er også stor om morgenen slik at urinmengden er stor.
Uansett skal man måle om kvelden for å kunne stole på resultatet.;)


#12

TrillTrall sa for siden:

Utvannet er den ikke, man tar jo helst urinprøver om morgenen fordi urinen da er mest konsentrert ettersom det er lenge siden man da har tisset.


#13

Hildemor på slanking sa for siden:

Kjenner til det å forsnakke seg eller surre litt innimellom så det er helt greit😊
Jeg ville bare understreke hva som var fakta så det ikke blir flere som surrer unødig😜


#14

Hildemor på slanking sa for siden:

Det har vi fått frem nå😊


#15

ingen87 sa for siden:

Hei!

Dette er mitt første innlegg på forumet.

Jeg drev og googlet litt og så fant jeg denne tråden. Jeg var i knallsterk ketose i går, og ute av ketose i mårrest. Grunnen til hyppig testing var at jeg ved et svakt øyeblikk spiste ei vafle med syltetøy på jobb i går. Var overlykkelig i går kveld når jeg "overvant" ketostixen med ei lillafarge som liknet på kull. I mårrest var jeg, i følge ketostixen på det laveste nivået men med spor av ketoner.

Ut fra de svarene du har fått, vil jeg konkludere med at jeg ikke kom ut av ketose da jeg målte ca. etter beskrivelsene (2 timer etter siste måltid på kvelden) ? Er dette riktig?

Viktig for meg å vite om jeg kan spise ei "tirsdagsvafle" på jobb :)


#16

Carisma sa for siden:

Det finnes ikke noe som heter sterk ketose, var stiksen veldig mørk drikker du for lite vann.
Jeg ville ikke gamblet med de vaflene, ingen vits å forvirre kroppen med sånt. Søk opp Nannahs vafler her på forumet, og ta med en egen slik i steder.

Og å måle på morgenen gir ikke info om du er i ketose, det er kun på kvelden som viser rett.


#17

HP sa for siden:

Kanskje; når du har spist ketogent i en måneds tid og kroppen er skikkelig fett-tilpasset. Spis krem eller smør (fett) med vaffelen.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.