Er ganske ny på lavkarbo, men jeg syns det funker så mye bedre enn en lavkalori-diett der en alltid er sulten og må passe på å spise lite og kanskje ikke har så mye energi.
Jeg har funnet mye om nettbutikker som selger lavkarbo, daglivarer som selger litt forskjellig og helsekostbutikker. Men så er det litt forskjellig hvilke butikker som har hva, og fra landsdel til landsdel.
Det jeg tenkte på, var å skrive et blogginnlegg om fysiske steder man kan gå for å kjøpe lavkarboprodukter, og kanskje få litt tips av dere som har kjøpt en del i butikker. Selv har jeg for det meste bare vært på dagligvare og på oslo city, og der syns jeg ikke det er for mye.
Proteinfabrikken vet jeg skulle ha en del, men etter det jeg hørte så er den lagt ned nå om ikke noen vet om den er flyttet?
Altså: Det jeg er på jakt etter er erfaringer fra fysiske butikker man kan gå i som har et noe større utvalg av lavkarboprodukter. Det trenger ikke være dagligvare som meny og ica ettersom det varrierer mye, men tenkte helsekostbutikker eller steder man fysisk kan gå til og finne en del.
Jeg leter egentlig etter alt mulig av mat. Alt som er spesiallaget for dem på lavkarbodiett. F.eks så vet jeg at Proteinfabrikken på nettet selger lavkarbo-pizzadeig, og jeg vet at de noen steder selger lavkarbo-pasta i tillegg.
Om det finnes bakerier eller resturanter også som også har spesialisert seg på lavkarbomat er det også interessant.
Det er mange helsekostbutikker, men jeg har ikke vært i alle. Så om noen har tips til de med et ekstra stort utvalg i forhold til andre så er det dem jeg ser etter.
Jeg vet at egg, kjøtt, avocado, fløte, smør, sukrin, jbkm og andre produkter finnes bl.a på meny nedenfor meg, men jeg tenker på et større utvalg med mer å velge mellom.
Mye på et sted, uten å måtte handle på nettet for å få tak i.
Jeg synes det hadde vært fint med slike tips jeg også! Flere og flere butikker tar jo også inn div lavkarboprodukter og det er kjekt å vite om, synes jeg.
Også om produkter som finnes i vanlige butikker som folk har funnet en lur måte å bruke på i lavkarboverdnen;)
Var og handlet på charlottenberg og der kjøpte vi quest barer på salg. I matbutikken hadde de is fra protein fabrikken. Som het lavkarbo is. Med kun 5 g nettkarber. Den er helt ufattelig god.
Jeg bruker ikke så mye erstatningsprodukter, men det går med litt ,fiberhusk, kokosmel, sesammel og fiberhusk + søtning(sukrin eller sukrinblandinger). Det får jeg på sunkost og evt mega. Av andre ting bruker jeg IKKE spesialting for lavkarbo, det er ofte ikke skikkelig mat.
SKikkelig mat får en på butikken, erstatninger skal en være forsiktig med. Flere og flere oppdager at feks Atkinsbarer kødder med vekta, og det er jo ikke måltidserstatere, selv om man liker å tro det.
Lavkarbopizzabunn lager du selv, jeg har enda ikke prøvd en ferdigmiks som er bedre enn alle hjemmelagede. Ofte inneholder de en lang liste med ting vi ellers aldri hadde puttet i maten vår(akkurat som det meste annet på pose).
Jeg er egentlig ikke så imot ting på pose som det høres ut som, men jeg kan bare ikke se vitsen med å kjøpe superdyr pizzabunn til 40-60kg kr når du kan lage en like stor bunn av 3 egg og 2ss fiberhusk(utrolig nok synes mannen at jukseloff pizza smaker mindre egg enn mye annet, søk på jukseloff her inne om du lurer). Det eneste jeg virkelig synes er verdt pengene er de 3-4 gangene jeg har behov for å bake sukkerfri, glutenfri og laktosefri kake, da baker jeg med miks fra sunkost.
Det jeg bruker som kan være vanskelig å finne i større mengder er ulike typer frø (solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner), malte mandler, pofiber og fiberhusk. Dette handler jeg på vanlig helsekost eller velassortert dagligvare.
Forøvrig er jeg like skeptisk til erstatningslavkarbo som til sukker. Pizza spiser jeg så sjelden at da bruker jeg glutenfri bunn med verdens beste samvittighet. (Jukseloffbunnen må jeg prøve.) Kakemessig så er lavkarbo ostekake med mandebunn helt nydelig. (Eller andre mandelbunnskaker hvor man bytter ut sukker/reduserer sukker. Her er en som er aldeles nydelig: chocolanasblogg.blogspot.no/2012/06/mandelbunn-med-jordbrmascarponekrem.html)
En matvarebutikk som hadde spesialisert seg på lavkarbo hadde vært drømmen for meg.
Ja, jeg vet at noe kan handles i daglivarebutikk, noe på helsekost, noe på nett og noe i Sverige. Men for en luksus det hadde vært å ha alt på en plass.
Og ikke minst hvis de hadde hatt personale med lavkarbo kompetanse. :)
Jeg forstår fortsatt ikke konseptet :o Siden jeg begynte på LK i 2004 har jeg bestilt på nett en gang (og da vitmainer), ellers har jeg fått tak i alt på vanlige matbutikker. En sjelden gang på helsekost, men det er som regel ting som har blitt liggende ubrukt i skuffen. Jeg klarter ikke se HVA jeg skulle kjøpe der?
Enig med deg - når målet er "så ren og uprosessert mat som mulig" trenger man da ikke gå på helsekosten for å finne det? Noen meltyper ja, men det kommer da etterhvert mer og mer i de mer velassorterte dagligvarebutikkene også. Og rent kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, nøtter og sånt har de jo i alle dagligvarebutikker...
Man skal være forsiktig med såkalte "lavkarbo produkter" De store kjedene har skjønt att det er penger i dette og jukser for å selge varer. Er ikke noe særlig lavkarbo ved noen av de.
Kinsavik var jeg innom for mange år siden i Bergen, men fins det noen Kinsavik i Oslo? Hadde vært greit å ha mye på et sted. Pleier å lage maten min selv, men det hender jeg har late dager der jeg bare ikke orker noe og syns det hadde vært greit med raske kakeoppskrifter som bare var å putte i ovnen eller noe.
Er også mye man kjøper i dagligvaren som er koselig og raskt, men som man ikke får i lavkarbo. Om jeg er ute med en venninne og er småsulten, så har jeg ikke alternativet å gå et sted å kjøpe et bakverk jeg kan spise et sted fordi jeg vet ikke om noe.
Det jeg leter etter er alt mulig. Jeg er fult klar over at det meste fås i dagligvarebutikker, og jeg vet det ikke er en lavkarbobutikk så det jeg leter etter er det nærmeste jeg kan komme en butikk med så mange som mulig av de produktene som mulig.
Kake, pasta, pizzadeig, bolle, sukker, mel, stevia, sukrin, jbkm, saft, is, yoghurt, kjeks, kakestrø, pannekaker osv. Alt som man kan putte i munnen og som finnes i vanlig dagligvarebutikker, bare i lavkarboformat. Vet du får en del av dette i dagligvarebutikker men ikke alt, og jeg ser etter et sted du får så mye av dette på et sted uten å måtte bestille fra nettet.
Jeg vet at det var en del greier på proteinfabrikken men etter det jeg forsto så er den nedlagt, jeg vet du får litt forskjellig på helsekosten og en hel masse på nettet. Men jeg vil ha det samlet på et sted, eller så mye som mulig på samme sted. Uten å måtte gå rundt så mye og lete eller kjøpe på nettet. Syns det er koselig å gå i butikker, men hater å drasse med meg alt til en ny butikk for å lete etter ting der og..
Det nærmeste du kommer bakverk ferdig er nok barer, og de får på vanlig butikk. Kan være.noen bakerier som har sukkerfrie alternativer, men har ellers aldri sett bakst o.l.
Sunkost er vel så langt den sjappa jeg har sett som har best utvalg av lavkarbovarer, i hvert fall den i Markveien på Grünerløkka. De har blant annet en masse produkter fra Funksjonell mat sånn som diverse brøddeig og kakerører i tørrvare på pose som man tilsetter egg/vann/olje/smør, de fleste naturlige søtningsstoffene på markedet, mange forskjellige lavkarbo-meltyper, sukkerfrie sjokolader og barer. Helt topp når man føler for å kjøpe sånt noe, helt enkelt!
Proteinfabrikken lever i øvre del av Torggata, beleilig nær store Helios.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.