< Tilbake til oversikten

Ganske stor vektoppgang etter begynt trening

j0achim sa for siden:

Hei!

Har levd på generell lavkarbo i tre år nå (Gikk ned 29Kg når jeg startet med lavkarbo i 2011). Nå lever jeg ikke lengre på en 0-karbo diett, da jeg kan enkelt være i ketose selv med 50 - 70 karbs for dagen. (kommer litt an på hva for en type karber jeg får i meg e.g nøtter/grønnsaker)

For 4 uker siden begynte jeg å trene, første uken var helt topp, med noe vekt nedgang. Men der stoppet det, bokstavelig talt, de 3 siste ukene har jeg gått opp 1kg pr uke. At noe av dette er vann er jo helt naturlig, og en kjent sak at personer som aldri har vært i særlig fysisk aktivitet vil først merke en vekt oppgang pga vann som binder seg til musklene.

I samme periode har jeg endelig kuttet ut røyken, og sluttet å drikke 2-3 liter med Pepsi Max (explosiv kombinasjon de 2 første ukene). Jeg er påpasselig at jeg drikker i det minste 2 liter vann for dagen + 1 liter (ca) under trenings økt de dagene jeg trener. (crossfit) 2 til 3 ganger i uken.

Er noe frustrert over å ha gått opp ca 3kg iløpet av de 3 siste ukene når jeg enkelt kunne gått ned vel 5-6kg de 4 siste ukene hadde jeg heller gått for en streng diett. (kan også se i fjeset at jeg har en del oppsamlet vann i kroppen da det for øyeblikket er veldig oppblåst og rundt)

De dagene jeg ikke har fått i nok mat etter trening har jeg vært knust i opp til 4 dager etter trening, så jeg spiser noe frukt etter trening, uten at jeg har falt ut av ketose av den grunn, og jeg føler meg i mye bedre form og jeg kan kjenne det på kroppen dagen etterpå at jeg ikke verker på samme måte når jeg har fått i meg noe med raske karbohydrater.

Noen andre som har hatt lignende erfaringer? Hvor lang tid tok det før det begynte å løsne? Jeg har fått råd av en del å fylle på med karbohydrater etter trenings øktene for å restituere raskere, tanker rundt dette?

/j0achim

Carisma sa for siden:

Karbo etter trening er tull, det hindrer vektnedgang og kan tulle med forbrenninga. Dessuten er det ikke karbo som bygger, det er proteiner. Fett før trening og proteiner etter fungerer mye bedre.
De som ikke er i ketose spiser karbohydrater under og etter trening formål slippe ubehaget ved blodsukkerdrop, men det trenger ikke vi.

j0achim sa for siden:

Supert, skal lade opp med en lett salat med oljer og Avokado og avslutte med diverse nøtter, nå som trening er ett relativt nytt konsept for meg, når bør jeg få i meg fett før trening, like før eller en stund før?

Carisma sa for siden:

Da jeg trente mye spinning og litt styrke (og hadde mest vektnedgang) spiste jeg f.eks en avocado med 1ss rekesalat 45-30 min før trening.

sonim sa for siden:

Anbefaler deg å søke råd fra de som kan vise til resultater ift crossfit, muskelmasse, fettprosent og kosthold med lavt innhold av enkle karbohydrater.

Kom inn på fitnessbloggens kostholdsforum. Der finner du mange som lever lavkarbo og som vil kunne gi deg målrettede råd basert på rene resultater.

j0achim sa for siden:

Takker for svar fra begge to, jeg skal ta meg en tur inn på fitnessbloggens kostholdsforum!

nellie sa for siden:

Det er fordi at musklene trekker til seg vann.. Ikke noe å stresse med.
Gi det en 6-8 uker og bruk målebåndet.

svar sa for siden:

Og ingen har nevnt at muskler veier mer enn fett.
Ca 3ganger så mye pr samme arial.

langaard sa for siden:

1kgfett og 1kg muskler veier 1kg :p

Yonah sa for siden:

Presis. En kilo er en kilo uansett. Men fett tar mere plass enn muskler, så derfor kan en ofte se forskjell på målebåndet.

langaard sa for siden:

Riktig :)

j0achim sa for siden:

For 3 dager siden begynte det å komme seg igjen, vannoppsamling i fjeset er borte og 1kg forsvant over natten etter forrige trenings økt :)

svar sa for siden:

Sant nok, men nå sa jeg vell at det veier mer enn fett pr samme arial?

Eller for å vri litt på det, muskler tar 3ganger så mye plass enn fett, på samme vekt.
Sånn, lettere å forstå for alle.

Pearl sa for siden:

1 kilo fjær veier det samme som en kilo bly, men jeg synes liksom likevel at fjær er lettest.

jankph sa for siden:

Det er nok litt feil det, 1kg muskler tar ikke mer plass enn 1kg fett, heller omvendt, samme vekt muskler tar litt mindre plass enn samme vekt fett:

Vitenskaplig sett er ikke forskjellen så voldsomt stor. Kroppsfett har en densitet på 900 gram/liter mens muskler har en densitet på 1060 gram/liter, dvs. at samme mengde (volum) muskler veier 1,17 ganger så mye som samme mengde fett.

Sagt på en annen måte, om du tar av 1kg fett (= 1111 ml) og klarer å erstatte det med 1kg muskler (= 943 ml), så er volumet blitt 168 ml mindre. Eksempel: Om du fyller en stor balje med 30 liter vann for som skal være 30kg kroppsfett, og så tar ut ett kilo fett og fyller på med ett kilo muskler, så er det det samme som å ta ut et lite glass vann (168ml). Vekten er den samme, men volumet er litegranne mindre.

For hvert kilo fett du tar av blir altså kroppsvolumet ditt 1,1 liter mindre. Fordelt over en gjennomsnittlig kroppsoverflate på 1,8 m2 for det fleste skulle dette bli 1,7 mm per kilo, dvs. at hele kroppen krymper inn nesten 2mm for hvert kilo fett. Siden fett er ujvent fordelt på kroppen vil det noen steder krympe (mye) mer og noen steder krympe mindre. Tar du av 10kg fett krymper du med nesten 2cm jevnt over.

Litt på siden av trådstarteren dette her, men kjekt å vite.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.