Ok, så jeg har vært på lavkarbo siden november 2011, sånn på egenhånd, generelt bare spist rundt ca 20 - 25 om dagen, med noen 'fri' dager innimellom.
Har tilsammen gått ned litt over 65 kilo og vil ned ca 15 til. Har ikke tatt opperasjon, eller brukt medesiner, og har heller ikke trent pga sjukdom, så er kun maten som har hatt en påvirkning.
Ok, så det siste året-ish begynte ting å snu seg, dvs; hvis jeg er for streng går jeg ikke ned i vekt lenger.
Problemet med det er at jeg fortsatt ikke har funnet balansen om hvor mye mer jeg kan spise, og hvilke karbohydrater som lønner seg.
Fram til de siste to månedene har jeg fortsatt og gå sakte ned, med forskjellige tilpasninger og utprøvninger, men ikke funnet noe som har funket ordentlig i lengden, men nå i det siste har det bare gått opp og ned uten noen endelig vektforandring. :(
Så det jeg lurer på er: Er det noen andre her som har vært borti det samme? Eller som har noen har noen råd om hva jeg gjøre? :confused::confused::confused:
Først av alt:
Gratulerer med et fantastisk resultat!
Videre. Du har gått ned 65 kg på ca 2,5 år... Det er 2kg i måneden i snitt. Det er mye forlangt av en kropp over så mange kilo. Siden det lagres ikke bare "fett i fett" men også avfallsstoffer/toksiner så skal du ikke se bort ifra at kroppen din nå trenger litt tid til å "summe seg"/håndtere denne ekstrabyrden?
Jeg vet altså ikke, men finner det iallfall ikke utenkelig.
Hvis du har gått ned 65 kg (fantastisk!) på 2 år så har du kanskje en del "overskuddshud"? Denne er det jo ikke mulig å slanke bort og den kan utgjøre en del kilo tilsammen.
Du har gjort en kjempejobb og kroppen din lurer sikkert bare litt på om den skal fortsette i dette tempoet eller ta det litt mer med ro. :) Gi den litt tid så kommer du nok på rett vei igjen skal du se.
Ja, har en del ekstra hud, men er nok mer enn det! :kadetgaar
Usj, tiden er vel alltid en hjelp, men jeg er så fryktelig utålmodig:p skulle så gjerne blitt ferdig liksom, og nå har det jo vært en relativt lang tid hvor ting har gått sakte og mye opp og ned..
Jeg syntes jo det var veldig rart når jeg plutselig måtte øke karbohydratene for å gå ned, og synes det er vanskelig å venne seg til den mentaliteten og; at å være 'flink' ikke lenger betyr å være streng å følge dietten.
Og da blir det bare enda vanskligere å prøve ut hva som fuker :(
Uff nei, får da det opp med legen igjen neste gang, kanskje jeg burde snakke med en ernæringsfysolog:confused:
(Jeg som hadde så lyst til å få alt til helt på egenhånd:p)
Kanskje kroppen trenger å tenke seg litt om? Stabilisere vekta litt. Platå på 2-4mndr er vel ikke helt unormalt, faktisk veldig vanlig.
Jeg har jobbet beinhardt, med få sprekker( utenom de siste månedene hvor alt gkk skeis) og gått ned 40kg på 2 år. Jeg kan ikke tillate meg sprekker, da går alt rett vest.
For min egen del virker det som tilfeldigheter når det plutselig løsner, så jeg tror det ofte handler om at kroppen trenger tid.
Spesielt for deg som har hatt et så vannvittig raskt vekttap på så kort tid( 65kg på 2 år er kjapt for kroppen), prøv å bare fortsette uten å ta fri fra lavkarbo og la kroppen få tid på seg.
Om du mistenker at du kan ha blit litt sløv med maten, så bruk litt tid på å notere deg hva du spiser og om du har sneket inn mye søtstoff, for mange never nøtter, for mye ost, fløte el.l. Jeg sier ikke at du gjør det, men det er lurt med egenevaluering av kosten i blandt.
For noen kan det funke med et par uker med atkins induksjon for å komme i gang igjen. Du finner regelen for induksjon her inne under atkins. Kjempegreit for å luke bort evt. uvaner.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.