Jeg har nå gått på lavkarbo i en uke.. Men, ikke gått ned noenting!
Lurer på om jeg spiser litt feil? Kanskje litt for mye?
Her er hva jeg spiste i går:
Frokost: 4 osteskiver med jalapeno (i microen) med setersmør, ost sallami og litt paprika..
Lunsj: 150g tyrkisk yoghurt, 20g fryste bringebær med en neve valnøtter og en neve mandler + 2ss sukrin. Og seks osteskiver i micro med setersmør, ost og salami. + 4 cherrytomater. (kunne nok spist fire, men det var sååå godt :p )
Middag: Taco ( hjemmelager krydder, kyllingkjøttdeig(ca 120g), litt salsa, hamburgerdressing, avokado, ost, paprika, tomat og agurk)
Kvelds: 100g tyrkisk yoghurt med 20g bringebær, mandler og solsikkekjerner.
Drikker ellers mye vann, og et glass cola zero til middagen..
Før jeg begynte på lavkarbo fulgte jeg Grete Roede metoden.. Så, kroppen min er innstilt på mat hver 3/4 time, og relativt store måltider..
Merker ikke såå stor forskjell på om jeg spiser lavkalori eller lavkarbo, alle mener man spiser såå mye mindre på lavkarbo fordi det er mer mettende, men merker ikke store forskjellen jeg... Kanskje etterhvert?!
Jeg ville nok ikke spist SÅ mye yoghurt. Yoghurt er noe av de fleste av oss må være forsiktige med. Men jeg ville nok gitt det noen uker, for alt du vet funker det supert for deg.
Du merker sjelden forskjellen på matmengden etter en dag, jeg spiser ikke på langt nær så mye mat i gode perioder( ja, dette teller ikke for deg, men jeg sliter med ulvehunger i blandt og det har ikke med maten å gjøre, men at jeg er kronisk syk). Jeg hadde holdt det til 3-4 osteknekkis med tykt med smør og 2skiver salami pr knekkebrød. Mulig du spiste lite smør på?
Fett metter. Det er derfor en sier at matmengden blir mindre, fett tar ikke like mye plass som karbo i samme energimengde.
Sånn i starten SKAL du spise deg mett og ikke tenke på megden. Plutselig spiser du mindre uten at du merker det. Det går av seg selv.
Jeg ville dog ha leste en bok eller tre og fulgt den metoden til punkt og prikke. Ved egenkomponert kan en oppleve at det funker eller som mange oppdager: det funker ikke på grunn av mangel på kunnskap. Så skaff deg kunnskap så du vet hva du driver med.
Gode regler er grønnsaker til alle måltider( uansett ketogent eller ikke), proteinmengde tilsvarende din håndflate(uten fingre) i størrelse og tykkelse til 3 måltider. Fyll opp med fett så du blir mett.
Etterhvert ja. Måltidenes størrelse og hyppighet justerer seg når det får gått seg til litt som regel.
Ser du stort sett har ost og yoghurt som fettkilder. Jeg (og mange andre ser det ut til) går ikke ned i vekt når jeg spiser denslags, det kan virke som om melkeprodukter hemmer vekttapet. Så en justering av menyen kan kanskje være verdt å prøve?
Når det er sagt, så er ikke en uke lenge. Kroppen trenger som regel 3-4 uker til å venne seg til å forbrenne fett i stedet for karbo. Noen går ned mye i denne perioden, andre lite.
Synes også det var mye yoghurt og lite fett fra andre kilder enn melkeprodukter. Egg og kokosolje og olivenolje er fine fettkilder. Feit fisk er også bra, omega 3 trenger alle :)
Ellers kan du godt tenke på å bruke mer grønnsaker om dette var representativt :)
:) ikke altid lett å sette seg inn i andres kost. Men er bra det! Metter mye, og god næring :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.