Det er jo et avføringsmiddel og du får sikkert kjøpt det på apoteket. Om det er lurt vet jeg ikke nei..... Du kan lese om det HER
Hard mage har som regel 3 årsaker:
Ikke nok fiber
Ikke nok vann
Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !
De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).
Det er viktig å drikke mye vann, men ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.
Jeg anbefaler også å spise 1 fiber rik med solsikkefrø om morgenen sammen med frokosten. 3.7 karber pr skive. Atkins skal ha laget sin egen "fiberrik" - men tror ikke den kommer i salg i Norge.
Som jeg ser av linken din så er det slik jeg trodde at Vi-Siblin altså inneholder sukker (WHY?). Denne går dermed rett i søpla.
Var idag på helsekost og kjøpte en boks med Lepicol. Denne inneholder også psyllum (loppefrø) men uten sukker. I tillegg inneholder den noen godartede tarmbakterier.
Næringsinnholdet er slik pr. 100 g:
Energi: 0 kcal
Protein: 0 g
Karbohydrater: 0 g
Fett: 0 g
Fiber: 95 g
Hva de siste 5 g er må gudene vite.
Må nok arrestere deg litt på at du sier at dette er avføringsmiddel Nille. Det er ikke det.
Det er maveregulerende som all annen fiber er det. Det betyr at enten man har forstoppelse eller diare vil balansen gjenopprettes etter at man har brukt dette en stund.
Det må ikke forveksles med avføringsmidler. På pakken står det at siden ingenting av innholdet tas opp av tarmen er det velegnet til lang tids bruk.
Det gir tarmene arbeid og er egentlig det motsatte av avføringsmidler som jo nedsetter tarmens arbeid og dermed kun kan brukes i korte perioder.
Ellers er alt du sier korrekt.
Men jeg begynnte å lure litt når jeg hadde lest om at du fortalte at du alltid brukte å mase så om dette med grønnsakene.
Er det med grønnsaker i dietten bare for fiberinnholdets skyld?
Hvis svaret er ja på det så kan man faktisk kutte grønnsaker fullstendig og ta ren fiber som tilsetting.
(Jeg skjønner at grønnsakene også inneholder gode stoffer i form av vitaminer og slikt, men det kan man jo kompensere med andre kosttilskudd).
Er jeg helt på jordet her? Eller kan man på denne måten gå i ketose med 0 karbohydrater?
Ja det vet jeg, jeg leser linkene før jeg poster dem;), og der står det jo ganske tydelig . Det jeg mente er at det brukes som/virker som - avføringsmiddel for de som trenger det. Beklager at jeg ikke var tydeligere, skulle kanskje limt inn teksten isteden for linken til den.......
NEI, også for vitaminer, for farge og tekstur - og ikke minst smak på maten. Å spise handler ikke bare om å få i seg næring, det handler om en verden av lukt og smak - av sanseopplevelser.
Hvis målet ditt er å erstatte mat/næring med piller kan du sikkert finne måter å gjøre det på. Du er jo på god vei om du kutter ut grønnsaker fordi det er lettere å ta fiber og vitaminer i pilleform. Hvor klokt og sunt det er er en annen sak, og en diskusjon jeg ikke interesserer meg å ta del i. Har du lest Atkins boka,- der står det en del om hvordan/hvorfor (iallefall i den engelske originalutgaven)
Ja jeg syns det, - og hva er pointet med å spise 0 karbohydrater når de fleste er i ketose med rundt 20-30 karber. Kroppen trenger karber også. Pointet med lavkarbo kosthold er ikke å spise 0 karber. Det er å spise de riktige karbene. Man begynner på noen kurer/filosofier lavt for å rense kroppen, og så tilbakefører en litt etter litt - slik at en finner ut hva kroppen tåler/ikke tåler.
Alle må finne sin måte, og MIN måte er garatert ikke riktig for alle. Men i et skikkelig lavkarbo kosthold (som dette forumet handler om) - er nå engang grønnsaker en viktig del av menyen. Det dreier seg ikke bare om slanking, men en omlegging av kostholdet - og for mange av oss også en livsstil :snill:
Vi har visst kommet helt feil ut her. Jeg har visst uttalt meg på en slik måte at det har gitt grunn til mistolkning og misforståelser. Det var ikke meningen. :snill:
Jeg påstår da ikke at du VIL det - jeg sier HVIS du vil det er det sikkert mulig.
Men det er jo bra at du ikke har slike tanker da !
Lykke til videre :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.