"PS! Norske helsemyndigheter fraråder barn under 3 år å drikke lettbrus, ettersom de ikke har gode nok kunnskaper om hvordan kunstige tilsetningsstoffer virker inn på små barn. "
Fant dette som avslutning på denne artikkelen i VG.
Jeg har trodd at det måtte være sunnere å la ungene drikke sukkerfritt enn med sukker... men jeg visste ikke at de advarte mot tilsetningsstoffer i lettbrus.. noen som vet noe mer?
Men når det er sagt, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor et barn under 3 år skal drikke brus i det hele tatt jeg...
...og dersom barnet får en liten skvett i et glass en gang i måneden, så tror jeg hverken den ene eller andre varianten gjør noe mer eller mindre skade. Bare snakk om et valg mellom to onder..:snill:
jeg synes forøvrig at Farris Bris med mango/papaya (den oransje) smaker veldig godt brus og er et sunt og godt alternativ.:)
Kunstig søtstoff er akkurat det - kunstig. Og vi vet ikke hva som er langtidsvirkningene av å bruke det. :eek:
Aspartame er den mest omdiskuterte i klassen, Sukralose/splenda er den "snilleste" men har likevel ikke helt plettfritt rulleblad... :)
Om du tar et søk på aspartam i google så finner du mye, mer eller mindre seriøst, om hvor farlig det er. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.