Jeg har brukt Z.G. i rømmegrøt, funker greit. Men jeg skal lage valfer i dag, til hele familien og pleier å bruke en oppskrift som er slik:
4 egg
2ss sukrin
1ts kardemomme
6ts johannesbrødkjernemel
3dl fløte
100g smør
OK, jeg skal selvsagt lage den større siden vi er 5 stk, men spørsmålet er: 6ts johannesbrødkjernemel, tilsvarer det 6ts Z.G? Jeg er veldig usikker da jeg aldri har brukt sistnevnte i vafler før. Og siden jeg skal lage en kjempeporsjon, så er dette litt skummelt. Jeg kan jo trekke meg og helle bruke oppskrifta med mandelmel, men disse er gode.
Nei, bruk mindre xanthan gum. Hvis du bruker for mye blir det bare en limklump. Jeg tør ikke si hvor mye denne oppskrifta trenger, men jeg tror ikke jeg ville tort å bruke mer enn 1 ts, kanskje mindre.
Har du fiberhusk? Synes personlig det fungerer langt bedre i vafler og andre bakverk enn det johannesbrødkjernemel gjør (og sikkert xanthan gum, ut fra hva jeg har lest), som er bedre til sauser og supper.
Ungene spiser ikke ting med fiberhusk. Det endte med 2/3 jbk og en drøy ts xanthan gum i tillegg. Vaflene ble godkjent av alle, inkludert en svoger som kom innom.
oppskriften er IKKE min, men jeg husker ikke hvem som la den ut, men den ligger her inne. Så jeg tar ikke æren for den.
De blir litt tynnere vil jeg si, ikke for tynne i mitt jern. Jeg har et wilgajern som gir 6 hjerter, og det går like mye røre på en plate i dette som jeg fikk to plater ut av i mitt gamle doble åviken-jern. Jeg får 5 plater av denne oppskriften.
Den oppskriften med kremost er god den, men jeg hadde ikke det i hus, derfor ble det vafler med det jeg tross alt hadde i hus.
Jeg synes egentlig de fleste lavkarbovafler er såpass forskjellige at de ikke kan sammenlignes med vanlige vafler, men ingen klager og gjester liker de godt. Det bare må blir godt med fløte/rømme. Den oppskrifta jeg skiver i hovedinnlegget er veldig god om en bytter ut fløten med rømme.
Takk for svar :) Jeg får bare bestemme meg for en av dem, og prøve den jeg ikke velger neste gang :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.