Har brukt Freia sin sjokoladesaus... siden det er den eneste jeg har vist om uten melk så har jeg ikke lest innholdet engang... Men den inneholder jo utrolig mye kalorier og karbo!
Og alternativet for meg er å bruke flaske, ikke kokesjokolade osv..
Så.. noen som har gode litt "sunnere" alternativer enn freia sin så blir jeg glad. Kan godt være fra Ebay eller Iherb.
De fleste sauser du får kjøpt er fulle av estoffer og dritt.
Lag den selv :ja:
Jeg lager flere varianter.
En variant som jeg har brukt mye på is, kesam og på pisket krem er kremfløte blandet med rått kakaopulver eller vanlig, stevia og vaniljepulver. Den holder seg flere dager i kjøleskapet.
Ellers er det super digg med sjokoladesaus av kakaosmør, stevia og kakaopulver. Det smaker som helt smeltet sjokolade :D
Jeg tenker det må være opp til hver enkelt å bestemme seg for hvilke ingredienser man velger å putte i seg. Ser ikke at dette produktet er verre enn andre erstatningsprodukter, og sjokoladesaus er ikke akkurat noe man stapper i seg i mengder dagen lang ;)
Det trenger absolutt ikke være sunt hele tiden, nei.
Men jeg tenkte at når man spør etter en sjokoladesaus vil man ha sunnest mulig alternativ. Walden farms har fått veldig mye kritikk fordi mange mener det rett og slett er helseskadelig. Men det jo snakk om mengde.
Jeg har smakt et par Walden farms produkter og det smaker ren drit. Like dritt smaker den sjokoladesteviaen som linkes til her oppe. Men den er jo liksom sunn da. Tror ikke man får tak i noen sjokoladesauserstatninger som ikke 1. smaker dritt eller 2. består av masse dritt.
Men for mokkaen sin del, kan det ikke være like greit å slenge oppi en liten bit mørk sjokolade? Den vil jo smelte og gi det lille hintet av sjokoladesmak som skal være i mokka.
Jeg er den første til å holde meg unna e-stoffer bare så det er sagt, men her var det trippel-renset vann (hva nå det måtte være godt for!), avfettet kakaopulver, karamell-farge, naturlige smaker, sucralose, salt, en syre og et par "gummi-ingredienser", vaniljesmak og noe som heter sodium benzonate - har sett adskillig verre innholdsfortegnelser enn denne... Synes ikke denne var så helt på trynet jeg. Ikke noe jeg ville bøttet nedpå til daglig, men en liten slant en sjelden gang gjør neppe noe.
Har aldri laget mokka på noen annen måte. Saus er jo juksevarianten. Trodde alle visste det jeg ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.