Jeg startet på lavkarbo grunnet mageproblemer. Startet først å spise lite karbohydrater og mer fett, men ble ikke bedre. Så har nå prøvd noen dager med lite karbohydrater og lite fett (droppet ut smør, fløte, bacon osv), og har blitt litt bedre. Men jeg sliter fortsatt med den sultfølelsen. Kan jeg heller fylle på med litt sunnere alternativer som avokado, nøtter osv ?
Noen som har noen flere forslag på hva jeg kan spise som demper sultfølelsen, annet enn de fettrike matvarene jeg har nevnt over?
Hvor lenge har du levd lavkarbo, hvilken retning følger du og hva spiser du i løpet av en dag?
Jeg fikk påvist matallergier i høst, men det tok nesten tre måneder før magen ikke var vond lenger.
Om du har blitt bedre av å kutte ut meierivarer, så ville jeg holdt det utenfor kosten i tre uker, og så prøvd igejn.
Jeg spiser ikke noen meierivarer med unntak av ghee (klarnet smør) og får likevel i meg mer enn nok fett. Jeg kan heller ikke spise nøtter, mandler eller peanøtter så de kan heller ikke være fettkilde for meg.
Fettet jeg får i meg kommer hovedsaklig fra gode oljer som f.eks. kokosolje, frø og fet fisk + fett kjøtt.
Jeg spiser mellom 3200 og 3800 kcal pr dag og får i meg 71 % fett selv uten meierivarer eller nøtter/mandler/peanøtter.
Om du nettopp har startet på lavkarbo så må du være klar over at mange er veldig sultne i starten og at det er viktig og få i segnok mat. Matbehovet vil tilpasse seg etterhvert som kroppen blir vant med den nye kosten. Avocado er kjempesunt, og 1/2 til 1 avocado er et kjempegodt måltid. Smaker veldig godt fylt med f.eks. reker og hardkokt egg i majones og en god dæsj sitronsaft + litt salt og pepper.
Selv etter tre år på ketogen kost legger jeg jevnlig, en dag av og til, inn alt hva jeg spiser for å sjekke at jeg får i meg nok av alt. Jeg bruker diett.no, men det finnes flere slike steder.
Spiser som regel gresk/tyrkisk yoghurt, egg, cottage cheese eller lavkarbobrød til frokost, noe av det samme til lunsj og tacosalat, fisk og kjøtt med blomkål og brokkoli-mos til middag, og rester av tacosalat eller knekkebrød til kvelds. Drikker også smoothie eller spiser noen lavkarbo-knekkebrød som mellommåltid. Jeg trener nesten hver dag, så det er kanskje naturlig å være litt mer sulten, men føler jeg er sulten hele tiden, og vil ikke overspise heller. Har gått på dietten i to,tre uker bare.
Spiser gresk/tyrkisk yoghurt, egg, cottage cheese eller lavkarbobrød til frokost, noe av det samme til lunsj og tacosalat, fisk og kjøtt med blomkål og brokkoli-mos til middag, og rester av tacosalat eller knekkebrød til kvelds. Drikker også smoothie eller spiser noen lavkarbo-knekkebrød som mellommåltid. Spiser ca 1 avokado hver dag.
Har gått på lavkarbo i to,tre uker og kan ikke si jeg følger en spesiell retning. Er ganske nybegynner på dette. Prøver vel egentlig bare å finne ut hvilke matvarer som gjør så jeg får mageproblemer.
Kast ut smoothien til for del for ordentlig mat. Å drikke kalorier gjør oss mindre mette enn å spise de.
Å få i seg en god håndfull grønnsaker til hvert måltid kan også være en god ide.
Det tar litt tid før kroppen venner seg til et nytt spisemønster. Jeg var gruelig sulten de første ukene også. Er nå i min tredje uken og sulten er nesten borte.
Jeg spiser lite fett fordi magen min ikke tåler det, virker det som. Okei, da får jeg bare håpe at sultfølelsen går over snart, og prøve å bytte ut smoothie med noe annet. Takk for svar :)
Hele greia med lavkarbo er jo å bytte karbohydratene med fett. Om du spiser lavkarbo med lite fett er det ikke rart du blir sulten. Da blir kaloriunderskuddet alt for stort.
Da burde du inkludere mer karbohydrater.
Ser du har fått mange gode tips. Jeg kuttet ut meiriprodukter og gluten og magen er blitt kjempe fin etter at jeg gjorde det.
Drikker jeg melk så får jeg Halsbrann og suroppstøt.
Får jeg i meg gluten så får jeg veldig mye luft plager, + jeg merker det på uregelmessig avføring.
Jeg har en til to kopper kaffi om morgningen med cocosnøtt olje ( 1 spise skje og en liten klatt soyasmør oppi ). Det setter fart på magen min, og jeg har ikke hatt mageproblemer siden..
Fett er ikke alltid fett.
Spiser du f.eks. frø så er de fettrike, men det kjennes ikke ut som man spiser fett.
Har du eggmelk i kaffien, så kjennes det heller ikke ut som rent fett
Om du bruker f.eks. kokosmelk i maten, så kjennes det heller ikke ut som du bare pøser på med fett.
Svært mange har intoleranse mot gluten, det slår ikke ut på prøver men gir symptomer som magesmerte, oppblåshet etc. På lavkarbo lever man naturlig glutenfritt, så dette kan over tid også gi bedre mage.
Det kan være brødet du blir rar i magen av. Om du vil bli mett spis kjøtt/ fisk, egg, ost + grønnsaker. fett kan du øke gradvis, så tåler du det sikkert.
Få i deg nok vatn! Det er ikkje alltid så godt å kjenne skilnad på om du faktisk er svolten eller tørst. Kroppen sender eigentleg signal om at den treng vatn, men ein oppfattar det som svolt-signal.
Overgangen til feittrik kost kan vere grunnen til at magen reagerer. Eg har hatt ein del problem med magen sjølv (do-springing over ein lav sko). Det kan ta litt tid før det stabiliserer seg. Eg er mykje betre no, heldigvis. Eg held meg unna gresk/tyrkisk yoghurt, for eg merka eg reagerte når eg åt det. Kesam fungerer betre for meg.
Det tar litt tid før kroppen skjønner at proteiner, fett og grønnsaker og nøtter og frø (for det er vel det du i hovedsak spiser nå?) er mat og kan utnyttes like godt som karbohydrater. Du må også gi kroppen tid til å bygge om til å bryte ned og forbrenne dette i stedet for karbohydrater. Det kan ta noen uker opp til et par måneder. I denne tiden bør du være raus med mat og vann - og gjerne også vitamin/mineraltilskudd.
Om det er lettere for deg så spis gjerne oliven, nøtter, avokado for fettet sin del i stedet for melkeprodukter. For en del virker det som at omstillingen til dette fettet går lettere og raskere enn omstilling til melkefett.
Hva slags mageproblemer? hva er det du spiser mye av nå som før? Inntar du sukkeralkoholer? Har du forsøkt å unngå de mest vanlige matvarene folk er intolerante mot?
Melk og melkeprodukter
Egg og eggprodukter
Fisk og fiskeprodukter
Skalldyr og produkter av disse
Nøtter og produkter av disse
Belgfrukter: Soyabønner, peanøtter (jordnøtter), erter og produkter av disse
Glutenholdige kornslag: Hvete, rug, bygg, havre og produkter av disse
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.