Kan begynne tråden med at jeg har saumfart forumet for alle sverigetråder og har funnet mange tips der, men føler at de fleste var et par år gamle og at alle de nye trådene kun ble henvist videre til de trådene igjen.
Derfor vil jeg høre om det har kommet noen nye ting i sverige som er verdt å huske å ta med seg? :)
Her i norge har det jo kommet masse nye lavkarboting så kanskje det har kommet til sverige også?
Har funlight med stevia på listen allerede! :D
Gjerne skriv opp det dere pleier handle i sverige når dere er innom, jeg har så lite peiling på hva som er billig der og ikke :P
Andebryst er mye billigere i Sverige, og er kjempegodt :)
Sellerirot er ofte til 10 kr kg på maximat.
Guldfågeln tacokylling er supergodt, og lettvint. Er litt sukker i krydderet tror jeg, men det er ikke mye. Vi bruker det hvertfall med god samvittighet. Til omeletter, i salat, tacotallerken osv.
Jeg leste i en annen (gammel) tråd at mange kjøper Halloumi for det er visst mye billigere i Sverige. Halloumi= kypriotisk fast ost som er veldig god stekt.
Obs på at det svenskene kaller mandelmel bare er vanlige malte mandler. Kjipt å juble over å ha funnet mandelmel og komme hjem med bare malte mandler( det er jo mange bruksområder for det og, men andre egenskaper).
Jeg handler fløte, tyrkisk yoghurt, bacon, pølser med mindre karbo, ølkorv.. Tja, ikke så mye, men så bor vi nærmere en svensk butikk enn vi bor sentrum, så det er ikke lange svippen, bare et par mil.
Tangnudler! (Og om du skulle vurdere det billige kokosmelet; sjekk næringsinnholdet først - tror begge variantene jeg har sett har ligget langt høyere på kh enn funksjonellmat/aman prana sitt)
De store hushållsostene og västerbottensost er som regel også med i kurven. Og falukorv med litt bedre næringsinnhold enn de variantene som finnes her.
Jeg vet ikke hvor du handler i Sverige, men skal du til Svinesund ligger det en innvandrerbutikk helt innerst med masse spennende og BILLIGE oster.. ala feta, mozzarella osv.. Og de har masse billig kjøtt, egg, krydder og listerine! Listerine(munnskyllevann) koster 37kr der (tror jeg) ! Der kjøper jeg også mandelmel (almond powder) aner ikke om det er "riktig" mandelmel.. men det duger til mitt bruk. De har også mengder med linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner osv.. dette er også veldig billig både her og på eurocash..
På eurocash: Fløte, meierismør, CC, kesam, gresk yoghurt, fiberhusk, sukkerfritt godis, bacon, flesk, splenda.. +vaskepulver, skyllemiddel osv..
håper å få tatt en harry-tur til uka. Dvs. harrytur for å sjhoppe kosttilskudd- og sånt som dere tipser om her. Alkohol går det omtrent null av, hehe. Men gi meg et glass med megadoser B-vitamin... gaah, må vel sjekke hva som er lov å innføre av denslags da... :( Så jeg ikke kommer i fare for å skade meg selv eller andre med for store doser lizzm.
Jeg pleier å kjøpe sukkerfritt syltetøy fra önos. Det er lavkalori og lavkarbo.
De har også sjokolade som er søtet med steiva. De er veldig gode :sikle:
Jeg fant sukkerfritt syltetøy fra ICA i dag( på vår lokale lille ICA butikk), søtet med stevia, sukrin og maltitol. Kjøpte med bringbær og et glass med tyttebær.
Så lenge du reiser over selv kan du ta med nesten hva du vil av kost tilskudd. Det skal ganske store doser b vitaminer til før du tar skade av det. Selv holder jeg på å trappe opp til 500mg b6 og 1000mg b3
Regelen er vel at man kan ta med inntil tre måneders forbruk av kosttilskudd over grensa, ut fra de anbefalte doseringene som står på respektive forpakning, uavhengig av anbefalte doser i Norge.
Som nevnt ovenfor - de finnes nok ikke i "alle" butikker i sverige, men i alle fall i noen av dem. :p Jeg bruker dem ikke skrekkelig ofte, men de er helt ok, og smaker ikke noe rart.
Ja de har både vanlig og lavkalori. Jeg har fått tak i det uten sukker, men ikke smakt på det enda :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.