< Tilbake til oversikten

Ketolyse - hvordan få det til og hvor mange gram?

kams sa for siden:

Hei! Jeg lurer først på hva dere som går på ketolyse får i dere? Hvor mange gram karbohydrater? Jeg legger inn det jeg spiser på appen "lifesum, tidligere shape up". Jeg kommer ALDRI unner 20g som det sier at kvinner må under for å oppnå ketose... Så til dere som sjekker med urinstick, hvor mange gram kan dere spise før dere går ut av ketosen?!

Også lurer jeg på hva dere spiser i løpet av en dag for å klare dette? Jeg har f.eks i dag spist:
1 questbar (proteinbar)
65g bringbær
100g cottage cheese
40 skiver tapasskinke
25g macadamia nøtter
0,5 scoop whey80 proteinpulver
3,5 dl soyamelk
125g yoghurt

Dette endte på 66g karbohydrater. Føler stortsett jeg spiser ganske bra, men likevel er det jo for mye. Det var jo for mye før jeg spiste yoghurten også... Sånn som jeg ser på det ser det jo rett og slett umulig ut!
Hvordan ser en typisk ketolysematplan ut? Gi meg gjerne eksempler!!

kloppsi sa for siden:

Har du lest boka? Sjekket listen med tillatte matvarer?
Jeg går ikke på ketolyse, men Atkins, og fase 1 skal være ganske lik ketolysekuren.
I fase 1 Atkins skal en komme i ketose, verken Cottage cheese, nøtter, yoghurt eller bær er tillatt. Yoghurt skal en vel ikke spise på lavkarbo?

Jeg spiser masse grønnsaker, egg, kjøtt, litt rømme, litt kremfløte ++

Fillilura sa for siden:

Fet yoghurt går fint, fks tyrkisk (spørs jo litt hvilken retning en går etter)

kloppsi sa for siden:

Ja det kom jeg ikke på. Så for meg de sukkerbombene som ungene prøver å mase seg til hver gang vi er på butikken :eek:

Mate sa for siden:

Hei!

Jeg tror kanskje du gjør det litt vanskelig for deg selv. Jeg ville droppet barer; den alene står for over 20 gram karbohydrater. Tenk heller vanlige grønnsaker og kjøtt. Spis brokkoli, blomkål, svinekjøtt, kyllingkjøtt, fisk, biff og stek i smør/olje. Det er ikke så vanskelig, men i begynnelsen bør du rett og slett veie og regne over det du spiser før du spiser det. Da oppdager du raskt at selv en liten proteinbar kan inneholde mye sukker (i forhold til ketolyse i allfall) og at bær bør spises med måte (bringebær er vel en av de snilleste og takk og lov for det!). Jeg holder meg under 25 gram karbo om dagen, og da er jeg i ketose, men skal ikke mye over det før jeg hopper ut av det. Vær litt streng til å begynne med, så går det så greit. :)

TrillTrall sa for siden:

40 - FØRTI - skiver????

Lillemy71 sa for siden:

Den menyen din har egentlig lite av det jeg betegner som mat, det er mer kos og vomfyll :D

Hvor er grønnsakene f.eks? Sats på rent kjøtt,fisk og egg sammen med masse grønnsaker så er det ingen problem å komme seg ned under 20 g kh daglig om det er et mål i seg selv. Man kan fint komme i og være i ketose langt over 15-20 g kh daglig. Selv holder jeg meg i ketose på 50-60 g kh, men jeg trener en del også.

Litt bær, nøtter og yoghurt (type fet, tyrkisk/gresk) er ingen problem som kos, men soyamelk ville jeg kuttet fra den daglige dietten den kan klusse både med syklus og vektnedgang. Og hvorfor bruker du proteinpulver? Trener du mye vekter? Kan også være en fordel å moderere inntak av meieriprodukter (utenom smør).

engeljenta30 sa for siden:

jeg fikk streng beskjed av pt-en min å ikke trene om jeg sku gå på ketolyse så jeg har gått over til vanlig lavkarbo, han sa det var direkte farlig å trene med bare 15-20 gram karbo om dagen, bare et tips

Carisma sa for siden:

Det er bare tull av PT (sannsynligvis grunnet mangel på kunnskap/erfaring). Jeg trente masse da jeg gikk på streng ketolyse, og jeg har aldri hatt så raske resultater som den perioden. Så lenge man får i seg fet mat før treninga kan man holde på utrolig lenge (bare vær obs på at man ikke blir sliten på "normal" måte og kan fint trene til man spyr :o)

Cyan sa for siden:

Tøv. Man kan fint trene selv om man spiser ketogent. Det er riktignok en tilvenningssak og det er ikke alle som liker å trene hardt i ketose, men farlig er det ikke. For min egen del merker jeg at jeg blir mer eksplosiv på styrketrening i ketose. Når det kommer til kardiotrening trenger jeg ganske lang tilvenningstid (som jeg ikke har tålmodighet per nå, og spiser derfor ikke ketogent enda). Med det sagt har jeg fullført spinningmaraton (4 timer) i ketose for noen år siden. Ingen større problemer med det enn at jeg ble veldig øm i rumpa. Men greit å ha i bakhodet er at når man trener kan man ofte kunne spise mer enn de 15-20 grammene karbohydrater og fortsatt være i ketose. Om jeg ikke husker feil lå jeg på 40-50 gram da jeg trente aktivt spinning og styrke, og var i ketose.

Til TS: Spis mer MAT. Rent kjøtt/fisk/fugl, grønnsaker over jorden og naturlig fett, begrenset til moderate mengder meieriprodukter (avhengig av hva du tåler). Styr unna barer og slike ting daglig. Jeg mener Gerd (en av moderatorene her inne) har noen ketolyse dags- og ukesmenyer liggende i journalen eller bloggen. Verdt å ta en titt :)

personlige treneren min har flere år med erfaring så nei tror ikke det er tøv

Carisma sa for siden:

Med trening ja. Og sannsynligvis ernæringsrådets eller tilsvarende retningslinjer. Det er ikke dermed sagt at han er ekspert på trening og kost, han forholder seg til det han vet.

langaard sa for siden:

Vel, det er tøv (uvitenhet):)

han har selv gått ned 30 kg men dere får mene det dere vil

Carisma sa for siden:

Her er en bra tråd om trening på lavkarbo/ketogent kosthold:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

Carisma sa for siden:

Selvfølgelig kan man gå ned om man ikke er i ketose, det er utsagnet om at det FARLIG og MÅ UNNGÅS vi reagerer på!

Yonah sa for siden:

Med tanke på at det er flere proffe idrettsutøvere som spiser ketogent og mange her inne som har trent langt tyngre enn det du skal, som spiser ketogent og føler det funker supert, så vil jeg nok tro at ikke alt er slik din trener forteller deg.
Urfolket trente tross alt knallhardt i ketose (jakt med simple fangstredskaper).

For noen funker ikke trening og ketose. Og noen sier at det ikke funka fordi de prøvde i 4 uker og gav opp før kroppen var ferdig omstilt til fettforbrenning. Noen tror også ketose betyr trening på seriøst engergiunderskudd, soom feks den ketosen en får når en spiser nutrilett og andre ekstreme lavkaloridietter. På lavkarbo ketogen diett kan en slenge på ekstra bensin i form av fett ( kroppen vil alltid forbrenne fett fra mat da det er lettest tilgjengelig).

beklager å si det Imse men du vet ikke hvordan jeg trener

Carisma sa for siden:

Det er vel ikke relevant? Poenget her er at du advarer trådstarter mot å trene i ketose, noe som vi demneterer (og henviser til dokumentasjon på).

Til trådstarter:
Somk de andre sier, det er ikke mat det du spiser, og hvertfall ikke ketolysemat! Her er Gerd sin journal med forslag til ukesplaner: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27135

dere får mene det dere vil, kos dere og bli syke

Carisma sa for siden:

Nei, det får vi jo tydeligvis ikke ;)

Forøvrig har jeg aldri vært så frisk som den perioden jeg levde strengt ketogent og trente mye... På "normalt" kosthold har jeg derimot trent meg syk flere ganger. :rolleyes:

stakkars deg da carisma, for ketolyse er jo så mye bedre enn normalt , hahah

Yonah sa for siden:

Ja, vi er fri til å mene hva vi vil. Akkurat som du kan mene hva du vil. Men når du kommer med slike utsagn om at ketolyse(ketogent kost) og trening sammer er farlig, da MÅ du komme med gode begrunnelser. For for oss virker jo det som et utsagn tatt rett fra løse luften.

Så da er spørsmålet du må svare på: Hvorfor er det farlig å trene i ketose? Hva skjer og hvorfor?

langaard sa for siden:

Nå er jeg spent :)

Vibeke-67 sa for siden:

En god regel er å holde seg til tema for tråden. Tema handler om ketolyse og hvordan man får det til.
Du kom med en påstand, Englejenta, som heldigvis har blitt grundig tilbakevist, og et er helt greit. Men tråden handler IKKE om at Englejenta skal forsvare sitt syn, jeg synes det er uhørt og til og med frekt.
Carisma f eks forteller om sine positive erfaringer med ketolyse og trening, også skriver englejenta en frekk kommentar tilbake? Man kan jo begynne å lure...
Håper moderator kommer inn og styrer tråden her. Jeg sender nå en melding til moderator om ukorrekte og frekke svar i tråden. Forumet skal jo være et sted for opplysning og lærdom, ikke vranglære.

Photobscura sa for siden:

Det du kommer med, Englejenta, ja, det er en mening, det er helt klart, men det er ikke det samme som fakta. Det er for øvrig ikke din skyld at pt-en din uttaler seg om ting vedkommende med stor tydelighet ikke har nok kunnskap om, men det er lov til å tenke litt selv, og ta i mot kunnskap fra andre, og sikrere, kilder!
Men mest av alt reagerer jeg på tonen din som vitner om stor uvilje til å ta til deg andres innspill. Med mindre du har noe konstruktivt å komme med, ber jeg deg om å ikke bidra mer i denne tråden.

-Moderator.

Kitt sa for siden:

Kan bare signere Vibeke. Sånn vil vi ikke ha det.

greit, mange har forskjellige oppfatninger av ting, både leger og andre, jeg har faktisk ei venninne som ble veldig syk pga ketolyse så ketolyse er ikke bare bra

nellie sa for siden:

Jeg er heller ikke noe fan av ketogen kost, Englejenta. Men ro ned tonen litt, kanskje?

Yrla sa for siden:

Beklager om det allerede er nevnt, men du har kanskje regnet med alle karbohydratene i questbaren, og ikke bare netcarb? Bringebær og cottage cheese er ikke ille å spise i det hele tatt. Litt nøtter kan og gå an. Du spiser jo ikke grønnsaker, så da må du jo ha karbo fra et sted. Men det er helst bare grønnsaker man skal få karbohydratene fra, ikke alt mulig annet. Nøtter og bringebær er liksom snop man kan ta en gang i mellom på den strenge ketolysekuren.

BenteR sa for siden:

Siden jeg styrer blodsukkeret mitt (diabetes type 1) ved hjelp av kostholdet, er multiallergiker og undervektig er jeg svært bevisst på hva jeg spiser.

En typisk dag hos meg består nå av
-1 kopp kaffi bullet eller kaffi med eggemelk
-rundstykker laget av Linwoods "mel" og eggehviter (5-6 stykk med skinke, eggerøre av eggeplommer, persille, tomat og agurk)
eller
-3-4 lapper laget av kokosmel, kardemomme, kokosmelk, ghee, JBKM, egg og bakepulver sammen med litt bær fra fryseren
eller
2-3 stykker av "alvebrød" (sconeslignende brød laget med Linwoodmel) med f.eks. eggerøre av plommer, skinke, hjemmelaget majones, tomat og agurk
-ca 300-600 gram kyllingvinger/lår
-150 gram appelsin
-150-200 gram grønnsaker
-ca 200-250 gram kjøtt/fisk til middag med saus laget av hjemmelaget kraft, av og til vin og av til havremelk/fløte
-1 Jodlakorv (ølpølse)
-Drikker ca 3 liter vann daglig

Småspiser jevnt gjennom hele den våkne delen av døgnet med unntak av de to første timene; da er det bare kaffikruset som teller.
Totalt får jeg i meg mellom 3300 og 3800 kcal pr dag, med fordelingen
protein 25 %
karbohydrater 4 %
fett 71 %

Siden jeg er tvunget til og leve i ketose resten av livet, er det veldig rart om jeg ikke skulle kunne trene......... Den kjøper jeg absolutt ikke.
Jeg reagerer alltid på at når en person som er syk må leve ketogent, så er alle leger enige om at dette ikke er farlig, men når friske mennesker lever ketogent så skal det plutselig bli farlig? Den teorien holder ikke vann etter mitt syn, men bunner i uvitenhet.
Har gjennom årene måtte forklare flere ganger hva jeg spiser til leger og ernæringsfysiologer fordi de ofte tror at kostholdet mitt består av bacon og egg..... Det gjør det ikke, selv om jeg selvsagt av og til spiser det også.

jeg opplevde bare at venninna mi som var frisk, ble veldig syk, og hu var innlagt på sykehus i mange mnd, mistet alt håret blant annet

kristine89 sa for siden:

Og det var ketolysens feil?
Som sykepleier har jeg aldri hørt at noen mistet håret grunnet ketolyse. Ja, det kan være kostholdet som har gjort henne syk, men da er det heller feilernæring.

faktisk noen av bivirkningene ved ketolyse er å miste hår, leste det i boka faktisk, hun spiste helt normal ketogen mat så nei var ikek feilernæring

Cyan sa for siden:

Det er ikke uvanlig å miste hår når man går ned i vekt, uavhengig av kosthold. Det har som regel ingenting med kostholdet å gjøre, men vekttapet.

Nei, ketolyse er ikke lyset, veien og livet for alle, men det er heller ikke farlig for folk flest. Å bruke en dårlig eller en god erfaring som grunnlag for en påstand fremsatt som faktum blir ganske enkelt feil - uansett hvilket syn man fremmer.

BenteR sa for siden:

Nå har jeg levd ketogent i tre år og kommer til og måtte leve slik resten av livet. Jeg har masse hår, slik jeg alltid har hatt, selv om det står i boka at man kan miste hår. Uansett, man er ikke syk fordi om man mister hår. Rekner ikke med at veninna di ble innlagt i flere måneder fordi hun mistet hår.
Man kan få andre sykdommer selv om man lever ketogent. Det betyr ikke at det er et ketogent kosthold som er skylden i det.
Spiser man variert og sørger for og få dekket inn alle næringstoffer så er det absolutt ingen grunn til at man trenger mer karbohydrater enn man får på ketogen kost.
Når det er sagt, så er jeg klar over at noen mennesker har sykdommer/skader som f.eks. gjør at de ikke klarer og spalte fett om til næring. Dette er ikke vanlig i det hele tatt, og bør derfor ikke skremme folk fra og begrense karbohydrater.
For hva er egentlig forskjellen på lavkarbo og ketogen kost? jo rett og slett at mengden karbohydrater er enda mer begrenset.

Ethereal sa for siden:

Så, en av bivirkningene ved vekttap er å miste hår ---> derfra går vi til somatisk sykdom i en så alvorlig grad at man blir liggende på sykehus i månedsvis må komme av dietten. Den retorikken er jo ikke...drøy?

Men selvfølgelig, når leger stiller seg bak en diett, faktisk lager sine egne konsepter av det, blogger, så er det nok med en viss høyde for at den kan gjøre folk alvorlig syke. :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Lavkarbo (og til dels andre dietter) kan utløse (eller kanskje snarere avdekke) sykdommer I kroppen fordi man får ned det generelle stressnivået i kroppen slik at den får tid til å fokusere på ting som er galt og forsøke og fikse det. Ofte er det «verre før det blir bedre»-periode, men selvfølgelig kan noen bli veldig syke. Det kan man jo også uten at det er diettens skyld, men det er lett å skylde på den siste endingen man gjør for å finne årsaken.
I tillegg finnes det tilstander hvor man må ta spesielle hensyn, som f.eks ved nyresykdom. Om man ikke vet man har dette kan det jo selvfølgelig slå ut negativt.

TrillTrall sa for siden:

Og det er aldri noensinne noen som har spist seg syke, eller blitt syke, på høykarbomat?

Hvis man setter seg ordentlig inn i kostholdet og spiser skikkelig og ketogent så er det ikke det minste farlig å trene hardt samtidig. :) Men om man har hørt av noen at ketogent kosthold består av å drikke baconfett til frokost osv. og lever etter det og samtidig trener hodeløst lenge før kroppen har klart å venne seg til å bruke fett som brensel - ja, da ber man jo om å gå på veggen.

Nupsida sa for siden:

Jeg holder meg til 15 gram karbohydrater om dagen, en skjelden gang kan jeg komme opp i 20 gram. Aldri målt hvor høyt jeg faktisk kan ligge og fortsatt være i ketose! :)

Og bare sånn til informasjon så ligger questbarene på rundt 3-4 karbohydrater pr. stk og ikke 20g som tidligere nevnt i tråden!

Synes ingenting om den tonen du har her i forumet Engljenta, det er jo tydelig at de fleste som ikke mener det samme som deg er helt på jordet og du kommer med ganske krasse kommentarer, noe jeg mener er helt unødvendig og lager ganske sur stemning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.