engeljenta30 sa for siden:
heisann, noen som vet hvor mye prosent vann en bør ha i kroppen ca?
heisann, noen som vet hvor mye prosent vann en bør ha i kroppen ca?
kennygirl sa for siden:
Kroppen består av 70-75% vann
jeg målte vannprosenten på en slik spesiell vekt hvor man kan måle vann, fett og muskler og vannprosenten min var 47%
langaard sa for siden:
Sånne vekter er ikke pålitelige ;)
kristine89 sa for siden:
Ta slike tester som Tanita og InBody med en klype salt. De er ikke særlig nøyaktige.
Jeg har hatt kurs i begge to.
Så fremt du tar dem til nøyaktig likt tidspunkt hver gang, er det et ok middel for å måle fremgang. Det er viktig da å feks ta den på morgenen før frokost, før du har vært aktiv hver 8 uke. Husk at slike ting som mensen spiller en stor rolle.
Ellers så kan du ikke stole på testen.
Jeg har feks fettprosent på mellom 3,5 og 4 hver gang jeg tar en InBody test det siste året. Som jente hadde du vært dau med den fettprosenten, og det er jeg så absolutt ikke ;)
Ikke heng deg for mye opp i selve tallet. Se heller forskjellen på tallene fra gang til gang :)
hu fant bare ut at jeg har veldig mye vann i kroppen, mye overflødig som jeg ikke får ut av kroppen, det skal ikek gå an å ha fettprosent på mellom 3, og 4%, til og med fitnessuttøvere har mer enn det og det var verken tanita eller inbody vekt jeg veide meg på
kristine89 sa for siden:
Om du har mye vann i kroppen er det beste å ta turen til legen å få sjekket om det er noe alvorlig. Jeg har studert sykepleier og er ganske opptatt av slikt ;) Om det er noe så finnes det en rekke medikamenter for å bli kvitt vann. Men det beste er jo å finne årsaken til hvorfor du har mye vann i kroppen. Stress, dårlig kosthold, under menstruasjon, høyt saltinntak er årsaker som gjør at kroppen holder mer vann enn vanlig.
kristine89 sa for siden:
Og, nei. Jeg har helt klart ikke en fettprosent på 3,5 -4.
Har målt med fettklype også hos en "fitness coach" i Oslo. Fettprosenten ligger på rundt 18 -20, så InBody testen viser veldig, veldig feil!
jeg gikk på antidepressiver for noen år siden og la på meg 20 kg bare vann.
jeg har tatt noen tester til en biopat og hun sa jeg hadde mye stress på nyrene som gjorde at jeg samlet vann.
hun jeg målte meg til hos på torsdag sa at siden jeg har så lite som 47% vann i kroppen så har jeg mye overflødig vann. hadde fettprosent på 36% og gått over det normale når det gjaldt muskelmasse
BenteR sa for siden:
Nå er jeg karakterisert som "alvorlig underernæring", men sykehuset regnet ut disse tallene på meg i begynnelsen av februar
høyde: 1,60
Vekt 39,3
BMI: 15,4
Fett %: 6,3 %
Fettmasse: 2,5 kg
Fettmasse inklusive kroppsvæske: 36,8 kg
Total kroppsvæske: 26,9 kg
Dette ble regnet ut på en fancy vekt hos ernæringsfysiologen der jeg også måtte holde i to håndtak.
Total kroppsvæske betyr i praksis både væske innenfor cellmembranene og utenfor + i blodbanene.
En vekt forteller ikke bare vannmengden i kroppen, men den totale væsken i kroppen, selv om det ofte prates om vannet i kroppen.
Sakset dette
"Mens en gjennomsnittlig mann består av 60 % vann, ligger kvinner på ca 50 % og barn på rundt 77 %. Eldre har den laveste andelen vann med et gjennomsnitt på ca 45 %. Rent muskelvev har en vannprosent på rundt 75 %, mens blod inneholder 83 % vann. Kroppsfett ligger på 25 % vanninnhold og bein på 22 % vann"
kilde www.prosent.no/helse/vekt/vannprosent/
jeg fikk bare beskjed om a jeg hadde veldig lav vannprosent og de tydet på mye vann i kroppen
Cyan sa for siden:
Hvordan vil en lav vannprosent tyde på mye vann i kroppen?TrillTrall sa for siden:
Det stussa jeg på også - det høres jo helt omvendt ut...
Kitt sa for siden:
Og jeg måler meg en gang i måneden og ligger på 47% og det er fullstendig normalt.
Du må ikke tro på disse biopatene etc som bare vil ha deg i behandling og melke deg for penger. Be heller legen din ta skikkelige elektrolytt- blodprøver, så ser du fort hvor landet ligger.
Får du ikke merker på fotryggen som blir stående lenge etter at du har klemt fingeren ned, har du nok ikke mye vann i kroppen.
Fristende å håpe at noe av (over)vekten er for mye vann, men for de færreste av oss er det sannheten, heldigvis.
jeg vet at jeg har mye vann i kroppen, ei dame i trondheim målet gjennom hele kroppen min, det var ikke en vekt men elektroder, og hun fant ut at jeg har mye stress på nyrene noe som gjør at jeg samler mye vann
da har en av oss fått feil svar ihvertfall da jeg fikk beskjed at siden jeg hadde 47% vann så har jeg mye vann i kroppen
kristine89 sa for siden:
Om du vet at du har mye vann i kroppen er det to spørsmål som må besvares.
Hvorfor har du mye vann i kroppen? Og hvordan kan det fikses?
Det er også forskjell på vann i underhuden, vann rundt cellene, osv.
Igjen som jeg nevnte over og som jeg ser flere andre har nevnt. Ta en tur til legen. Han kan se på deg, ta på deg og virkelig hjelpe deg. Noe som ikke vi kan gjennom et forum.
årsaken til mye vann er mye stress og at jeg har drikket mye brus, drikker ikke vann, har og snakket med legen, men fikk bare beskjed om å drikke vann
TrillTrall sa for siden:
Hvem er denne dama da? Er hun helsefaglig utdannet og sånt? Høres litt merkelig ut.
for å si det slik for noen år siden gikk jeg på antidepressiver som gjorde at jeg gikk opp 20 kg vann, men jeg har aldri vært noe flink til å drikke vann, ja fastlegen min er utdannet lege.
[LEFT]for å si det slik hvis jeg er ute og går i 10 minutter så hovner fingra mine opp og jeg får nesten ikke bevegd dem
[/LEFT]
Cyan sa for siden:
Men da må du drikke mere vann da :) Ha gjerne sitron i vannet ditt, det er vanndrivende. Det samme er varmt vann med sitron og ingefær, det er i tillegg veldig godt. Andre vanndrivende matvarer du kan spise er f.eks. jordbær, agurk og stangselleri. Du får jo også kjøpt vanndrivende te på helsekosten.Cyan sa for siden:
Jeg opplever det samme, spesielt hvis det er varmt ute. Det kan hjelpe å innimellom holde hendene over hodet og så vekselvis knytte hånden og sprike med fingrene.engeljenta30 sa for siden:
takk for tips cyan:)
Carisma sa for siden:
Hvis du sliter med å drikke vann, prøv Soda stream eller lignende. Jeg er egentlig glad i vann, men det er likevel tusen ganger lettere å drikke det med litt kullsyre i.
Forøvrig har jeg ca det samme vannprosent på målingene på Lindbergklinikken og hun mener det ikke er særlig mye vann. Men jeg har veldig høy muskelmasse, og den binder jo opp endel av vannet. Men tidligere gikk jeg til akupunktør, og hun mente jeg hadde mye vann samlet i overkroppen, det hjalp veldig med akupunktur.
jeg har veldig høy fettprosent , men er godt over normalen når det gjelder muskler, men jeg har slitt med vann i kroppen i flere år siden jeg gikk på antidepressiver for noen år siden
Yrla sa for siden:
Å ha mye vann i kroppen kan jo ha to betydninger. Enten tenkt hele kroppen totalt, eller bare det som er under huden. Forresten, det som er under huden er det i fettcellene? Hvis ikke, hvor?
Kanutten sa for siden:
Jeg har også mye vann i kroppen og går på ganske så store doser med vanndrivende. Jeg merker vannet i nakken, ryggen og i hodet; dvs at det mest sannsynlig er i musklene vannet setter seg. Hvis jeg ikke tar vanndrivende vil hodet etter kort tid føles som en finger man klemmer hardt på og som blir blåaktig med dunkende sprengfølelse for deretter å gå ned i brystet. Veldig ubehagelig.... Jeg ligger på 160-200 mg diural/furix pr dag.
vet du hva vann% din ligger på da kanutten? det hørtes ille ut å måtte gå på slike vanndrivende
Kanutten sa for siden:
Tja, etter tanitavekta mi ligger den på ca 38% når kroppen føles bra. Ergo er slike vekter ikke til å stole på.
jeg leste i dag at normalt er 40-60 så da er dte litt merkelig at både du og jeg skal ha mye vann i kroppen
BenteR sa for siden:
For og måle vanninnhold nøyaktig fant jeg dette i linken jeg la ut tidligere i tråden
"En av de vanlige måtene for å måle vannprosenten i kroppen er ved å innføre en isotop (ofte deuterium) intravenøst i kroppen og la den fordele seg over en tidsperiode på 5-6 timer. Man måler så andelen av denne isotopen i blodet sammenlignet med den opprinnelige andelen man innførte.
For å kutte vann i kroppen og senke vannprosenten så kan du redusere inntaket av karbohydrater og salt, samt øke mengden vann du drikker. Da ett gram med karbohydrat binder nærmere 3 gram mev vann så vil du tjene mye på å kutte antall gram karbohydrater du spiser."
ligger på mellom 50 og 80 gram karbo, da jeg skal trene mye.drikekr ikke vann til vanlig
Kanutten sa for siden:
Væske er væske....
Kanutten sa for siden:
Takker! :klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.