Et vennlig sådan, kunne trengts. Har ikke vært innlogget her på flere måneder, for det er som å komme krypende tilbake til korset. Med blødende knær og filleklær.
I høst fikk jeg etter nevrologisk utfall pga. medisiner svar på en blodprøve som sa jeg hadde lupus antikoagulens-forstyrrelse, altså at jeg var "naturlig blodproppdanner". Etter å ha konsultert vår alles kjære fastlege Torkil, fant jeg/vi ut at inntil kontrollprøver var tatt var det best om jeg ikke fulgte ketolyse/lavkarbo. Nå er kontrollprøven tatt, den var negativ, så nå er det vel kanskje på tide å finne sadelen igjen og børste støv av den, ja?
Vekta er et stadig problem ja, men det er alle ringvirkningene av lavkarbokosthold som virkelig er årsaken til at jeg tidligere har sverget til den. Jeg vet at det er den som passer best til MEG og min hverdag.
Jeg har tidligere vært åpen om min psykiske lidelse, bipolar, og for å prøve stagnere den litt så går jeg på medisin som har som aller vanligst bivirkning å gi ulvehunger. Og ulv er heeeelt korrekt. Uansett hvor mye jeg spiser så blir jeg IKKE mett, og jeg craver etter sukker. Som en gal. Altså, som en varulf bak lås og slå som ønsker å komme ut for å spise byttet som står på andre sida. Det føles heeeelt jæ.... for å si det mildt.
Jeg har tidligere, og er for så vidt fortsatt det enda, vært en som framsnakket lavkarbolivsstilen veldig, og så føler jeg meg som en martyr som sitter å spiser potetgull...
Det er aldri for sent å snu, men det er like før jeg må sy ut alle buksene mine. GAH!
Kan ulvehungeren ha sammenheng med både karbohydratnivå og medisiner? Med andre ord, om du i stedet overspiser på lavkarbomat i begynnelsen så vil kanskje karbosuget gi seg over tid og dermed også dempe ulvehungeren? Å kutte ut medisinene er sikkert ikke noe godt alternativ, men noen justeringer kan kanskje gjøres for å få sulten litt mer under kontroll? Jeg ville prøvd en periode med mye lavkarbovennlig mat i stedet for mye høykarbo. Du skal ikke se bort fra at dette retter seg med rett kosthold...
Jeg har også diagnosen bipolar, men vet ikke om medisinen min gir ulvehunger. Det må jeg sjekke.
Men det er uansett aldri noe alternativ for meg å redusere den.
Det er alltid viktigere å være stabil enn å være slank for meg.
Uansett, det jeg opplever på lavkarbo er at jeg klarer å kontrollere sulten bedre enn på høykarbomat.
Jeg sender et pent lite spark bak og håper du kommer deg opp i sadelen igjen!
jeg skal også avsukres og bli lettere i kropp og humør utover våren og sommeren. har satt meg et mål nå om 100 dager ketose :o litt hodepine i dag men jeg vet det er verdt det om noen dager når søtsuget er borte, magen blir lettere og mindre pga mindre luft og vann i kroppen. :)
Jeg tror du har gitt deg selv et spark bak ved å skrive her :D
Jeg anbefaler det å kjøre ketolysekuren "etter boken" altså med mosjon , kosttilskuddene og i ditt tilfelle også seltin salt , i hvert tilfelle de første ukene og to SS Möllers Tran dagglig for å forebygge betennelsesreaksjoner i kroppen. (ikke omega III kapsler, de er oftest harske)
En kopp kaffe om morgenen med 1 ts kaldpresset kokosolje og evt en søtetablett gir en god kickstart på dagen og et godt fetttilskudd.
Lykke til
Torkil ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.