Hei!
Trenger litt råd her inne! :)
La om kostholdet for ca 7 uker siden, begynte med lavkarbo for ca 4-5 uker siden og har gått ned 1,5 kg på hele denne perioden. Kjenner jeg begynner å bli litt demotivert av dette når jeg hører om alle som går ned masse på kort tid.
Jeg er altså nå 94,5 kg tung, har sluttet å drikke cola (utenom et glass på lørdager), drikker bare vann eller zero (saft uten sukker). Spiser nå ikke potet, pasta, ris osv, men lager feks "pommesfrites" og "fløtegratinertepoteter" av sellerirot, forskjellige stapper av andre grønnsaker. Lager alt fra bunnen av slik at jeg vet det ikke er sukker osv. Har også prøvd å lage kake uten sukker og fungerer egentlig veldig bra! :)
Tenkte at jeg må bli enda "strengere" siden jeg ikke går ned og har nå kuttet ut frokosten min som har vært en gresk yoghurt og byttet den ut med en skyr.
men driver nå å tenker, jeg har jo ikke akkurat lite å ta av, og syntes jeg burde ha gått ned litt iallefall med tanke på at jeg har gjordt om hele kostholdet mitt! Eneste er på lørdager da jeg koser meg med litt nøtter. og har i hele perioden på 7 uker spist en sjokoladeplate.
Hvordan ca min dag ser ut:
Frokost - skyr
Lunsj -enten omelett med en avokado, salat med forskjellige grønsaker og avokado, lavkarborundstykke med kryddersmør eller hjemmelaget karbonader.
mellomålitid- skyr.
Middag: hjemmelaget mat med forskjellige erstattere av potet/ris/pasta, og kylling/kjøtt/kjøttdeig.. Liker ikke fisk dessverre.
Hvis jeg er fysen på noe så blir det litt nøtter, smoothie osv.
Har tenkt kanskje jeg får for lite fett siden jeg ikke liker hverken bacon eller fisk, men vet ikke?
Hva gjør jeg feil? Er så synd å være så flink men ikke gå ned noe. :(
All hjelp tas imot med stoooor takk :)
Skyr er vel så og si fettfri, så jeg tenker at det vel er et litt stusselig måltid? Det første måltidet jeg spiser, er et skikkelig et, og ligner mer på lunsjen du beskriver. Nå spiser jeg sjelden før ti, elleve, men det er også da jeg først blir sulten. Jeg spiser ikke etter klokka, men magen. Selv om den ser ut til å ha en slags indre klokke den også. ;)
Jeg tenker også at dersom du på dette kostholdet trenger mellommåltider og blir fysen, spiser du for lite til hovedmåltidene. Spis deg behagelig mett til hvert måltid. Maten for øvrig ser helt ok ut! Og du MÅ ikke spise fisk og bacon. For å få i deg litt mer fett, er det supert å ha litt smør i mosene du spiser, eller over grønnsaker ellers. Litt hjemmelagde sauser som bearnaise, eggesmør, sandefjordsmør etc er heller ikke å forakte!
Takk for svar! :)
Skyr er det 4 g karbs pr. 100 g, så den må vel være grei? Ja det er ikke fett. Grunnen til at det er så lite frokost er rett og slett for at jeg ikke er vant til frokost og da har jeg iallefall begynt med noe. orker ikke store måltid på morgen da jeg begynner på jobb rundt 07.00.
Jeg spiser gjerne et lite mellommåltid da det er lenge å gå fra lunsj rundt 11-12 tiden til vi spiser middag sånn 19.00 tiden. Det er fordi samboeren min jobber til 18 hver dag og da blir det dessverre sen middag:)
Har alltid litt smør i mosene. Smart med de sausene! Skal jeg prøve på! :)
Ellers syntes jeg det er så rart at jeg ikke går ned. noe må jeg tydeligvis gjøre feil, eller passer ikke lavkarbo for alle? :/
Kan det være at jeg drikker for lite vann? For lite protein? Er ikke sååå ofte vi har skikkelig kjøtt liksom (type biff), men har jo ofte kylling/kjøttdeig osv :)
Lite vann skal spille inn. Men skyren også. Selv om det er lite karbo så er det melkesukker og søtstoffer... Det setter hvertfall min kropp i vrangmodus. Bytt til cottage gheese med litt bær eller fun light, eller tyrkisk youghurt med bær og eller nøtter.
Mange reagerer med å stoppe opp ved bruk av for mye melkeprodukter. Jeg stopper opp når jeg spiser yoghurt, bær med fløte på f.eks. Og ost. Og slik forstår jeg mange andre også har det. Derfor er jeg litt skeptisk til skyren, selv om den ikke inneholder så mye karbo. Den inneholder jo heller ikke fett, så slik sett er det rett og slett bortkastet magefyllmasse. Ta deg heller et kokt egg fra kjøleskapet, det er supermat som inneholder alt du trenger i et måltid bortsett fra C-vitaminer...
hm.. Syntes det er så rart at sånne "småting" skal spille inn når jeg er så overvektig. Altså 1-2 skyr (eller melkeprodukter) iløpet av en dag spiller så mye inn på alt annet man har forandret. Hører om de som bare slutter å drikke cola og går ned, eller bare noen små ting og går ned. Jeg har forandret hele mitt liv og går ned 1 kg! Kjenner man ikke blir motivert akkurat ;)
Cottage cheese orker jeg ikke, det smaker dritt :p hehe men kan prøve tyrkisk yoghurt da :)
Har ikke diabetes, ikke høyt kolesterol, heller ikke høyt blodtrykk. Men overvekt har jeg jo da :p
Er det ikke slik de finner ut om jeg er insulinresistent?
Å bytte ut skyr som er kunstig søtet med fun light er vel ikke videre smart - det blir jo samme dritten uansett. ;) Ordentlige bær derimot, det er noe annet. :)
Insulinresistens er forstadiet til diabetes. Det kan sees på et midlt forhøyet blodsukker, men som regel tar de en glukosebelastningstest for å se hvor fort kroppen klarer å kvitte seg med sukker i omløp. Man bør også måle triglyserider og c-peptid.
Har tatt noen blodprøver for noen uker siden, skal se om jeg har tatt noen av de. Har ikke tatt glukosebelastningstest iallefall.
Uff, håper virkelig ikke jeg har det! :o
Har du regnet ut hvor mye du spiser i kalorier? Det er ikke slik at mange her inne kan spise 3000kalorier og gå ned i vekt. Menyoppsettet ditt sier jo ingenting om hvor mye du spiser av hver ting, annet enn 1skyr. Hadde vært kjekt å vite hvor mye fett og hvor mye karbo og protein.
Det kommer ikke frem hvor mye fett du spiser. Litt smør kan for noen bety 1ts og for andre 3 ss, sleng på litt fløte( mellom 1ts og 2dl).. Du skjønner tegninga, menyen din kan inneholde alt fra 1500-3500kalorier.
Man skal ikke trenge å behøve å telle kalorier, men for noen kan det innimellom være til hjelp å veie maten i noen dager for å sjekke hva man får i seg og hvordan fordelingen er. Jeg må ha energiunderskudd for å gå ned, men jeg har holdt på lenge. I starten gikk jeg ned bare jeg ikke spiste over 1/2dl fløte eller rømme om dagen og maks 150g cottage cheese, nå må jeg passe på alt.
Kan du utsette frokosten?
Om jeg ikke kan utsette frokosten, så tar jeg ofte en shake laget av:
1/2dl fløte+1/2-1dl vann eller 1dl kokosmelk
50-100g frosne bringebær
2egg
søtstoff etter smak
spe evt med vann
Tar under 5 minutter å lage, hell i en shaker og drikk på vei til jobb.
Jeg bruker kokosmelk i mine= mindre melkeprotein/melkesukker.
Jeg har ikke peiling hvor mange kalorier jeg spiser! Har ikke sjekket dette, men syntes jeg har blitt mye flinkere til å ikke gafle i meg!:) men kan kanskje hende jeg spiser for mye! Skal absolutt sjekke dette!:)
Prøvde ut smoothien din nå! Nam! Kjempe god:D har aldri tenkt å bruke kokosmelk i det! Det skal jeg absolutt bruke fremover! Kan jeg lage det kvelden før og ha det i kjøleskapet til dagen etter? Er nesten i koma på morgen ;) Hehe
Utsette frokosten? Hm. Kan vel sikkert utsette den litt?
Det virker som på 2 av dere at man ikke skal ha så mange måltider, selv om man oftes anbefaler mange måltider, men lite? Blir litt forvirret her!
Her inne er rådet:
Spis når du er sulten og ikke når klokka sier du skal spise.
Jeg spiser mellom 2 og 5 ganger om dagen. Varierer når jeg er sulten, hvor mye jeg orker å spise osv. Store måltid kan bety færre måltider.
Du taper ikke noe på å veie all mat i noen dager for å finne ut hva du egentlig spiser. Den klassiske er denne: Også tar jeg en fløteskvett i kaffen.. Det viser seg at den fløteskvetten i hver kaffekopp blir flere desiliter.. Det er mye unødig energi for de fleste, som en drikker i seg uten å tenke på den.
Jeg spiser stort sett to ganger om dagen, i blant tre. Som regel første måltid i ellevetida, og andre i sjutida. Da spiser jeg meg alltid akkurat pass mett, passer på å spise langsomt for å kjenne metthetsfølelsen, og ha ro rundt måltidet.
Det er litt individuelt, men det er nok lavkalorifolket som er mest oppsatt på mange og små måltider. Det er jo en grei måte å holde blodsukkeret jevnt på når du skal spise lite og magert, men lavkarbo er i seg selv blodsukkerregulerende, og med større mengder fett holder man seg mett lenger, så det å spise lite og ofte bortfaller litt av naturlige årsaker. ;)
Har du lest noe lavkarbolitteratur? Tenkt på det å gå for en filosofi, f.eks? I starten kan det være greit å sanke litt kunnskap om hvordan du skal gå frem.
Jeg synes at en skyr er helt ok, men tilsett noen friske bær og nøtter (valnøtter, mandler, hasselnøtter) så blir det et fullverdig måltid.
Trenger ikke å spise mye bacon og smør.
Avokado og nøtter er fine kilder til fett.
Samme gjelder smudi, vet ikke hva du har i, men bør være noe protein (egg,proteinpulver), fett (nøtter, avokado, smeltet kokosolje) og antioksidanter (bær/grønnsaker). Da blir det et fullverdig måltid.
Pass på å spise deg mett og få i deg nok mat, jeg spiste mye i begynnelsen på lavkarbo og når kroppen kom inn i det så spiste jeg automatisk mindre.
Mye kunstig søtning kan også stoppe opp vekta, skyr uten tilsatt sukker og zero saften. Bruk gresk eller tyrkisk yoghurt istedet og vann med en sitron båt i, noen agurk skiver eller mynteblader for smak :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.