< Tilbake til oversikten

Underlige matintoleranser - fellesnevnere?

brdmnd sa for siden:

Det har vel ikke direkte med lavkarbo å gjøre, men likevel litt. Chiafrø hadde jeg for eksempel neppe hørt om hvis jeg ikke hadde levd lavkarbo, og avokado hadde vært greit å kunne spise. Men det kan jeg altså ikke. Jeg tåler det aller meste av mat i den forstand at jeg ikke blir direkte dårlig av noe, med unntak av tre ting:

Avokado
Chiafrø
Te (grønn og svart), spesielt på tom mage

Felles for alle tre tingene er at jeg får ordentlig vondt i magen. Når det gjelder avokado og te blir jeg også veldig kvalm. Jeg blir ikke så kvalm av chiafrø, men de får jeg til gjengjeld enda mer vondt i magen av. Skikkelig knip og løs mage, type oppe halve natta.

Er det noen som ser noen fellesnevnere for disse matvarene? Jeg gjør det nemlig ikke.

BenteR sa for siden:

Irritert tarm?
mat-helse.no/2013/03/low-fodmap-dietten/

Chiafrø står ikke listet opp her, men virker jo på mange måter som linfrø i fordøyelsesystemet vårt og er en av tingene (som også avocado er) som bør unngås/begrenses om man har irritert tarm.

Når det gjelder svart og grønn te så er det svært mange som ikke takler det spesielt på tom mage. Har kanskje noe med magesyre å gjøre?

kamp sa for siden:

Tåler du nøtter og spinat?

brdmnd sa for siden:

Takk for svar! Har ingen problemer med nøtter og spinat. Nå spiser jeg ikke spinat så veldig ofte, da, men har aldri hatt problemer med det. Har så vanskelig for å tro at jeg har irritert tarm. Har ingen problemer med linfrø eller andre typer frø, så vidt jeg vet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.