Jeg er ganske usikker på dette med fiber og grønnsaker.
Skal man opprinnelig trekke fra fibrene på karbohydratene?
Jeg digger grønnsaker og kan lett spise 1,5 -2 kilo daglig! :o
I dag har jeg feks fått i meg totalt 85 gram karbohydrater, hvorav omtrent halvparten er fiber. Vil det da si at kroppen ikke tar opp disse 40 grammene med karbohydrater?
Jeg er et sultent monster :confused:
Hadde jeg ikke hatt grønnsakene mine hadde jeg spist alt for mye. Jeg kan lett spise 3000 -4000 kcal daglig og fortsatt ikke føle meg ordentlig mett! Har vært hos lege og ernæringsfysiolog pga dette, men de skjønner ingenting! Det er jo det dobbelte av hva jeg egentlig trenger!
Derfor pøser jeg på med grønnsaker....og de forsvinner ikke med det første ;)
Det er litt på den veien jeg er nå.
Jeg har jo gått fra å spise masse proteiner, en del karbs og lite fett over til nå moderat lavkarbo med godt med proteiner, godt med fett og moderat med karbs.
Jeg spiser allerede på kanten til for mye protein.
Å øke fettet blir nok neste steg, ja.
Takk for gode råd Fillilura :) Setter pris på at du hjelper til.
høres virkelig ut som at du trenger mye mer fett i kosten. Det er jo fett som gir methetsfølelse. Og det er egentlig ikke såååå fryktelig mye som trengers heller. Hvordan ser dagsmenyen ut hos deg? Grønnsakene er bra å ha mye av i kosten, men ikke 2 kg daglig.
Jeg er også sånn som mangler metthetsfølelse. Kan fint spise 4000 hver dag, uten å kjenne noe metthet. Samme om jeg spiser bare karbohydrater, masse proteiner eller bare proteiner og fett.
Noen må bare begrense seg, selv om det ikke akkurat er enkelt.
Så for å ikke overspise må du telle kalorier hver dag? Eller er du blitt såpass kjent med sultfølelsen at du nå vet når du har fått nok selv om du er sulten?
Beklager merkelig spørsmål. Si ifra om du er lei :o
Jeg ser at Erik Hexenberg har svart på et lignende spørsmål hvor en person spør:
"Jeg lurer også på om man skal telle med koarbohydratene fra kostfiber?
I går fikk jeg feks i meg 64 g karbohydrater. 35 g av dette var fiber."
Svaret hans var:
"Kostfiber skal ikke regnes inn blant karbohydratene."
Dette er ikke et problem, da kostfiber i norske matvarer alt er trukket fra den totale mengden karbohydrater i næringsinnholdet, både på merkingen på forpakningen og på varene og i norske matvaretabeller. (Selv om det en sjelden gang hender at nye/importerte varer ikke har dette trukket fra). Kostfiber går jo bare ufordøyd gjennom systemet uansett.
Ok. Tusen takk.
Så når jeg bruker feks diett.no og de sier det er 1 g karbohydrater i tomater, så er det egentlig mer fordi de har trukket fra fibrene?
Ja, og nei. Kostfibrene har ingenting å si i denne sammenhengen. For å sette det på spissen: Du kan like godt spise cellulose - ingen næring, ingen kalorier, intet opptak. Det kommer i sin helhet ut med avføringa. :) Hva angår kostfiber i tomat, så er det så og si ingenting. Drøyt gram, og det sitter vel i skallet.
Hva er det som kommer ut egentlig når man får sånne bæsje-ras 5-6 ganger om dagen? Er d bare "mat" og fiber, men ikke den overflødige vekta? Eller den går vel kanskje litt med den og?
Altså, veeeeldig lite av det fettet du forbrenner kommer ut den veien ... om noe. Det er stort sett bare snakk om rent avfall, fiber, vann etc. Særlig det siste dersom det er løst ...
Om du føler deg vel med å spise masse grønnsaker og i tillegg får i deg passe med proteiner og fett så ser jeg ikke mye galt med å spise nettopp masse grønnsaker. Med mindre det er MYE grønnsaker av en type som trigger blodsukkeret ditt - kanskje det er det som skjer? Det vil du jo merke, og du vil merke det bedre og bedre etterhvert som kroppen din venner seg av med å bruke karbohydrater som energikilde - og DET kan kanskje være en grunn til at man blir fort sulten igjen. Næringsinnholdet i maten vår er uansett langt lavere enn det var for noen år tilbake. Grønnsaker gir mikronæringsstoffer. Selv med høyt inntak av grønnsaker vil du ikke klare å få i deg det som av en del regnes som optimalt. Stor forskjell på ADI og ODI (anbefalt og optimalt daglig inntak).
Litt ekstra fett er allerede nevnt... Proteinbehov er jo så forskjellig og med mye trening så trenger du jo også mer enn folk som ikke trener.
Vi er jo alle forskjellige. Synes du er superflink jeg (nettopp lest loggen din).
Jeg er litt usikker på om alt fiberet som trekkes fra er ufordøyelig? Det er vel noe som heter vannløselig fiber også.. Og så er det noe fiber som tåles bedre enn annet fiber, fiber fra hvete kan visst være problematisk for en del, men det er vel sjelden noe stort tema når man har lagt om kosholdet og inntar mesteparten av karbohydratene i form av grønnsaker.. :)
Joda, kostfiber er ufordøyelig. Dette gjelder ikke alt av fiber så klart, men akkurat kostfiber trekkes fra ettersom det ikke oppløses i tarmen, og dermed kommer helt ufordøyd ut igjen. :)
Har lest inne på MynetDiary og der er det litt om fiber og net carbs og diabetes carbs... Oppløselige og ikke oppløselige... Men det er jo greit å vite at kostfiber pr def. er uppløselig. Prøver å lære litt mer litt etter litt. :) sikkert mindre styr sånn sett å bruke diett.no. Men synes MyNetDiary er bra ellers. Er likevel ikke opptatt av å ha full kontroll på hvert gram fiber og hvert gram karbohydratbi det daglige. Men greit for læringen sin del.
Amerikanerne behandler fiber annerledes enn europeerne gjør sånn deklarasjonsmessig, mener jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.