< Tilbake til oversikten

Strategi ved planlagt utskeielse

mcmurphy sa for siden:

Jeg har kuttet ned på karbohydrater til rund 20 gram, og har holdt på siden nyttår. Fungerer helt topp. Og aldri følt meg bedre.

Har hatt et par planlagte utskeielser bl.a en helg i England. Gikk da opp 2 kg og det til to uker før jeg var tilbake på rett vei.

Skal nå igjen på en helgetur, og kommer til å bli en høykarbo helg (og det er helt greit for min del). Spørsmålet mitt da er hva som er beste strategi når man vet det blir endel karber.

Er det dumt f.eks å spise en LCHF frokost med egg og bacon når det blir høykarbo resten av dagen?

Da blir det både mye fett og mye karber. Bør jeg kutte ned på fettet så lenge jeg spiser karber, eller har det ikke noe å si?

index sa for siden:

Det er aldri dumt å kutte i karbene, selv på det du kaller en høykarbohelg. Hvorfor ønsker du egentlig å spise mengder av fylmasse når du i stedet kan spise skikkelig mat? Greit nok at man må tilpasse litt på tur, men man trenger ikke kople hodet helt ut da...

Ziltoidia sa for siden:

Nå skal jeg si noe nesten irriterende konvensjonelt: det som betyr noe er den totale mengden mat du får i deg.

Lavkarbo har jo gjerne den fordelen at det temmer overspisingsappetitten.
Hvis det at du spiser lavkarbofrokost temmer appetitten utover dagen, så for all del, spis lavkarbofrokost!
Hvis det fører til at du spiser lavkarbofrokost OG høykarbogrums når du godt kunne ha klart deg med bare en av delene - dropp den ene til fordel for den andre.

Hvorvidt du prioriterer høy- eller lavkarbo på ferie får være opp til deg. :)

mcmurphy sa for siden:

Kobler ikke helt ut da ;). Skal på en firmatur hvor all mat er bestillt på forhånd. Men kommer alikevel til å være selektiv til hva jeg spiser. Behøver ikke spise alle potetene ;-) Det absolutt største savnet mitt er øl, og når vi skal på omvisning på bryggeri, har jeg ingen planer eller ønsker om å la vær å smake. Kommer helt sikkert også til å bli noen flere utover kvelden også...

Men spørsmålet er om jeg bør kuttet ned på fettet?

Spinnerette sa for siden:

Når jeg vet at jeg skal "skeie ut" på grunn av ferie eller lignende, passer jeg på å minske fettmengden dagene før, og jobber inn flere karber fra grønnsaker, frø, nøtter og bær. Da blir jeg ikke like uvel og oppblåst etter å ha inntatt høykarbomat. :)

langaard sa for siden:

Ja, du bør kutte ned på fettet ;)

mcmurphy sa for siden:

Takk for svar :D

mcmurphy sa for siden:

Da var turen gjennomført, og det ble som jeg tenkte mye karber. Lite sukker, men mye øl og "vanlig" restaurantmat.

Resultat: opp to kg i går, ned en av de i dag. Allerede i svak ketose.. Synes egentlig ikke det var så dyrt å betale for såpass mye karber.

index sa for siden:

Ikke verst det nei. Jeg synes det verste er det at jeg føler meg uvel mens det står på og et par dager etterpå. Så jeg prøver å være "flink" også på tur, for min egen velværes skyld..

mcmurphy sa for siden:

Jeg merker ikke noe ubehag i det hele tatt, så det er nok individuellt

Fillilura sa for siden:

Så bra, vil nok tro at litt av vektøkningen er vann?
godt å komme tilbake til "vanlig" kost igjen?
Jeg merker veldig på kroppen når jeg får i meg karbo, sliten og vondt i kroppen. men skjønner ikke alle reagerer likt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.