< Tilbake til oversikten

Hvor mye karbo burde jeg få i meg?

BAN sa for siden:

Det er en uke siden jeg la om kostholdet, og har begynt å merke virkningen allerede.

Fra å være en som gjerne byttet ut middagen til fordel for en toliter med is til å ligge på mellom 50 og 100 gram karbohydrater pr dag så har det gått overraskende lett.

Så til spørsmålet, hvor mange gram karbo burde jeg få i meg? Jeg vil unngå ketose samtidig som jeg vil være sikker på at blodsukkeret holder seg lavt.

Jeg er en godt voksen mann på 185 cm og tung nok til å stå støtt i storm....

Carisma sa for siden:

Hvorfor vil du unngå ketose?

BAN sa for siden:

Vil først komme over på lavkarbo før jeg tar neste steg. :)

Det er også mye lettere å håndtere en karbosprekk hvis jeg ikke har en streng diet å forholde meg til.

index sa for siden:

På lavkarbo er du ut og inn av ketose hele tiden uansett. Ligger du lavt nok på karbo så er du i ketose hele tiden. Ketose er ikke noe å frykte.

Min anbefaling er å holde deg under 70 gram, det har funket for meg uten at jeg har følt at jeg har måttet gjøre veldig store forsakelser. Ligger stort sett på 40-60 og trives helt greit med det. Har gått ned 28 kg på dette.

BAN sa for siden:

Ok, så helt nede på ketosegrensa er greit. Da er jeg på rett kurs da.

Har ca 30 en dag og resten fra 50 til 70.

index sa for siden:

Rett kurs eller ei er ikke godt å si. Men det har fungert veldig fin for meg i over 2,5 år, så veldig feil kan det neppe være...

Yrla sa for siden:

høres ikke dumt ut. Håper du finner ut en måte å spise på så du ikke behøver sprekker. At du lager deg yndlingstinga dine på lavkarbo-vis, kjøper det som lavkarbo eller noe sånn. Det er mange is-oppskrifter, sjokoladeoppskrifter osv osv om du bare googler på norsk eller engelsk. De fleste vil ha smaken søtt. Det er ikke noe poeng å unngå den smaken. Men det er sunne måter å få den på. Jeg bruker bringebær søtet med flytende sukralose, og jeg bruker mørk sjokolade søtet med stevia eller tagatose, eller jeg spiser quest-bar fra iherb. Jeg skal lage iskrem med whey proteinpulver og lager boller med mandelmel. Savner ikke noe jeg da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.