I 7 år har jeg levd på lavkarbo, uten å gått ned et gram.
Jeg lager knekkebrød og bruker denne oppskriften:
2 dl mandelmel
1 dl solsikkefrø
1dl linfrø
1dl sesamfrø
1ts husk
Vann.
Jeg deler den opp i ruter på ca 3x3cm. Da jeg startet opp med disse, spiste jeg én til frokost, og en til lunsj, når jeg husker å spise det. Hadde kun på meierismør og Jarlsbergost. Gikk ikke ned noe. Nå har jeg kuttet ut begge deler, og erstattet pålegget og smøret med avokado, salt og pepper.
Til middag spiser jeg entrecot (200g) Tidligere laget jeg bernaise saus fra bunden av, men har nå også kuttet ut det, igjen for å se om jeg klarer å gå ned noe. Alt står helt stille!
I løpet av de 7 årene har jeg hatt noen få dager, der jeg har blitt møkkalei og spist noen få pommesfrittes til biffen, og en sjokolade til lørdagskosen.
Jeg drakk tidligere kaffe med fløte. Nå er også fløten kuttet ut. Nå er der en kopp kaffe pr dag, te uten sukker og vann.
Etter å ha levd på "slanker´n" i sikkert 40 år, aner jeg ikke nå hva som er normale posjoner. Derfor ber jeg om hjelp. Hva er normalt (LCHF) å spise av posjoner?
Jeg har også vært to mnd i ketose uten å gått ned en eneste cm noe sted. :-(
Det høres for meg ut som om du spiser veldig lite, og lite variert. Og ingen grønnsaker? Stemmer det?
Fatter ikke vor du får energien fra med et slikt kosthold, det finnes jo knapt fett! Hvor stor er du da? Kan det være at kroppen har funnet sin idealvekt uavhengig av hva hodet ditt synes?
Jeg er 160 høy og veier 95kilo. Energi. Tja... Jeg har jo litt da, ingen "friskus" akkurat men jeg har litt energi. Jeg går turer hver dag og er i farta, men eier ikke matlyst. Det er også derfor jeg spør om hjelp.
Det stemmer at jeg ikke spiser grønnsaker- eller lite grønnsaker. En og annen brokoli en gang i mellom Idag skal jeg faktisk ha kokt blomkål med stekt bacon til. Ungene får hvit saus basert på johannesbrødkjærner.
Jeg er helt sikker på at forbrenningen min, har gått over på de evige jaktmarker. Etter hver legebesøk hos legen, fokuserer han på at jeg er tjukk og at jeg å spise mindre. Jeg har hele tiden forsøkt å si jeg spiser lite, men han mener at pga vekten min, spiser jeg for mye. De første gangene var jeg ikke enig, men når vektnedgangen uteblir, så kryper disse tankene hans inn under huden på meg også.
Nå har jeg vært flink og spist et kokt egg med en boks makrell i tomat.
Har du prøvd å spise mer? Et tåpelig spørsmål sikkert, men... Mer fett? For å tenne det mange her inne kaller "fettbålet"? Om jeg skjønner deg rett er du ikke spesielt glad i grønnsaker - har du prøvd Skaldemann? Han spiser vel omtrent bare kjøtt og fett, men har graderte "menyer" for hvor mye man skal gå ned. Det er en egen Skaldeman-del her inne, se litt på den om du tror det kan være noe.
Jeg har kanskje spist litt mer og jeg har vel prøvd alt som er av dietter. Jeg har ikke noe imot å spise grønnsaker.
Det jeg trenger er noen råd for hva som er normalt å spise. Jeg er helt helt skakkjørt. :hylgrine::hylgrine:
Jeg mistenker at du har gått på sparebluss lenge på grunn av for lite mat. Jeg ville ha fokusert på å spise mer mat av den rette sorten. Naturlig fett kjøtt, fisk, egg m.m. Helst ikke meieriprodukter i større mengder. Gjerne erstatte knekkebrødene en periode med f.eks en salat med mye kjøtt og egg til. Skaldeman som TrillTrall tipser om kan være et alternativ, han har jo gode resultater å vise til. Mne først og fremst, sørg for å få i deg nok mat slik at kroppen får den energien den trenger!
Ja jeg vet. Men hva er "nok" mat? Det er sikkert et helt elementært og naivt spørsmål, men som jeg sa innledningsvis. Jeg har rota med maten i snart 40 år så jeg har ikke peil lenger. Om jeg spiser Skalmand eller lavkarbo, er egentlig det samme for meg Jeg føler vel selv at skalmand blir litt ensformig og jeg er redd jeg ender opp med å mangle vitaminer og slike ting.
Det jeg tror du trenger er å sette deg opp en menyplan. Med faste spisetider og klargjorte måltider. Som regel er det nok å spise når man er sulten og spise seg mett, men jeg tror kroppen din trenger faste rutiner.
Så virker det som du spiser for lite næring. Med å lage seg en plan og følge den vil du etter hvert lære kroppen å ta til seg mat, kanskje lære den å kjenne forskjell på mett og sulten.
Mitt beste tips er å dele opp og veie varierte grønnsaker og ha i bokser i kjøleskapet.(klargjøres kvelden før)
La oss si at det skal tilsvare 12 karbohydrater pr. dag. Så spiser du av dette i løpet av dagen.
Frokost: Kanskje lage en eggepannekake av 2 egg, 2ss fløte som vispes sammen og stekes i en ss smør.
Legge på noe av grønnsakene, kokt skinke eller annet rent pålegg du liker. Dryss gjerne på litt tørka gressløk eller persille.
Lunch: Lage en salat med mørke salatblader, litt tomat, løk.. Ostebiter (50g?) kyllingbiter (100g?) og 2-3-4 ss olivenolje på.
Middag: Brokkoli/blomkål osv kan du bruke til middagen, gjerne sammen med 150 g. kjøtt/fisk/fugl.
Smør på varme grønnsaker ( 2-3ss) er nydelig.
Og har du igjen mer grønnsaker, så knasker du det utover ettermiddagen og kvelden.
Drikk masse vann, og få i deg vitaminer i tillegg. ( Jeg bruker Ketolyse sine)
Så er det å variere etter hvert, slik at man ikke blir matlei.
I signaturen min ligger det lenker til oppskrifter jeg bruker (ketogene) m/bilder. Kanskje du finner noe som kan friste der?
Og viss du går inn i journalen min, det første innlegget så finner du ukesplaner jeg brukte i starten da jeg begynte på Ketolysekuren.
Forslagene jeg kommer med er på ketogen diett og er mat jeg spiser som min daglige kost
Nå koser jeg meg med oppskriftene du viste meg. Eggemelk er laget og skal nytes. I morgen tenkte jeg å forsøke micropannekaker, men jeg så nå det sto micro. De må lages i micrøbølgeovn de kanskje? Det har jeg ikke.
Det er vanskelig å si. Og siden kroppen di er litt mer "på bærtur" enn vanlig, så tror jeg du bare skal fokusere på å få til et regelmessig godt kosthold, lage deg nye vaner og trø heller på vekta igjen om 3-4 uker.
Ikke tenk slankekur nå i starten, men at du skal få kroppen i gang igjen :ja:
Bruk tiden på å finne oppskrifter, lage planer, gå en halvtimes tur om dagen, og bare nyt å lage nye vaner :)
Samme her. Jeg elsker roastbiff, den er ganske ren, men skinke?! Aldri i verden. Vanlig kokt skinke inneholder 10-13 tilsetningsstoffer! Jeg vet at noen av dem er naturlige, men det hjelper ikke - så lenge jeg kan holder jeg meg unna denslags. Det er ikke i nærheten av å kunne kalles "rent kjøtt".
Fra igår har jeg spist en god del mer.
Frokost begge dager 1 kokt egg med makrell i tomat.
Lunsj idag, stekt grønnsaksblanding.
Siden været i dag er så surt, blir middagen thaisuppe med oksesener. (kjøpt i innvandrerbutikk)
Dt jeg oppdager nå, er at jeg blir så sulten!!!! Føler at jeg er sulten hele tiden.
:eek:
:ja:
Proteiner til alle måltider, grønnsaker til alle måltider.
Om du syns det er vanskelig å måle opp, bruk håndflatetrikset. 1 håndflatestr. protein (f.eks kyllingfilet, biff, et par egg e.l) på tallerkenen og dobbelt mengde grønnsaker.
Og at du blir sulten når du spier mer er et bra twegn, da setter forbrenninga i gang :ja: Spis selv om du føler det ikke er "riktig" tidsmessig. Om noen dager er du innkjørt og da regulerer det seg selv.
Jeg kjenner dog jeg blir kjempefrustrert her nå. Jeg synes jeg spiser masse nå, og ennå er det for lite. Men ikke bry dere om at jeg blir frustrert. Ingen frustrasjon, ingen endring. Siden jeg har microspist i mange ti-år har jeg som tidligere ikke peiling på hvor store porsjoner jeg skal spise. Så takk for at dere påpeker det til meg :):):):):)
Jeg er superglad.:klem:
Forresten Hvor viktig er det å spise proteiner til alle måltider? Kan jeg klare meg med feks grønnsaker og kokosmelk når jeg nå skal lage suppen min?
Det er proteinene som metter. Og som gjør at du ikke mister muskler, men fett (husk at muskelmasse øker forbrenninga så jo mer muskler jo mer forbrenner man).
Du trenger ikke øke alt på en gang, men ta det gradvis.
Det høres ut som du spiser altfor lite ja..
Har du prøvd å veie alt du spiser og legge inn for å se hvor mye du faktisk får i deg i løpet av en dag? Jeg synes Shape Up appen er fin å bruke.
Vet at man liksom ikke skal telle kalorier på lavkarbo, men min erfaring sier at jeg må tenke litt på de..
"Normalen" for en voksen kvinne er vel rundt 2000 kcal i løpet av en dag, du kan jo se hvordan du ligger i forhold til det? Det er faktisk ganske mye mat hvis du spiser "riktig" og ut fra hva du skriver så ligger du jo mye lavere enn det.. Høres ut som forbrenninga di går på sparebluss.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.