< Tilbake til oversikten

Mageproblemer

Kenny476 sa for siden:

Hei
Jeg startet med lavkarbo for litt over en uke siden.
På søndag så begynte magen min å oppføre seg merkelig. Jeg gikk på do, og så kom det ut som nesten bare væske.
Det har vært sånn siden da, og jeg har måttet på do ca. 1 gang i timen.
Det føles som om det aldri vil stoppe..
Og i går måtte jeg kaste opp i tillegg, og har generelt litt lite energi, og kan føle meg litt svimmel og ha vondt i hodet innimellom.

Jeg lurer på om dette er normalt i startfasen, og hva som eventuelt kan hjelpe på?

synsegulla sa for siden:

Norovirus? Eller har du plutselig spist mengder av noe du ikke tåler?

Kenny476 sa for siden:

Kan hende det ja. Men har lest litt om den såkalte fettdiareen, og andre bivirkninger man kan få når man begynner med lavkarbo som går over etter hvert.
Jeg føler meg ikke spesielt syk da.

Jeg tror ikke jeg har spist noe jeg ikke tåler. Har ikke endret på annet enn at jeg har kuttet ut karbohydrater og begynt å spise mer fett og grønnsaker.

Photobscura sa for siden:

Ikke helt uvanlig, nei. Prøv om du kan spise litt bløtlagte linfrø i noen dager. Det kan i hvert fall binde avføringen. :) Spis gjerne mer grønnsaker også.

TrillTrall sa for siden:

Høres mer ut som norovirus enn som en bivirkning av lavkarbo, enig med synsegulla der. Prøv å få i deg salter og sukker - nå er det viktigere at du blir frisk enn at du spiser lavkarbo! På apoteket får du kjøpt noe som heter Gem som skal være fint i slike tilfeller. Om det vedvarer må du kontakte lege.

Vær ekstremt nøye med toaletthygienen!

Gracella sa for siden:

Fettdiare kommer ca 15-20 min etter at en har spist noe som er mer fett enn "vanlig". Hvis jeg husker riktig, så tømmes galleblæren pga fettet og dette fører til at tarmen hurtigtømmes - og da har den diarekonsistens... :o.
Hvis diareen vedvarer, så er det ikke pga lavkarbo.
Kan du ha spist noe som er lettere bedervet eller har du skjært rått kjøtt og grønnsaker/salat på samme fjøl og/eller med samme kniv??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.