< Tilbake til oversikten

Treningstråden februar 2014

milena sa for siden:

Kanskje på tide med en ny en :-)

sonim sa for siden:

Mandag 3.feb. X-size Tung overkropp:

Dynamisk oppvarming

Benkpress 4x4-6
Pendlay rows 4x6
Militærpress 3x6
Chins 4x4-8
Dips 3x4-8

Utøyning

sonim sa for siden:

Tirsdag 4. Februar. X-size. Tung beinøkt:

Frontbøy 4x4-6
Rumenske markløft 3x8
Bulgarske utfall 4x6-8
Hip thrust Ikke gjennomført. Beina og rumpa ville ikke... :p
Hengende beinhev 3x8-10

Tuuuungt i dag. Dårlig nattesøvn og et elendig næringsinntak grunnet kvalme. Trente derfor på temmelig tom mage og det merkes godt når man skal kjøre tungt.

milena sa for siden:

Jeg har vært uggen og guggen den siste uka... :-( Har fått til turer i alle fall! Men, i helga er det Ruedaseminar så da får jeg meg over 12 timer med dans og en god mengde endorfiner. Regner med å være tilbake for fult i neste uke.

sonim sa for siden:

Torsdag 6. Feb. X-size program. Bryst/triceps:

Skråbenkpress m/stang 4x6-8
Benkpress m/hantler 3x6-8
Flies (ikke gjennomført grunnet skade)
Sidehev m/hantler (ikke gjennomført gr skade)
Franskpress 4x10
Triceps pushdown 3xmax. Droppsett type 2

Uttøyning

Smerter i skulder. Måtte roe ned enkelte øvelser. Ibux og akupunktur neste ;-)

langaard sa for siden:

Er ikke flink til å logge treninga mi her, men trener styrke og setter nye "perser" stadig vekk :D

TrillTrall sa for siden:

Ble en liten styrkeøkt i morrest, men kjenner nå at jeg burde latt være. Er slett ikke i form. :( Og jeg som hadde planlagt langtur med joggesko i morgen da jeg for en gangs skyld har hele ettermiddagen helt for meg selv...! :hylgrine:

Nei, jeg hadde aldri trodd jeg skulle være fortvilet og lei meg over at jeg ikke kunne legge ut på en planlagt løpetur! ;) Men sånn kan det gå.

langaard sa for siden:

God bedring :klem: Kjipt og ikke få trent:(

sonim sa for siden:

Fredag 7.Februar. X-size. Rygg/biceps:

Småskadet i skulder så noen øvelser må rett og slett kuttes for å unngå forverring.

Markløft 4x8 + 1xmax. Droppsett type 1
Chins må kuttes pg smerter
Roing med hantler liggende med bryststøtte 4x12
Face pulls 4x12-15
Ståede biceps curl med stang 3x10
Sittende isolasjonscurl med stang 3xmax. Droppsett type 2
Beinpress Måtte kuttes utrolig nok pga smerter i skulder. Krever at hele kroppen arbeider med å skape spenn for korrekt teknisk utførelse og dermed smerter det i skulderen.

Kommer nok sterkere tilbake etterhvert som smertene gir seg.

milena sa for siden:

Det er utrolig kjipt med slike smerter!!! Håper det gir seg snart! Da kan kanskje jeg og logge litt...

29.1. Økt 14

1,5 time trening medlaget

6.2 Økt 15

Båten med rotasjon medball 5kg 20 x 3
Bekkenhev 10 x 3
Utfall til siden medstang 10kg x 10 x 4 (på hver side)
Utfall frem medrotasjon med vekt 10kg x 8 x 4
Knebøy 20kg x 8, 30kgx 6, 35kg x 6
Planken medutoverføring av annenhvert ben 8 x 3
Ettbeinsmarkløft medhantel 7,5+7,5kg x 6 hvert ben, 5+5kg x 8 hvert ben x 2
Firefotstående sidehevmed rotasjon 2,5kg x 8 x 3 på hver side
Stående fronthev2,5+2,5kg x 8 hver arm, 5+5kg x 8 hver arm x 2
Liggende brystpress5+5kg x 8, 7,5+7,5kg x 8 x 2
Stående bicepscurl15kg x 10 x 3
Stående tricepspress20kg x 10, 30kg x 10 x 2
Stående roing 20kg x 8x 2, 25kg x 8 x 2
Supermans 10 x 2
Death by Alisonmageøvelser

7.2 økt 16

2timer rueda

8.2 økt 17

3 timer rueda

økt 18

2 timer skøytetrening

Jeg sliter veldig når det kommer til rotasjonsøvelser. Spesielt den firebens sidehev med rotasjon. Kommer ingen vei... Skal ha siste PT time på mandag og skal ta opp litt det med rygg og skuldermobilitet... Det var faktisk veldig greit å spare den ene timen til jeg nå har sett litt på hvordan det går :D

sonim sa for siden:

Mandag 10. Feb. X-size. Tung bein

Frontbøy 5x4-6
Strakmark 3x6-8
Hip thrust 3x6-8
Bulgarske utfall 3x8
Hengende beinhev 3x10

Herlig dag, godfølelsen kom og økte i alle øvelser. Elskhater beinøktene.

sonim sa for siden:

Tirsdag 11. Februar 2014. X-size. Tung overkropp

Pendlay rows 4x8
Benkpress 5x10-15
Militærpress 4x5-10
Chins 4x7-12
Dips ikke gjennomført grunnet skulderbetennelse. Blir for stor belastning på skulderen.

Kjørte flere serier i dag med høyreps fremfor tungt og få reps. Ga god effekt og det føltes bedre ut mtp skulderen. Håper ting roer seg ned med smerter siden jeg nå tilpasser programmet ut fra øvelser som gir lite smerter.

langaard sa for siden:

God bedring!! Skikkelig kjipt å være skada! Du kommer sterkere tilbake!:)

sonim sa for siden:

Torsdag 13. Feb. X-size. Bryst/skuldre.

Skråbenkpress 5x15
Floorpress m/manualer 3x12-15
Flies skråbenk 3x12 (juhuu skuldra gjør ikke vondt lengre)
Dumbell lateral rise 4x10-12
Franskpress 3x10
Triceps pushdown 3xmax droppsett type 2

langaard sa for siden:

60 pushups med beina på et bord (før frokost)
Bicepscurl og stående roing snart:)
Ut å gå på skøyter seinere i kveld :)

sonim sa for siden:

Sterkt! Meget sterkt!

sonim sa for siden:

Fredag 14.feb 2014. X-size. Rygg/biceps:

Markløft 4x8 + 1xmax. Droppsett type 1
Chins 3x10
Hantelroing med bryststøtte 4x12
Face pulls 3x15
Stående bicepscurl m/stang 3x10
Sittende biceps curl m/ez stang 3xmax. Droppsett type 2
Beinpress i maskin 1x20. Widowmaker 12-3-3-2 uten pause

langaard sa for siden:

Widowmaker :confused:

nellie sa for siden:

Ca 10 RM vekt. 10 reps (eller så mange du klarer da.. hypah hadde da tatt 12 reps) pust, pust, så mange reps du klarer, pust, pust, så mange du klarer, pust, pust osv til 20 reps.

Noe ala Myo reps.

sonim sa for siden:

Mandag 17.feb 2014. X-size. Tung overkropp:

Benkpress 5x4-6
Militærpress 3x5-8
Chins 3x4-6
Pendlay rows 36
Dips 3x4-6

Bevegelighetstrening og skummrulle.

Fin og rolig økt. Skulderen bedre også, ikke smerte nå lengre. Litt glad for det, tror kanskje betennelsen heler seg selv pga kostholdet?

Synes liksom at både betennelser og andre typiske skader leges raskere på lavkarbo enn hva som var tidligere. Mulig bare innbilning, men den type innbilning synes jeg er positivt da :-)

sonim sa for siden:

tirsdag 18. Feb 2014. X-size. Tung beinøkt.

Frontbøy 5x4-6
Strakmark 3x4-6
Hipthrust 3x6-8
Bulgarske utfall 3x6-8
Hengende beinhev 3x10

En god dag. Ikke smerte i skulderen så akupunkturen og alternativ trening i en uke har hjulpet. Kjørte høyreps i forrige uke med lavere belastning. Ser ut til å ha gjort susen kombinert med akupunkturbehandling.
I morgen blir det en intervalløkt på mølle for å vedlikeholde en viss kardiokapasitet.

sonim sa for siden:

Onsdag 19.feb 2014. Intervalltrening.

4x1000m intervaller på mølle.

Jøje meg, kondisjonen har ikke akkurat bedret seg etter 6 mnd med kun styrketrening.....huff, det lukter flere løpeøkter fremover, men ser ikke veldig negativt på det. Kjekt å være sterk OG i god kardioform på samme tid kanskje.

TrillTrall sa for siden:

Da fikk jeg endelig til en langtur med joggesko så nå vet jeg hva jeg har å jobbe mot fremover våren. :)

10,3 km / 84 min. Jogget de første 3 km og vekslet deretter på å gå og jogge de siste 7, jeg er veldig fornøyd. :) Og mør i beina i kveld... :D

index sa for siden:

Spinning og slyngetrening i går. Tungt og godt;-)

sonim sa for siden:

Torsdag 20.feb 2014. X-size.Medium/lett bryst, skuldre:

Skråbenkpress 4x6-8 + 1xmax reps. Droppsett type 1
Hantel floor press 3x8-10
Hantel flies flatt 3x12-15
Sidehev m/hantler 4x10
Franskpress 3x10
Triceps pushdown 3xmax. Droppsett type 2. Avsindig hardt å gjennomføre, men skikkelig pump etterpå.

En meget god økt. Økning i alle øvelser med unntak av i floor press. Ikke så rart egentlig når man øker såpass bra i skråbenkpress. Da er man litt "pumpet" etterpå.

sonim sa for siden:

Fredag 21. feb 2014. X-size. Rygg/Biceps:

Dynamisk oppvarming 15 min

Markløft 4x6-8 + 1xmax. Dropsett type 1
Chins 3x7-14
Liggende hantelroinger m/bryststøtte 4x12-15
Face pulls 4x12
Stående biceps curl m/stang 3x10-12
Sittende bicepscurl m/bryststøtte og stang 3xmax. Droppsett type 2
Beinpress i maskin 1x20. Widowmaker. 13-4-3reps

Uttøyning og bevegelighetstrening

Meget god dag, alt føltes godt og teknikken sitter nå meget godt i alle løft. Kjernemuskulaturen begynner virkelig komme seg. Vekta går oppover, men formene endrer seg.

sonim sa for siden:

Mandag 24. feb 2014. X-size. Tung overkropp:

Benkpress 4x4-5
Pendlayrows 4x8
Militærpress 3x4-5
Chins 4x4-8 (med vektbelastning)
Dips 3x6 (med vektbelastning)

milena sa for siden:

Uff, dårlig med logging på meg. Har vært syk så det har blitt litt lite. Men, har fått inn noen turer, en og annen økt på treningssenteret og så en helt ekstrem derby boot camp i helga...

sonim sa for siden:

Tirsdag 25. feb 2014. X-size. Tung beinøkt:

Frontbøy 4x4-6
Strake markløft 4x6-8
Chins 3x6-8 m/belastning
Bulgarske utfall 3x8
Hip thrust ble skippet da jeg var fullstendig pumpet i rumpe og bein :)

sonim sa for siden:

Derby boot camp? Hva er det for noe moro?

sonim sa for siden:

Torsdag 27.februar 2014. X-Size. Medium/lett bryst-triceps:

Skråbenkpress 4x6-8 + 1x8
Manual Floor press 3x8-10
Hantel flies, skråbenk 3x12-14
Skulderhev m/hantler 4x10-12
Franskpress 3x10-12
Cable Triceps pushdown 3xmax. (16reps-12reps-13reps)

Hadde mest lyst til å ikke trene i dag. Formen var elendig, men jøje meg som den kom etter 20 minutter :-) Så det ble en meget bra økt!

sonim sa for siden:

Fredag 28. februar 2014. X-Size.Medium/lett rygg-biceps:

Markløft 4x8 + 1xmax til teknisk failure. Droppsett type 1.
Hang ups m/undertak 3x6-12
Liggende hantelroing med bryststøtte 4x10-12
Face pulls 4x12-14
Stående biceps curl ez stang 3x10
Sittende curl m/ez stang 3xmax. Droppsett type 2 (20-30sek pause mellom hvert sett)
Beinpress 1x20 Widowmaker. Måtte gi meg på 9 reps pga smerter i hoften. Har jo snapping hip, så i dag var det så ille at akkurat denne øvelsen ble for stressende.

Men veldig fornøyd med dagens økt. Særlig i markløft har jeg gått opp i både vekt og antall reps ift tidligere. Er derfor meget godt fornøyd.

Nå er det helg og tror jeg skal roe ned, restituere med en lang løpetur enten lørdag eller søndag. Kondisen er nemlig ikke mye å skryte av når man bare pumper jern.

sonim sa for siden:

Du kommer sterkere tilbake. Loggingen er jo mer moro for ens egen del. Greit å logge her for kanskje å inspirere andre til å gjøre det. Men jeg fører også en temmelig nøyaktig og nitidig treningsdagbok på elektroniske medier.

Artig å følge fremgangen til folk og la seg inspirere.

Camzen sa for siden:

Hei, jeg er generelt ny på lavkarbo/ketolyse og er fremdeles i den tilvenningsfasen. Maten og slikt er på plass nå og er ikke slapp eller noe slikt, men sliter fremdeles med å komme meg på trening. Jeg går på ca 15g karbo dagen, og vet det at hvis jeg trener for hardt risikerer jeg at kroppen bruker muskler til energi og alt det der, men jeg lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan det blir med ketosen hvis jeg for eksempel kaster i meg en banan en times tid før trening, for å øke energien og minske risikoen for at det bruker muskelene som energi? Vet det er mars nå, men fant ingen tråd for mars :p uansett, ville vært fint om noen kunne komme med erfaringer rundt dette slik at jeg endelig kanskje kan komme meg over dørstokkmila å på trening! : )

sonim sa for siden:

Om du kan spise en banan er noe som du rett og slett må prøve deg frem med selv da vi reagerer ulikt. men på generelt basis vil nå jeg si at hvis en banan er det som skal til for at du får nødvendig overskudd til å gjennomføre en trening, aka at da overvinner du dørstokkmila, ja så mener jeg at fordelene med jevnlig trening langt overgår ulempene med å havne "i litt mindre ketose" hvis det i seg selv er et mål.

Mange her inne som er nybegynnere, kanskje ikke i treningstråder da, men i de fleste andre tråder benytter lavkarbo som en slankekur og et forsøk på vektnedgang. Dvs de bruker antall reduserte gram som et mål på hvor vellykket og hvor riktig man gjør det. Det er vel diskutert i mang et fora at selve vektnedgangen og vekten ikke bør være fokus. Likeså om man er i ketose iht resultater fra en ketosesticks tilsvarende.

Men så lenge du har kontroll på vekten og sticksen slik at det ikke er vekttallene og ketosesticksen som har kontroll på deg, så bør du prøve deg frem ja.

En godt moden banan gir deg hurtig og rask tilgang til energi, men den er noget kortvarig, så det må du ha i bakhodet. Jeg vil nå generelt ikke anbefale de som er helt ny på ekstrem lavkarbo å begynne med slike "avvik" da tiden ofte jobber for deg.

At man etter 3-4-8 uker vil oppleve at det å trene hardt er tungt anser jeg som normalt og i den perioden bør man kanskje heller fokusere på de aktiviteter man selv mener det er mulig å gjennomføre. Om det er lett vekttrening, en rask gårtur eller fin sykkeltur så er nok det å foretrekke.

Aktiviteter som hard spinning, intervaller, langge fjellturer og harde økter bør man vente litt med til man føler seg ovenpå.

Men dette er også en hvilepute, kan være.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.