Hei :)
Lurte på om det er noen som kan hjelpe meg eller har opplevd noe lignende.
De siste 2-3 gangene da jeg drakk pils, ble jeg veldig dårlig av halsbrann
og måtte kaste opp.Drikker bare 5-6 ganger i året, og det blir ikke så mange heller, maks 5 halvliter.
I hverdagen har jeg aldri halsbrann.
Blir lei meg og tenker, skal jeg ikke klare lenge å ta noen pils ute med venner :(
Har lavkarbo litt skylda at jeg enda verre tåler pils....??
Kjøpte på apoteket Galieve tyggetabletter mot halsbrann som jeg ble anbefalt.
Var ute i går :D og tok dem før jeg begynte å drikke, og det gikk bedre,
har ikke ihvertfall kastet opp.
Når man har levd glutenfritt en stund, slik vi på lavkarbo gjør, så vil en gluten-intoleranse/allergi merkes kjapt om man får i seg gluten, og de fleste øl-sorter er laget av kornsorter som inneholder gluten.
Prøv Corona neste gang, den er lagt på mais.
Gubben fikk en liknende reaksjon på øl for mange år siden. Legen sa det hang sammen med astmaen hans og at han langt fra var den eneste som hadde det sånn.
Han tåler Budweiser, sprit og vin, men annen øl må han holde seg unna.
Corona er laget på mais, men det finnes også glutenfri øltyper (laget på vanlig måte) som du kan teste ut, men det kan være at det er andre ting enn gluten du reagerer på. Kjenner flere inkludert meg selv som reagerer på humlen i øl.
Såvidt jeg vet er det kun Ringnes Lite som er norskprodusert og garantert glutenfritt; de andre i artikkelen du linker til er enten importerte eller bare glutenreduserte, altså IKKE helt glutenfrie.
Jeg vil tro at det er en sannhet med modifikasjoner? Vi er jo blitt fortalt at alt under 1(eller var det 0,5) karb er opp til produsenten å opplyse, hvis hxn lyster? Ellers kan vi regne det som 0 karber....
Tusen takk for svar Lillemy og kanutten :) men tror egentlig ikke at det er pga gluten :confused:
Har sjekket det angående gluten og tror ikke at det er det som er årsaken :(:confused:
Ihvertfall skal prøve noen av de pilsene :):)
Hva ??? Har aldri hørt om det :confused:
Da må det være det :( Hvordan skal jeg finne det sikkert ut ??:o
Takk for alle svar, dere er så snille og hjelpsomme :klem:
Du kan reagere negativt på gluten selv om det ikke slår ut på prøver også. Jeg har ingen utslag, men visse mengder gluten får hele tarmsystemet til å slå krøll på seg. Sånn er det nok med en del intoleranser, dessverre, så får man i tilfelle heller høre på kroppen enn blodprøvene.
Men for å presisere får jeg ikke det sånn av øl, da. Har ved uhell fått i meg en halvliter vanlig øl en gang (tok feil av lite og vanlig), og ble enormt kvalm og fikk migrene. Kastet opp samme natt. Mulig det er sukkermengden for min del?!
Stemmer nok det ja, cøliaki kan enkelt påvises (og hveteallergi) men ikke glutenintoleranse. Det finnes dessverre ingen god test for det, kun eliminasjon fra kosten også reintrodusere igjen.
Det er heller ikke uvanlig med humleallergi, men det kan også være allergi mot malt.
Tusen takk for svar :) Det er ikke bare bare å finne ut av det ;)
takker så mye :):)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.